    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Media podały ...
    <55cdd2a9$0$8378$65785112@news.neostrada.pl> <mqkvh2$tt5$1@dont-email.me>
    <1xtqv7bpfgmer.phtn3exvemjd$.dlg@40tude.net>
    <55d77b0b$0$4773$65785112@news.neostrada.pl>
    <55d77c7b$0$4770$65785112@news.neostrada.pl>
    <55d82cfe$0$4779$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 22 Aug 2015 10:43:49 +0200

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > "Nie chce mi sie" szukać odpowiednich przepisów, ale ZTCP mają
    > obowiązek tym palić.

    Obowiązek jak obowiązek. Określony procent prądu wytwarzanego
    w ramach przedsiębiorstwa energetycznego ma pochodzić z zasobów
    odnawialnych. Jeśli firma nie ma wiatraków czy innych takich,
    a tylko elektrownie cieplne, to musi dodawać do węgla czegoś
    roślinnego. Brykietów, ale może to być też tarcica -- łatwiej
    kupić, a cena nie jest aż tak istotna. Takie przypadki też się
    zdarzały. Albo biomasy sprowadzonej gdzieś z Indonezji. Jeśli
    tego nie zrobi, ma jeszcze dwa inne wyjścia: kupić zielony
    certyfikat na giełdzie towarowej od kogoś, kto jest bardziej
    zielony niz ustawa przewiduje, albo wnieść "opłatę zastępczą".

    Po pierwszych doświadczeniach okazało się, że palenie mieszanką
    węgla z drewnem w elektrowni powoduje przyspieszone zużycie
    kotłów, a ich remont kosztuje więcej, niż wszystko inne, łącznie
    z opłatą zastępczą.

    > Widać ekstremalną głupotę (p. przykład dot. produjcji brykietów)
    > ekouregulowań.

    Nie co innego widać w obligatoryjnej domieszce bio-czegoś do paliw
    płynnych. Nie tylko kierowcy się burzyli (od tego mię się auto spsuje),
    ale i producenci samochodów (cofniemy gwarancję, jeśli ktoś będzie to
    lał do baku). Zamiast komunizmu w paliwach (każdemu wlejemy po równo),
    mądrzej było zaproponować jakieś korzyści (np. podatkowe) tym, którzy
    zdecydują się na adaptacje silników do stuprocentowego biopaliwa. Jest
    dostatecznie dużo firm, które mają spore floty, swoje dystrybutory,
    i którym by się to opłacało.

    > No chyba, że to nie głupota a działania rozmyślne...

    Tego też nie mogę wykluczyć.

    Jarek

    PS
    Prywatnie uważam, że tzw. biopaliwa do samochodów, to zbrodnia przeciwko
    ludzkości, pomysłodawcy zasługują na osądzenie w trybunale podobnym do
    norymberskiego i, daj Boże, kiedyś tak się stanie.

    --
    Dookoła krążą sobie różne prądy,
    Na te prądy różne różnych są poglądy,