  • Data: 2010-09-05 21:33:15
    Temat: Re: Matryce Fujifilm
    Od: "Ktotek (K.P.)" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-09-05 22:48, "Paweł W." wrote:

    > Matryce te dają znacznie większą rozpiętość tonalną niż tradycyjne
    > matryce. Wyobraź sobie, że fotografujesz jakiś widoczek i efekt psuje ci
    > przepalone niebo. Próbujesz dobrać tak ekspozycję, żeby niebo nie było
    > jeszcze przepalone, ale okazuje się, że musisz skrócić czas 4x. Psuje ci
    > to oczywiście cienie. W matrycy EXR włączasz tryb rozszerzonej
    > rozpiętości tonalnej i tę różnicę jest w stanie skompensować ta matryca.
    > Wyższość tej matrycy nad innymi jest taka, że możesz jej używać tam,
    > gdzie nie nie dasz rady użyć tradycyjnej matrycy w połączeniu z techniką
> [...]

    Teoretycznie tak, w praktyce cudów nie ma. Nie wiem o jakim aparacie
    piszesz, F200 EXR trochę mnie rozczarował, ja bym efektu nie porównał do
    S5Pro, który pod tym względem był rewelacyjny. EXR w kompaktach to
    głownie dwa tryby - mały szum i duży DR. W obu tych trybach aparat
    redukuje rozdzielczość o połowę - warto o tym pamiętać. Tryb redukcji
    szumu to pic na wodę - zmniejszając rozdzielczość zdjęcia zrobionego w
    trybie nie EXR i stosując jakieś odszumianie uzyskuje się nie gorszy
    efekt. Przy trybie rozszerzonej rozpiętości może jest trochę lepiej, ale
    tylko trochę. Dla mnie efekt nie był spektakularny, chociaż wyraźnie
    widoczny. Niestety nie mam już do dyspozycji F200 EXR bo pokusiłbym się
    o eksperyment - zredukowaniu rozdzielczości o połowę przy lekkim
    wyciągnięciu cieni, na pliku z nieprzepalonymi światłami - intuicja mi
    podpowiada, że nie poradziłbym sobie dużo gorzej od matrycy EXR ;-). Nie
    dyskwalifikuję całkiem EXR - dla kogoś kto nie lubi grzebnąć w plikach
    może to i fajne, ale zdecydowanie wolałbym w kompakcie jakiś format
    bezstratny i sensowny manual. W kompaktach Fuji dość fajne są symulacje
    efektów z filmów.

    --
    Pozdrawiam, ktotek (K.P.)