    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 27 Feb 2012 11:06:27 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Masz firmowe auto. Podatek

    On Sun, 26 Feb 2012, Jacek wrote:

    > Całkiem niedawno był tu taki temat.
    > Wczoraj rozmawiałem ze znajomym Niemcem.
    [...]
    > Okazuje się, że firma płaci mu za czas dojazdu, średnio 2 godziny dziennie
    > i to jako nadgodziny!

    Firma może płacić... ile chce.
    Dowodzą tego choćby pensje prezesów spółek giełdowych (nie wnikam
    w tzw. "słuszność" takiej czy innej zapłaty).
    W tym co jest wyżej jedno wzbudza wątpliwości: "jako nadgodziny"
    w Polsce grozi naruszeniem kodeksu pracy, nie wiem jak w Niemczech.
    *JAK ZA* nadgodziny (czyli "taką kwotę, jakby pracował w nadgodzinach")
    to co innego. Nie liczy się do limitu dopuszczalnego czasu pracy.
    Nie wiem czy jarzysz - takie drobiazgi, a sprawiają różnicę.

    I teraz ad rem:

    > Oczywiście od tej kwoty jest płacony i podatek i ichniejszy ZUS.

    O toto.
    I oczywiście o nic innego nie chodzi - ale właśnie o kwoty tego
    "dodatkowego zarobku".
    Spytałeś, czy za samo używanie samochodu podatek odprowadzają
    czy nie?
    Akurat w przypadku samochodów regulacje w różnych krajach są różne,
    więc tu może np. nie być podatku, ale w zamian istnieć zakaz wożenia
    osób nie związanych z firmą (nie pamiętam w którym kraju tak jest).

    > Proponuję się zastanowić, w świetle tego, co było w poprzednim wątku, czy
    > faktycznie każdy, kto dojeżdża do domu autem firmowym jest od razu
    > złodziejem?

    Jeśli dojeżdża i firma *nie płaci* obciążeń należnych z tytułu
    dodatkowego świadczenia, to... w świetle podatku tak wygląda :]
    Na tym polega cały pic: jeśli pracownik *dostaje* jakieś świadczenie,
    to fiskus oczekuje wpływu stosownej kwoty do swojej kasy.
    Jak ta kwota nie wpływa, to albo firma "kradnie podatki" (znaczy
    nie odprowadza), albo pracownik "kradnie świadczenie" (znaczy korzysta
    z niego wbrew woli pracodawcy). Oczywiście oba naruszenia prawa nie
    są "kradzieżą" (odpowiednio ukrywanie należności podatkowej i szalbierstwo).

    Żeby jasność była:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    +++
    Art. 2.
    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    [...]
    4) przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem
    prawnie skutecznej umowy;
    ---

    Przepis jest oczywiście obosieczny - bo z jednej strony opodatkowanie
    kradzieży, oszustwa czy szalbierstwa powodowałoby problem z ustaleniem
    czy odszkodowanie należy się w wysokości szkody z podatkiem czy bez :>,
    z drugiej - wykazanie że przychód jest "przestępczy" zwalnia z podatku.

    pzdr, Gotfryd