  • Data: 2009-12-12 09:34:40
    Temat: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr "Curious" Slawinski pisze:

    > hum, mnie zastanawia czy jest w ogole sens uzywac jednego duzego nadajnika,
    > czy nie prosciej po prostu uzyc wiekszej ilosci nadajnikow malej mocy a
    > sygnal do nich dostarczac np. poprzez internet czy dedykowany 'szkielet'

    Mam nadzieję, że jakiś "decydent" nie przeczyta twojej wypowiedzi i nie
    stwierdzi, iż utrzymywanie RCN w Solcu Kujawskim jest nieopłacalne co
    doprowadzi w końcu do tego, iż będziemy mieć w Polsce kolejną platformę
    pod BTSy, AccesPointy i dipole UKF. ;)
    Zakończenie emisji na 198 kHz jestem w stanie zrozumieć, spójrzmy
    prawdzie w oczy - program nie należał do najciekawszych. Jednak stacja
    centralna powinna pozostać z tego prostego względu, że jest słyszalna
    wszędzie. Miasto, wieś czy szczere pole - nie ważne. Nie musisz mieć
    lokalnej infrastruktury, nie musisz się martwić o dostęp do Internetu.

    Nie zakładaj proszę, że skoro u Ciebie sytuacja z mediami jest idealna
    to wszyscy taką mają. Wiem z doświadczenia. Mieszkam ledwie 20 km od
    jednej z największych aglomeracji w Polsce. I co z tego wynika?
    Niewiele... Telefon (kablowy) podłączyli tak dopiero w połowie lat
    dziewięćdziesiątych. Na dostosowanie centrali do wymagań ADSL trzeba
    było czekać do końca 2005 roku męcząc się na modemie. Telewizja naziemna
    odbiera tutaj raczej słabo (poza TVP1 i TVP2) a na UKF przy pomocy
    słabszego sprzętu można odebrać jedynie mocniejsze stacje (stąd niedawno
    pojawił się u mnie pomysł zakupu tunera i zewnętrznej anteny UKF).
    Telefonia tutaj to tylko 2G. Co prawda play chciał wejść z 3G ale
    miejscowi rolnicy przestraszyli się "zabójczych promieni śmierci"
    emitowanych przez "rakotwórczą wieżę". ;)

    Jestem szczerze przekonany, że jest w naszym pięknym kraju jeszcze
    niejedno miejsce gdzie porządnego Internetu niet, TV naziemna odbiera
    tak koszmarnie, że w grę wchodzi jedynie DVB-S a telefon komórkowy nie
    dość, że w 2G to jeszcze co chwilę rwie zasięg (co do ostatniego to
    takie sytuacje znam osobiście). Wyłączenie nadajnika w Solcu Kujawskim
    byłoby pozbyciem się ostatniego pewnego medium na takich terenach.

    > retransmisji (np. lacza mikrofalowe, etc... chociaz cos czuje ze 'internet'
    > bedzie najtanszym medium wspolczesnie)

    Byłem kiedyś w siedzibie jednej z redakcji PR. Pan, który nas oprowadzał
    stwierdził, iż na dużą skalę nadawanie przez "eter" jest wielokrotni
    bardziej opłacalne niż korzystanie z serwerów do streamingu audio.
    Z dostarczaniem sygnału do nadajnika może być podobnie. Być może ichy
    łącza mikrofalowe lub jakaś techniczna linia telefoniczna jest o wiele
    pewniejszym rozwiązaniem, a koszt jest tylko niewielkim ułamkiem
    całości, więc nie opłaca się na tym oszczędzać.