-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!plix.pl!newsf
eed1.plix.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed.atman.pl!not-for-mail
From: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Mały po?lizg.
Date: Fri, 5 Feb 2010 15:08:53 +0100
Organization: ATMAN
Lines: 60
Message-ID: <hkh8kj$khj$1@node1.news.atman.pl>
References: <r...@4...com>
<hkck0p$7cs$1@mx1.internetia.pl>
<n...@4...com>
<hkf94v$b44$1@node1.news.atman.pl> <hkgf4u$kdg$1@news.onet.pl>
<h...@4...com>
NNTP-Posting-Host: 194.54.17.82.static.telsat.wroc.pl
X-Trace: node1.news.atman.pl 1265378771 21043 194.54.17.82 (5 Feb 2010 14:06:11 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 5 Feb 2010 14:06:11 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
X-RFC2646: Format=Flowed; Original
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2252676
[ ukryj nagłówki ]A już myślałem, że nikt na grupie nie zna odpowiedzi na to proste pytanie.
Ech, takich rzeczy powinni uczyć na kursie prawa jazdy. Zgaduję, że bardzo
wiele wypadków jest spowodowanych brakiem tej właśnie podstawowej, ale dość
nieintuicyjnej, umiejętności.
Byłem kiedyś w Austrii na profesjonalnym szkoleniu kierowców i na płycie
poślizgowej, gdzie ten element ćwiczyliśmy, wzięty został na próbę
PROFESJONALNY kierowca autobusu, który nas do tej Austrii zawiózł. I jak
małe dziecko popełnił ten sam podstawowy błąd, nie umiał auta wyprowadzić z
poślizgu, a zamiast tego majtnęło go w drugą strone. Smutne, że jemu
zawierzyliśmy nasze życie podczas podróży.... I zatrważające, że tak mało
ludzi ma tę prostą umiejętność:
> Imo dosc istotne jest jeszcze prostowanie kierownicy odpowiednio
> wczesnie
Cieszę się, że ktoś to napisał. Dokładnie o to chodzi.
Nie ma za mocnej kontry. Jest tylko ZA PÓŹNE ODBICIE KONTRY. Kontrę trzeba
stopniowo odbijać (prostować koła) jak auto jest jeszcze MAKSYMALNIE
wychylone na bok (a więc kiedy już nie pogłębia wychylenia i zaczyna powoli
prostować się). I prostować koła dalej, równocześnie z prostowaniem się
auta.
Jest to dość NIEINTUICYJNE, bo w panice człowiek ma odruch, że jak auto jest
wychylone, to się kontruje na maksa i TRZYMA tę kontrę.
Tu pomaga prosty eksperyment, który nawet w myśli pożna przeprowadzić. Jeśli
tak zaciekle konktrujemy, ale kontry nie odbijamy, a auto wróciło już na
swój tor jazdy, to popatrzmy, co się dzieje: auto jest skierowane na wprost,
a koła.... są skręcone! Więc auto posłusznie robi to, co mu każemy i odbija
w drugą stronę ze zdwojoną siłą.
Także najważniejsze przy poślizgu nadsterownym to w porę odbić kontrę.
Albo inaczej mówiąc - koła trzeba ustawiać tak, zeby zawsze były skierowane
W ZAMIERZONYM KIERUNKU JAZDY (zarówno podczas kontrowania, jak i odbijania
kontry).
No i jeśli mamy przedni napęd - to gaz. Gaz mocno pomaga wyciągnąć przednie
koła z takiego nadsterownego poślizgu. W autach z napędem na tył jest to już
bardziej skomplikowane.
> Trzeba korzystac z okazji jak jest snieg i cwiczyc
Dokładnie, wybrać się nocą na parking pod hipermarketem czy gdzieś i na
śniegu idealnie można to poćwiczyć.
Jedziemy, robimy specjalnie poślizg, nawet na ręcznym i próbujemy
skontrować, a potem odbić kontrę tak, żeby auto wróciło na swój tor, ale NIE
OBIŁO W DRUGĄ STRONĘ. Jak nie odbija, to znaczy, że dobrze to robimy.
Zachęcam wszystkich POKORNYCH do przećwiczenia sobie tego. Tych, którzy
uważają się za świetnych kierowców, bo umieją wcisnąć gaz i jechać 100 km/h
na prostej po mieście - nie - im i tak nic nie pomoże :-)
pozdrawiam,
Bartek
Następne wpisy z tego wątku
- 05.02.10 15:17 Bydlę
- 05.02.10 17:06 Mikolaj Rydzewski
- 05.02.10 17:36 V-Tec
- 05.02.10 17:47 V-Tec
- 05.02.10 18:02 V-Tec
- 05.02.10 17:58 Robert Rędziak
- 05.02.10 18:07 V-Tec
- 05.02.10 19:26 Adam 'Chloru' Drzewososki
- 05.02.10 19:27 J.F.
- 05.02.10 19:59 Rafał Grzelak
- 05.02.10 20:23 DoQ
- 05.02.10 20:24 MarcinJM
- 05.02.10 20:26 MarcinJM
- 05.02.10 20:27 Bartosz Zoltak
- 05.02.10 20:42 Bartosz Zoltak
Najnowsze wątki z tej grupy
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
Najnowsze wątki
- 2025-02-04 ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- 2025-02-05 Warszawa => IT Recruiter <=
- 2025-02-05 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-05 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-02-05 Warszawa => IT Business Analyst <=
- 2025-02-05 Warszawa => Specjalista DevOps <=
- 2025-02-05 Łódź => NodeJS Developer <=
- 2025-02-05 Warszawa => QA Engineer (Quality Assurance) <=
- 2025-02-05 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-02-05 Warszawa => QA Engineer <=
- 2025-02-05 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-02-05 Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- 2025-02-04 podpisywanie umów z datą wsteczną
- 2025-02-04 Radio internetowe do starego Androida
- 2025-02-04 "ogrodowa linia napowietrzna"