  • 11. Data: 2023-06-18 18:37:28
    Temat: Re: Intel i fabryka półprzewodników pod Wrocławiem
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 18 czerwca 2023 o 11:58:39 UTC+2 Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > Ale uściślijmy, że chodzi o UE. To Unia chce zabezpieczyć sobie łańcuchy
    > dostaw i stąd te trzy nowe fabryki europejskie (Irlandia, Niemcy, Polska).
    > Intel na Tajwanie nie produkuje.
    > --
    > Grzegorz Niemirowski
    > https://www.grzegorz.net/
    Ale w przypadku wejścia Chińczykowi na Tajwan fabryki od połprzewodnikow zostaną
    wysadzone. To w tej chwili blokuje chińska agresję. Bez połprzewodnikow z Tajwanu
    zdechną. Ale zdechną również inne gospodarki. Na Tajwanie robia 96% kart SIM i chipów
    do kart bankomatowych i pokrewnych. Kto Intelowi zabroni robić je w Polsce? Jeśli w
    Europie powstają fabryki połprzewodnikow to znaczy ze import z Tajwanu nie jest
    pewny.

  • 12. Data: 2023-06-18 18:50:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 18.06.2023 o 18:35, Zbych pisze:

    > Tym cudem jest marketing, tam nie ma 2nm :-)

    Bo chyba nie napisali, że 2 nm, ale że odpowiednik 2 nm.
    A tak w ogóle to co tam mierzą?

    Robert

  • 13. Data: 2023-06-18 19:06:39
    Od: Zbych <z...@n...org>

    Robert Wańkowski wrote on 18.06.2023 18:50:

    > Bo chyba nie napisali, że 2 nm, ale że odpowiednik 2 nm.
    > A tak w ogóle to co tam mierzą?

    Poza kasą od klientów? W przypadku linii do produkcji procków podają
    gęstość upakowania liczoną w jakichś komórkach standardowych albo
    pamięci cache. A potem na podstawie tej gęstości wyliczają hipotetyczny
    rozmiar charakterystyczny procesu i monożą przez x, żeby ładnie
    wyglądało na slajdach.

  • 14. Data: 2023-06-18 19:55:56
    Temat: Re: Mają rozmach sqrw...
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    nadir napisał(a):
    > https://businessinsider.com.pl/gospodarka/izrael-prz
    ebija-polske-tam-swiatowy-gigant-zainwestuje-jeszcze
    -wiecej/452qqzt

    Usańce wykładają 280 mld zielonych muszelek.

    Grzegorz Niemirowski
    > Których nie znasz, więc tylko bijesz pianę.

    Nie urodziłem się wczoraj. Wystarczy obserwować.

  • 15. Data: 2023-06-18 20:10:15
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    alojzy nieborak <a...@g...com> napisał(a):
    > Nie urodziłem się wczoraj. Wystarczy obserwować.

    Więc obserwujmy, bo na razie nie ma o czym pisać. I co niby chcesz nam
    przekazać? Że zdarzało się, że kraj przyjmujący inwestycję źle na tym
    wyszedł? Bywało, i co z tego? Na razie nie ma przesłanek aby mówić, że tak
    będzie w tym przypadku. Poza tym nie mówimy o jakiejś losowej fabryce
    smrodu, ale o półprzewodnikach, które są teraz sektorem strategicznym,
    dającym bardzo duży lewar. Odcinając państwo od przewodników można zadusić
    jego gospodarkę. Niemcy o tym wiedzą. Pisałeś:
    "Niemiecki rząd nie jest chętny do zwiększenia dotacji dla Intela,
    który chce zbudować fabrykę półprzewodników w Niemczech."
    A więc masz nieaktualne dane, Niemcy już się zgodziły na zwiększenie tej
    dotacji. A my tymczasem nie dajemy nawet miliarda. Powinniśmy usilnie
    ściągać firmy półprzewodnikowe. Wszystkie Intele, ARM-y, TSMC, ASML itd. No
    ale lepiej marudzić, że ważna dla nas firma dostała np. zwolnienie z
    podatków na kilka lat. Żeby w tym miejscu był ugór a my nadal w d...

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 16. Data: 2023-06-18 21:48:09
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > I co niby chcesz nam
    > przekazać?

    Uzupełniłem całość o braki, o kasę.

    > Że zdarzało się, że kraj przyjmujący inwestycję źle na tym
    > wyszedł? Bywało, i co z tego? Na razie nie ma przesłanek aby mówić, że tak
    > będzie w tym przypadku.

    Że czasem zwyczajnie się nie opłaci i trzeba patrzeć na całość.
    I nie ma "intel wam da" tylko "do spółki z intelem".

> [...]
    > który chce zbudować fabrykę półprzewodników w Niemczech."
    > A więc masz nieaktualne dane, Niemcy już się zgodziły na zwiększenie tej

    Tak, coś za coś.

    > A my tymczasem nie dajemy nawet miliarda.

    :) Się zobaczy.

    Tak poza tym, ktoś wie gdzie się podziały półprzewodniki?
    Od czasu kowida minęły 2-3 lata, biorąc "na czuja" fabryki powinny
    uzupełnić/nadgonić braki.

  • 17. Data: 2023-06-18 22:46:39
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Grzegorz Niemirowski w news:u6kjf5$a27$1$grzegorz@news.chmurka.net
    > Jak się dowiesz, to daj znać.
    > Których nie znasz, więc tylko bijesz pianę.

    dobra wymiana zdan w tej sprawie (i w innych, oczywiscie) ma sens tylko
    wtedy, gdy sie wie cos konkretnego, to fakt. A gdy ktos nie wie, to ma za
    to --> "bijesz piane" <-- tylko, ze to jest tyle samo warte, co caly post
    "nieboraka".
    pogadajcie po lekturze "doktryny szoku" Naomi Klein i "Globalizacji" j.
    stiglitza. Mechanizmy beda klarowne.

  • 18. Data: 2023-06-19 00:20:19
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 18.06.2023 o 13:30, alojzy nieborak pisze:

    > Dlaczego ktoś kto meble robi, mieszkań od razu nie stawia?
    > I dlaczego drzew sam nie sadzi i przy okazji tartaku nie ma?
    > :)

    A taki PIS?

  • 19. Data: 2023-06-19 01:29:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    io pisze:

    > A taki PIS?

    -- No co to znaczy czterdzieści dwa złote, jak się kupuje i las,
    i tartak, i psa...
    -- Wiesz co ja ciebie powiem? Ty wez sobie ten las za darmo...
    -- A tartak?
    -- A TAR.... A tartak to ty sobie weź tyż za darmo...
    -- A PIS?
    -- A PIS?... A PIS ci mordę lizał.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2023-06-19 07:57:55
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 18.06.2023 o 19:55, nocnik pisze:
    ebija-polske-tam-swiatowy-gigant-zainwestuje-jeszcze
    -wiecej/452qqzt

    > Usańce wykładają 280 mld zielonych muszelek.

    tak, na fabryke kosztujaca 25mld

    > Grzegorz Niemirowski
    >
    > Nie urodziłem się wczoraj. Wystarczy obserwować.

    żydów, przypominam, że żydzi to ulubiony temat nocnika vs alojzego