  • Data: 2013-04-18 14:07:44
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Honza" <H...@p...com> napisał w wiadomości
    news:kkolbo$dlt$1@speranza.aioe.org...
    > Mnie uczono ponad 20 lat temu ze niestety ale kazdy wzmacniacz
    > tranzystorowy wprowadza znieksztalcenia TIM, natomiast wolne od tej wady
    > sa wzmacniacze lampowe i to jest dla mnie pewnik.

    Bezpieczniej było by powiedzieć nie, że są wolne od tej wady, ale, że ona
    nie występuje.
    We wzmacniaczach tranzystorowych głębokość sprzężenia zwrotnego potrafi
    sięgnąć, OIDP, 60 i więcej dB in minus. W lampowych ponoć do 20, nie wiem,
    czy sięga 30. Problemem jest czas reakcji tego sprzężenia, gdzie (w dużym
    skrócie i uproszczeniu) przy szybkim przebiegu na wejściu sprzężenie nie
    stłumi tego dostatecznie szybko, przez co w danym momencie wzmocnienie nie
    jest niczym ograniczone, powstaje przester od nieliniowości, a tam, gdzie
    nieliniowość, mamy mieszanie sygnałów. I to te zmieszane częstotliwości
    słychać, jako zniekształcenia. W lampiakach problem jest po prostu
    marginalny, mniejsze sprzężenie, mniejsze problemy szkodliwości tegoż (bo
    sprzężenie to nie tylko pożytek). Dlatego też niektórzy konstruują
    wzmacniacze tanzystorowe nawet zupełnie bez sprzężeń zwrotnych, w top klasie
    podwójne A, mając czterocyfrową moc zasilania, ciągną z tego najwyżej
    dwucyfrową moc audio, itd. Jednakże w lampach masz też naturalne
    nieliniowości, nie zdziw się więc, jeśli w głośniku usłyszysz coś, czego na
    wejściu nie było i nie jest to jakąkolwiek harmoniczną żadnego z sygnałów
    wchodzących.