  • 41. Data: 2015-11-17 20:08:38
    Temat: Re: MS chce nas wydymać?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-17 10:49, AK wrote:
    > PS: Az mnie dziwi, ze powszechnie (Intel, AMD) nie powrocono do idei
    > "wbicia"
    > w procesor rozkazow o wiele wyzszego poziomu nic dzisiejszy ASM (chyli
    > bytecodes Javy,

    Był w ARM. Jazelle, obecnie ThumbEE.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Jazelle

    Nie sprawdził sie głównie dlatego że latwiej jest przerobic bytecode na
    natywny asm a ponadto było to z lekka złudne, czyli co chwile był
    callback do kodu natywnego "nie wiem co z tym zrobić". Jakos szerokiem
    popularnosci nie zdobyło. Ponadto specyfikacja nie dośc ze kiepska to
    zamknięta.

    > .NETa, chocby semicode LLVMa, itp - albo i wprost AST
    > (ujednolicone/ustandaryzowane)

    Jeśli jest to niezbędne to da się zrobic w FPGA. Współczesne FPGA nie
    mają duzych kompleksow w stosunku do współczesnych CPU. Czekam aż
    pojawią się hybrydy CPU z FPGA dzięki którym będzie można częściowo się
    przekonfigurować. Nie, nie chodzi np. o Zynq, tam procesor jest
    statyczny. Chodzi o FPGA w środku CPU aby dynamicznie tworzyć liste
    rozkazów i jednostek przetwarzających. Gołe FPGA są za drogie ;)

    > po parsingu (niepoetrzeben by sie wreszcie staly te glupawe dzis
    > linkery, a i interpretety, vm-y) ?

    To nie jest proste, jesli jezyk jest statycznie typowany to proces
    linkowania jest przydatny aby sprawdzić czy gniazdko pasuje do wtyczki.
    Coś z linkowania musiało by chyba pozostać. Ponadto nie wyobrażam sobie
    wydajności systemu który pochłania skomplikowane struktury AST i bez
    żadnej elaboracji ich w pamięci nagle wykonuje kod interpetując drzewo
    wyrażeń. Być może w specjalnym języku ale to będzie katorga dla programisty.

  • 42. Data: 2015-11-17 20:10:28
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, November 17, 2015 at 7:49:10 PM UTC+1, fir wrote:
> [...]
    kilkudziesieciu bajtach input and output ??

    zwizualizowac ;l ? (tak zeby dyskusja byla ciekawa i miala jakis sens )

    arytmetyke to da sie ja koniec konców po dlugasnych bojach tak uproscic ze zostaje
    wlasciwie sam lub prawie sam bandwidth, nawet 'nieliniowa' arytmetyke da sie nap
    zlinearyzowac kafelkami i tak dalej

    gdzie inputem są dwa floaty ale to moze wlasnie znaczyc ze
    chocby optymalizowanie przez rozwijanie, moze potrzebe szybkiej funkcji pow?)

    o ktorym ja pisalem ;r (mz swiadczy raczej przeciw ale widze ze raczej szkoda czasu
    chyba w to brnać bo szczerze mowiac zawsze szkoda mi czasu na wyjasnienia, jak ktos
    jest minimalnie łapiacy to zrozumie a jak nie to sory ale nie mam czasu na takie
    bzdety)

    sposob spedzania czasu (przynajmniej ja nie mam

    > boje sie wlasnie ze mam racje, z osobowosci nie jestem szczerze mowiac jakims
    maniakiem
    > dyscypliny ;o ale szczerze mowiac tutaj
    >
    > jesli juz mowi sie na jakis temat to sila rzeczy zeby nie plesc bezsensów jakies
    trzymanie sie jakiegos tam "pionu" (jakiejs tam przedmiotowosci i jakiejs tam
    sensownosci) musi byc -

    > gdyby tego bylo wiecej to moze jeszcze mialoby to jakies resztki sensu

    Ja jeszcze nie wiem że napisałem bezsens :) Nie wiedziałem że chcesz
    tylko i wyłącznie informacje od kogoś, kto zajmuje się projektowaniem
    procesorów na co dzień, więc odpowiedziałem, nie trzymając się
    dyscypliny, na swoje wyczucie :)

    Pozdrawiam

  • 43. Data: 2015-11-18 08:49:55
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    fir wrote:

    > juz pisalem nie raz ze moim zdaniem nie tyle predkosc procesorow jest kluczowym
    czynnikiem w dzisiejszym swiecie co "memory bandwidth/throughput" -> czyli pamiec ew
    styk pamiec procesor, szybkosc memcopy mowiac w uproszczeniu

    > pytalem na chyab 4 roznych forach o tą kwestie, czemu TEGO nie da sie przyspieszyc
    i z czym to sie wiąże (i czy to cpu czy raczej kosci ram czy moze szyna miedzy jednym
    a drugim) ale okazuje sie ze jakos
    > nikt nie potrafil na to odpowiedziec,

    z szybkością przesyłania po miedzi.
    Nie da się szybciej przy takiej długości szyny. "za daleko". A blizej
    upakowac narazie się nie daje (lub sie nie chce).
    Drugi aspekt to grzanie. Im szybciej i gęściej tym goręcej.
    Do tego dochodzą jeszcze zjawiska juz na poziomie molekularnym,

  • 44. Data: 2015-11-18 08:55:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    M.M. wrote:

    > Pytanie: w przeciętnym PC zwiększamy przepustowość 10 razy, o ile
    > zwiększy się szybkość przeciętnych programów?

    Prawo Amdahla?

  • 45. Data: 2015-11-18 11:44:05
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, November 18, 2015 at 8:55:54 AM UTC+1, witek wrote:

    > Prawo Amdahla?

    Chyba tak, ale chciałem konkretną liczbę. Czy to
    będzie 1.2 raza, czy 3 razy? W programach o dostępie
    losowym do dużej ilości danych pewnie będzie to z
    5-7 razy.

    Pozdrawiam

  • 46. Data: 2015-11-18 19:07:51
    Od: fir <p...@g...com>

    w wiki
    https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_bandwidth

    w sumie uzywają pojecia "memory interfaces"
    i pisza tam z tego co rozumiem ze memory bandwidth po prostu mnozy sie przez ilosc
    tych "memory interfaces" - jesli tak to znaczyloby ze nalezy zrobic kilka (np
    dwadziescia zamaist dwu) i kompy przyspieszą 10 razy

    Ale chyab jest to jaksa zbyt uproszczona
    wizja, (bo jesli tak to czemu tego nie zrobiono..)

  • 47. Data: 2015-11-18 19:20:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    M.M. wrote:

> [...]
    > będzie 1.2 raza, czy 3 razy? W programach o dostępie
    > losowym do dużej ilości danych pewnie będzie to z

    Nie da sie odpowiedziec, bo nie ma przeciętnych programów.
    Kazdy program da inne przyspieszenie w zależności od tego co robi.
    I tak wszystko "umrze" na powolnym dysku.

  • 48. Data: 2015-11-18 20:22:54
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, November 18, 2015 at 7:20:06 PM UTC+1, witek wrote:

    > Nie da sie odpowiedziec, bo nie ma przeciętnych programów.
    Racja, przeciętnych nie ma. A jakby losowo wybrać 100 programów?

    > Kazdy program da inne przyspieszenie w zależności od tego co robi.
    Tak tak, mialem na myśli średnie przyspieszenie.

    > I tak wszystko "umrze" na powolnym dysku.
    Racja, to powiedzmy że chodzi o przyspieszenie tej części która
    nie zawiera operacji wejścia/wyjścia.

    Pozdrawiam

  • 49. Data: 2015-11-18 20:47:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    M.M. wrote:

> [...]
    > Tak tak, mialem na myśli średnie przyspieszenie.

    > Racja, to powiedzmy że chodzi o przyspieszenie tej części która

    za dużo gdybania.
    Możnaby się pokuśić o policzenie proporcji pomiedzy czasem wykonwania
    instrukcji w procesorze, a czasem potrzebnym na przesył
    danych/instrukcji do pamieci. I tą drugą cześć przyśpieszyć 10 razy i
    policzyć proporcję z prawa Amdahla.
    Strzelając powiedziałbym, że gdyby program miał pełną kontrolę nad
    procesorem to moze do 3 by doszło.
    Zrobi sie jezcze bardziej skomplikowanie jak uwzgledni sie, ze ładownia
    i dekodowania instrukcji i tak jest robione potokowo wiec czas cieżko tu
    uwzględniac
    Z drugiej strony jak wuzględnisz przerwania, odwołania do OS, i mielenie
    windowsa po dysku zupełnie bez potrzebny to pszyspieszenie bedzie
    znikome w przypadku tego systemu.

  • 50. Data: 2015-11-18 21:12:04
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, November 18, 2015 at 8:47:59 PM UTC+1, witek wrote:

    > za dużo gdybania.
    Tak, taki sam widzę problem, jest bardzo dużo różnych specyficznych
    sytuacji, kombinuję jak to przyzwoicie uśrednić.

> [...]
    > instrukcji w procesorze, a czasem potrzebnym na przesył
    > danych/instrukcji do pamieci. I tą drugą cześć przyśpieszyć 10 razy i
    Może jakis programik wydziargam, a potem część obliczeniową powiększę
    2, 3, 4 razy i uzyskam wzór aproksymacyjny.

    > Strzelając powiedziałbym, że gdyby program miał pełną kontrolę nad
    > procesorem to moze do 3 by doszło.
    Ja bym strzelał że by doszło do około 1.8 - 2.2.

    > Zrobi sie jezcze bardziej skomplikowanie jak uwzgledni sie, ze ładownia
    > i dekodowania instrukcji i tak jest robione potokowo wiec czas cieżko tu
    > uwzględniac
    Tak, jest to skomplikowane. Może właśnie trzeba napisać programik do
    oszacowania.

    > Z drugiej strony jak wuzględnisz przerwania, odwołania do OS, i mielenie
    > windowsa po dysku zupełnie bez potrzebny to pszyspieszenie bedzie
    > znikome w przypadku tego systemu.
    Tak, prawo Amdahla też uwzględnia te czynnik.