    From: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lytro ILLUM - co to jest?
    Date: Sun, 14 Jun 2015 13:12:35 +0200

    Dnia Sat, 13 Jun 2015 17:42:06 +0200, Uncle Pete napisał(a):

    > Nieśmiało zwrócę uwagę, że głębia ostrości jest pojęciem związanym z
    > przetwarzaniem obrazu, w ludzkim oku prawie do pominięcia,

    O ile z powyższym można się mniej lub bardziej zgodzić, chociaż nawet
    przy zwykłym patrzeniu można zaobserwować głębię ostrości - przy
    odpowiednim skupieniu można zaobserwować różnice głębi w jasnym i
    ciemnym pomieszczeniu. Zrób sobie test z kciukiem i zwróć uwagę na
    nieostrość za nim.

    > dopiero w
    > fotografii mała głębia ostrości stała się czymś zauważalnym. Więc
    > naprawdę "prawdziwy obraz przestrzeni" musi być prezentowany jako ostry
    > równocześnie na wszystkich odległościach, bez konieczności kombinowania
    > przy oglądaniu :)

    To z powyższym nie sposób się zgodzić, gdyż jak już napisałem, głębia
    ostrości jest zauważalna już w normalnym widzeniu. Mało tego,
    wyolbrzymiona głębia była już obserwowana przy pierwszym narzędziach
    optycznych takich jak luneta.
    Oczywiście, fotografia przerysowuje fakt głębi jeszcze bardziej przy
    użyciu dużych otworów przesłony, ale nie zgodzę się, że ostry obraz na
    wszystkich odległościach jest naturalny, bo nie jest. Tobie się tylko
    tak wydaje, gdy obejmujesz wzrokiem większy obszar i mózg składa sobie
    obrazy z różnymi ostrościami.
    Podkreślam, wzrok jak najbardziej odbiera obraz *z* głębią ostrości i
    nie jest ostry we wszystkich odległościach - blisko tego jest uzyskanie
    hiperfokalnej w bardzo jasnym środowisku (mały otwór źrenicy).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski