eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaLodówka Polar PCB340A+, przy rozruchu włącza mi światło, szukam schematu › Re: Lodówka Polar PCB340A+, przy rozruchu włącza mi światło, szukam schematu
    Date: Sun, 25 Jul 2010 18:04:17 +0200
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lodówka Polar PCB340A+, przy rozruchu włącza mi światło, szukam
    schematu

    Użytkownik slawek7 napisał:

    > Mam mały problem z tą lodówką.
    > Po pierwsze to czy ma ktoś schemat do niej lub podobnego modelu. Ona
    > ma zwykły termostat chyba bez żadnej elektroniki.
    Nie mam schematu ale jeżeli to jest prosta lodówka, to na ogół nie jest
    potrzebny. W mojej bardzo starej (też Polar) był naklejony na tylnej
    ścianie obudowy, obok agregatu.

    > Po drugie czy normalne jest takie jej zachowanie. Włącza się agregat a
    > ja po jakiś 5-10 sek wyłączyłem ją z gniazda sieciowego. Po ponownym
    > włączeniu tylko buczy i silnik się nie włącza.

    Nienormalne jest to, co robisz. Agregat jest włączany przez wyłącznik
    (włącznik?) rozruchowy, podający na dodatkowe uzwojenie większy prąd
    przy starcie silnika. Krótka chwila ale pobór prądu przez to uzwojenie
    jest znaczny. Stąd intersujący Ciebie skok zakłóceń w sieci
    elektrycznej. W tej samej puszce przy agregacie jest też wyłącznik
    termiczny, zabezpieczajacy silnik przed przegrzaniem. Silnik po
    wyłączeniu musi trochę postać, zanim ponownie się włączy. Tu akurat nie
    znam pełnego wyjaśnienia ale chyba zarówno chodzi o pobór prądu przy
    rozruchu - żeby się to nie odbywało na gorącym silniku, jak i o sam
    obieg freonu. Tego Ci nie wytłumaczę ale w przemysłowych urządzeniach
    jest wyłącznik czasowy, blokujący ponowne włączenie po mniej niż 5
    minutach postoju. Tak może się przytrafić np. po chwilowym zaniku
    napięcia w sieci. Pamiętam, że dawno temu w Radioelektroniku był układ
    zabezpieczajacy lodówki i zamrażarki przed zbyt szybkim włączeniem, za
    niskim i za wysokim napięciem zasilania. W domowych urządzeniach takich
    układów się nie montuje, bo jak coś takiego się przytrafi raz na jakiś
    czas, to nie powinno się nic stać. W przemysłowych skala problemów jest
    zupełnie inna. Jeżeli tak sobie wyłączasz i włączasz testując światło,
    to jesteś na najprostszej drodze do zepsucia agregatu.

    > Po trzecie. Mam światło załączane tyrystorami, w typowym układzie z
    > optotriakiem MOC3043. Jak lodówka się włącza lub wyłącza to ta ułamek
    > chwili włącza się światło, po prostu mignie. Jest to o tyle złe ze
    > szkoda mi świetlówek.
    > Co z tym zrobić. Czy można dostać jakiś filtr przeciwzakłóceniowy? czy
    > to coś pomoże?
    Pytanie brzmi - co się zmieniło w domu, że zaczęły migać świetlówki? Czy
    lodówka była już jakiś czas i było OK a Ty dodałeś wyłączniki i zaczął
    się cyrk? Czy raczej kupiłeś nową lodówkę, podłaczyłeś ją zamiast starej
    do tego, co masz w domu, (wyłączniki z optotriakiem) i zaczęło się miganie?
    Jeżeli lodówka normalnie pracuje, jak jej już na to pozwolisz, to zajmij
    się raczej wyłącznikami. Może raczej to one potrzebują większej
    odporności na zakłócenia?

    Maciek