  • 11. Data: 2010-08-26 07:30:19
    Temat: Re: Listwa z niezależnymi wyłącznikami
    Od: x <...@...pl>

    Dnia 26-08-2010 o 08:47:45 Adam Dybkowski <a...@4...pl> napisał(a):

    > A to dziwne, bo mój egzemplarz odcina tylko fazę.
    >
    > Przecież listwa nie wie, w której dziurce masz fazę, a w której zero.
    > Nie ma w Polsce ogólnie wymuszonego standardu dlatego każdy ma w
    > gniazdkach inaczej. Zawsze możesz zamienić kabelki na wejściu listwy i
    > będzie odcinać fazę. :)

    Niezupelnie. Owszem, w Polsce nie ma normy na rozklad F/N ale przyjelo sie
    podlaczac w gniezdzie faze z lewej strony, jesli bolec uziemiajacy jest u
    gory. Ma to swoje uzasadnienie, bo wiekszosc wspolczesnych sprzetow
    wymagajacych kabla uziemiajacego "preferuje" wlasnie taki rozklad. Rozkrec
    zasilacz od swojego PC albo TV LCD/plazma - na 99% brazowy przewod bedzie
    u Ciebie pracowal jako neutralny (a na niebieskim bedziesz mial faze).
    Oczywiscie nie ma to az takiego znaczenia, bo urzadzenia sprzedawane w PL
    musza dzialac prawidlowo bez wzgledu "w ktorej dziurce" masz L, a w ktorej
    N, ale przewaznie na linii brazowego siedza wylaczniki (jesli
    jednobiegunowe) czy bezpieczniki. Lepiej wiec zeby na nich byla faza.
    Oczywiscie moge zalozyc nowa wtyczke (bo nie bede zmieniac w gniazdkach) i
    wtedy wylaczniki listwy beda mi odcinac L ale wtedy L/N bede mial
    odwrotnie do tego co napisalem wyzej. Tak zle, i tak niedobrze. Poki co
    mam odlaczane N ale jestem ciekawy czy Chinczycy produkuja tez model
    "odwrotny".

  • 12. Data: 2010-08-26 07:45:21
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Niezupelnie. Owszem, w Polsce nie ma normy na rozklad F/N ale przyjelo sie
    > podlaczac w gniezdzie faze z lewej strony, jesli bolec uziemiajacy jest u
    > gory.

    Inna sprawa, że wiele gniazd jest podwojnych i jeśli wtykasz do typowego
    górnego gniazda to będziesz miał 'odwrotnie' fazę.
    --
    Pozdr
    EM

  • 13. Data: 2010-08-26 07:56:52
    Od: x <...@...pl>

    Dnia 26-08-2010 o 09:45:21 EM <e...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Inna sprawa, że wiele gniazd jest podwojnych i jeśli wtykasz do typowego
    > górnego gniazda to będziesz miał 'odwrotnie' fazę.

    Swieta prawda, dlatego nie montowalem u siebie takich. Preferuje 2-4
    osobne puszki i 2-4 gniazdka w ramce. Choc widzialem gdzies, chyba
    Legranda, podwojne z prawidlowo rozmieszczonymi L/N w obu gniazdkach ale
    nie mialem sposobnosci rozkrecic jak to tam pomiescili.

  • 14. Data: 2010-08-26 08:40:26
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On czw, 26 sie 2010 09:45:21 in article news:<i5562h$k4r$1@news.onet.pl>
    EM wrote:

    > Inna sprawa, że wiele gniazd jest podwojnych i jeśli wtykasz do typowego
    > górnego gniazda to będziesz miał 'odwrotnie' fazę.

    Ja widziałem gniazda podwójne, które miały połączenie X wewnątrz,
    likwidujące ten problem.

  • 15. Data: 2010-08-26 09:41:35
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "x" <...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasilacz od swojego PC albo TV LCD/plazma - na 99% brazowy przewod bedzie
    > u Ciebie pracowal jako neutralny (a na niebieskim bedziesz mial faze).

    Czyli ta legendarna "tradycja" jest zła skoro na niebieskim jest "faza". PC
    i LCD ma zasilacz impulsowy któremu jest absolutnie obojętne gdzie ma fazę.
    Jedyne znane mi urządzenie "domowe", które wymaga właściwego podłączenia L i
    N to kocioł gazowy. Przy odwrotnym włączeniu wtyczki detektor jonizacji nie
    wykrywa płomienia i kocioł wyłącza się. Tylko że producent opisał w
    instrukcji instalacyjnej jak należy przygotować to podłączenie no i sam
    kocioł raczej do innego gniazdka nigdy włączany nie będzie.

  • 16. Data: 2010-08-26 10:13:27
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Ja widziałem gniazda podwójne, które miały połączenie X wewnątrz,
    > likwidujące ten problem.

    Ja się jeszcze nie spotkałem z tym, by to stanowiło problem.
    Natomiast spotkałem nieraz ludzi, którzy twierdzą, że jest to problem :)
    To więc gdzie leży problem?

    Pozdr
    EM

  • 17. Data: 2010-08-26 10:46:57
    Od: a...@p...pl

    a wracajac do tematu listwy, to obecnie sa w Biedronkach

    1 wylacznik glowny i oddzielnie podswietlane dla kazdego gniazda - ca
    15 zl.

    --
    ThinkXtra

  • 18. Data: 2010-08-26 10:48:50
    Od: a...@p...pl

    ooops - juz bylo

    --
    ThinkXtra

  • 19. Data: 2010-08-26 12:47:57
    Od: x <...@...pl>

    Dnia 26-08-2010 o 11:41:35 William Bonawentura <n...@i...pl>
    napisał(a):

    > Użytkownik "x" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli ta legendarna "tradycja" jest zła skoro na niebieskim jest "faza".

    Czytaj uwaznie. Napisalem ze *u niego* na niebieskim bylaby faza czyli
    wlasnie zle. Ja mam gniazdka tak podlaczone, ze faze mam po lewej i u mnie
    jest dobrze - faza wystepuje na brazowym.

    > PC i LCD ma zasilacz impulsowy któremu jest absolutnie obojętne gdzie ma
    > fazę.

    To tez pisalem. Ale... a zreszta przeczytaj raz jeszcze, bo jakos dziwnie
    zniknales reszte mojej odpowiedzi.

    > Jedyne znane mi urządzenie "domowe", które wymaga właściwego podłączenia
    > L i N to kocioł gazowy.

    Czy ten kociol ma zalozona wtyczke? Jesli tak to moglbys sprawdzic w
    ktorej dziurce gniazdka spodziewa sie fazy?

  • 20. Data: 2010-08-26 12:52:44
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > Czy ten kociol ma zalozona wtyczke? Jesli tak to moglbys sprawdzic w
    > ktorej dziurce gniazdka spodziewa sie fazy?

    Nie ma. Kabel jest luzem i ma go podłączyć instalator stosownie do gniazdka
    klienta.