eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaLiniowe regulatory napięcia w motocyklach
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 15

  • 11. Data: 2012-11-03 16:07:18
    Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Saturday, November 3, 2012, 11:49:33 AM, you wrote:

    > Pytanie z pogranicza elektroniki i motocykli.

    > Nie mam pojęcia jak to jest w samochodach, ale w motocyklach stosuje
    > się liniowe regulatory napięcia. Alternator ma 3 fazy, generujące np.
    > 20-60V AC, a regulator prostuje to i robi z tego napięcie ładowania
    > akumulatora, resztę wytracając na tyrystorach. Temperatura jest potem
    > odprowadzana przez duży radiator, przykręcony do ramy.

    Nie tak - tyrystor zwiera fazę (crow-bar) a cieplo wytraca się w
    cewkach zazwyczaj chłodzonych olejem...

    > Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo?

    Bo wymagałoby uzwojenia wzbudzenia a na magnesach trwałych jest
    mniejsze. Poza tym - to ma charakterystykę bliską źródła prądowego.

    > Takie regulatory są nawet w motocyklach naszpikowanych elektroniką dużo
    > bardziej skomplikowaną, niż przetwornica step-down. Komputer sterujący
    > wielopunktowym wtryskiem, cała masa czujników, a do tego zwykły liniowy
    > regulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co? Nie o awaryjność, bo te
    > regulatory często się przegrzewają, szczególnie w niektórych modelach.

    Ale po przegrzaniu dostają zwarcia. Zwarcie w step-down oznacza pełne
    napięcie na wyjściu :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 12. Data: 2012-11-03 23:25:21
    Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-11-03 13:53, Anerys pisze:
    > W moim rowerowym dymanku (nie poprawiać, wiem, dynamo) zrobiłem pomiar -
    > najpierw woltomierz, pedały w ruch (dymanko jest na tylnym kole),
    > napięcie doszło gdzieś do 18V i mimo mocnego zwiększania obrotów już
    > wiele nie urosło... no, dociągnęło może do 19 z haczykiem i do 20 już
    > nie doszło. Podobnie prąd - dość szybko doszło do ok. 500 mA i mimo
    > zwiększania obrotów już dalej nie rosło.

    To musisz mieć dynamo z wbudowanym elektronicznym ogranicznikiem napięcia.
    Z moich pomiarów dynam wynika, że napięcie rośnie właściwie liniowo z
    obrotami:
    http://www.bpa.com.pl/pub/Dynamo%20DH-3D71.pdf
    http://www.bpa.com.pl/pub/Dynamo%20DH-2N30.pdf
    Ja bez problemów rowerem wykręcam 140V peak-to-peak...

    Trochę linków do innych opracowań o dynamach rowerowych na dole:
    http://www.bpa.com.pl/pomysly/rowery/zasilanie/dynam
    o_1


    Wracając do tematu, jeśli uzwojenie alternatora jest zwierane to
    (zależnie od konstrukcji) potrafi on wprowadzać mniejsze straty
    mechaniczne niż nieobciążony alternator z rozwartym uzwojeniem. (tak
    słyszałem). Wycinając więc co któryś półokres z przebiegu można w miarę
    płynnie regulować moc dostarczaną do akumulatora i obciążenia.


    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej


  • 13. Data: 2012-11-04 20:35:10
    Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 3 Nov 2012 16:07:18 +0100 RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> napisał:

    >> Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo?
    >
    >Bo wymagałoby uzwojenia wzbudzenia a na magnesach trwałych jest
    >mniejsze. Poza tym - to ma charakterystykę bliską źródła prądowego.

    Ale po co uzwojenie wzbudzenia? Po takiej maszynie (wzbudzanej
    magnesami trwałymi) nie można dać po prostu przetwornicy? Myślę że
    przedpiśca miał to na myśli...


    >> regulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co? Nie o awaryjność, bo te
    >> regulatory często się przegrzewają, szczególnie w niektórych modelach.
    >
    >Ale po przegrzaniu dostają zwarcia. Zwarcie w step-down oznacza pełne
    >napięcie na wyjściu :(

    To jaki problem dać przetwornicę izolowaną, np. forward lub dla
    mniejszych rozmiarów, push-pull? Ewentualne zwarcie kluczy nie będzie
    skutkowało pełnym napięciem na wyjściu.


  • 14. Data: 2012-11-04 23:17:05
    Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello __Maciek,

    Sunday, November 4, 2012, 8:35:10 PM, you wrote:

    >>> Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo?
    >>Bo wymagałoby uzwojenia wzbudzenia a na magnesach trwałych jest
    >>mniejsze. Poza tym - to ma charakterystykę bliską źródła prądowego.
    > Ale po co uzwojenie wzbudzenia? Po takiej maszynie (wzbudzanej
    > magnesami trwałymi) nie można dać po prostu przetwornicy? Myślę że
    > przedpiśca miał to na myśli...

    Przetwornica jest marnym pomyslem z kilku powodów:
    1. Ekonomia.
    2. Niełatwo jest zbudować przetwornicę współpracującą ze źródłem o
    bardzo wysokiej rezystancji dynamicznej.
    3. Podalem niżej.

    >>> regulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co? Nie o awaryjność, bo te
    >>> regulatory często się przegrzewają, szczególnie w niektórych modelach.
    >>Ale po przegrzaniu dostają zwarcia. Zwarcie w step-down oznacza pełne
    >>napięcie na wyjściu :(
    > To jaki problem dać przetwornicę izolowaną, np. forward lub dla
    > mniejszych rozmiarów, push-pull? Ewentualne zwarcie kluczy nie będzie
    > skutkowało pełnym napięciem na wyjściu.

    Jasne. Ale taka propozycja spowodowałaby zawał księgowego
    zatwierdzającego projekt.

    --
    Best regards,
    RoMan
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 15. Data: 2012-12-05 10:11:10
    Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
    Od: Szwed <s...@s...pl>

    Obecnie stosowane regulatory są beznadziejnie proste i składają się z dość
    topornych elementów. Przetwronica to już bardziej skąplikowany kawałek
    elektroniki. A że jeszcze się dodatkowo grzeje i przewodzi duże prądy, to
    awaryjność staje się problemem.
    Poza tym jesteś pewien, że przetwornica o takiej mocy zmieściła by się w
    obudowę niedużego regulatora?
    Przypuszczam również, że była by znacznie droższa, nawet uwzględniając
    oszczędności na innych elementach układu.

    pozdr
    S

strony : 1 . [ 2 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: