  • Data: 2019-07-01 10:57:50
    Temat: Re: Leasing - szkoda z OC sprawcy i problem VAT
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu .07.2019 o 10:53 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Powyższe nie przeczy temu, że poszkodowanym jest nadal F, tylko że K w
    > imieniu F ma dokonać likwidacji szkody. Jaki zatem jest powód, aby
    > faktura nie była wystawiona na rzecz F? Wyraźnie jest napisane, że
    > odszkodowanie otrzyma F, który może upoważnić K lub warsztat do jego
    > odbioru.

    To zerknij jeszcze na poniższe (otrzymałem od interriska) i napisz do kogo
    mam udezyć - do TU czy lisingu i na jakiej podstawie.

    "Szanowni Państwo,
    InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń Spółka Akcyjna Vienna Insurance Group
    zawiadamia, iż na podstawie
    dokonanych ustaleń oraz zgromadzonej dokumentacji, przyznaje odszkodowanie
    w wysokości xxx zł
    netto.
    Odszkodowanie przyznano na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o
    ubezpieczeniach obowiązkowych,
    Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli
    Komunikacyjnych.
    Odszkodowanie zostało ustalone na podstawie:
    - kosztorysu sporządzonego przez InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń Spółka
    Akcyjna Vienna Insurance
    Group.
    Odszkodowanie zostało wypłacone przelewem na wskazany numer rachunku
    bankowego.
    W odniesieniu do roszczenia z tytułu podatku VAT informujemy, że Sąd
    Najwyższy wskazał, iż szkodą w
    rozumieniu art. 361 § 2.k.c. jest różnica pomiędzy stanem majątku
    Poszkodowanego, jaki zaistniał po
    zdarzeniu wywołującym szkodę, a stanem tego majątku, jaki istniałby, gdyby
    to zdarzenia w ogóle nie
    wystąpiło. Skoro zatem właścicielem pojazdu przez cały okres trwania umowy
    leasingu pozostaje finansujący
    (leasingodawca) to on powinien być uznany za poszkodowanego. To
    bezpośrednio w jego majątku powstaje
    szkoda. Takiej szkody nie doznaje posiadacz zależny - użytkownik.
    Ubezpieczyciel nie może ponosić
    odpowiedzialności za zobowiązania umowne pomiędzy finansującym a
    korzystającym (użytkownikiem). W
    związku z powyższym brak jest podstaw do wypłaty wartości podatku VAT
    użytkownikowi pojazdu.
    Informujemy, że powództwo o odszkodowanie z ubezpieczenia OC posiadaczy
    pojazdów mechanicznych
    można wytoczyć wyłącznie przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania albo
    siedziby poszkodowanego
    zdarzeniem powodującym szkodę albo przed sąd właściwy dla miejsca
    zaistnienia tego zdarzenia. W braku
    wskazanych wyżej podstaw właściwości miejscowej powództwo można wytoczyć
    przed sąd właściwy według
    przepisów o właściwości ogólnej."

    TG