  • Data: 2017-04-19 21:21:56
    Temat: Re: Laserowe lutowanie
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:58f734c2$0$15210$65785112@news.neostrada.pl...
    > Jakos. A w telewizorze sie nie sprawdza.
    > Tzn sprawdza, ale po latach czasem trzeba poprawic :-)
    >
    > Te transformatory ciekawe, bo one jakos specjalnie gorace nie sa, a w
    > nieruchomym telewizorze obciazenie nie takie znow duze.

    Ja mam jeszcze inną sugestię - jak idzie lutowanie na fali, a w płytce
    otwory są o dużej średnicy, to przy brzegach otworu często ilość lutu w
    sensie grubości,l jest minimalna, częste zwłaszcza w "mejdinczajna". Miałem
    w dużym monitorze, że trzeba mu było z piąchy, bo ginął obraz. Się okazało,
    że jedno ze złączy, miało na takich dużych otworach cyny ledwo jak cienki
    papier i po prostu wypracowało się termicznie-mechanicznie, zmęczenie
    materiału. Wziąłem porządnie cyny, przelutowałem te i okoliczne takie punkty
    i już hmm... jakieś 3-4 lata jest cacy, pomijając, że sam monitor cokolwiek
    wiekowy i nadawałby się raczej do reżimowej telewizji dla Babci Ireny. Ale
    chodzi zadziwiająco stabilnie, jedynie bez przyrządów nie wystroję go
    należycie z serwisówką. Ale na oko ruszyłem i jest gut.

    > Wibracje ? Magnetostrykcja z rdzenia ?

    Wykluczyć nie można. Choć jakoś bardziej widziałbym ruchy termiczne
    materiału od grzania i stygnięcia. Ale wpływu drgań rdzenia wykluczyć nie
    mogę. A moze to się nałożyły oba te czynniki, skoro ewidentnie złącze było
    cieniutkie jak papier, to się wypracowało (termo)mechanicznie, ale
    oczywiście, innych wpływów nie mogę wykluczyć, jedynie to mi świta, że
    mechanika miała tu najwięcej do powiedzenia. Bo widywałem też złącza, które
    popłynęły od temperatury, ale nadal trzymały, jak nie było tam cyny zbyt
    cienko. Niekoniecznie to były luty przy trafo WN. Niekiedy też od
    wtyków/gniazd złączy.

    Przepraszam za literówki.

    --
    I śmiech niekiedy może być nauką,
    Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa(...)