  • 1. Data: 2024-06-12 00:36:09
    Temat: Laptop 7" mocniejszy niż eeepc
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Hej,

    Szukam laptopa, im mniejszy i lżejszy tym lepszy. Eee PC 7 cali jest
    super, ale procesor ma wolniejszy niż mam w zegarku :/

    Jest coś nowszego, przynajmniej i3, z większą rozdzielczością, ale
    podobnymi rozmiarami, i nie kosztujące miliardów?

    --
    Recepcja hotelu:
    - Szybko, przed hotelem leży kobieta! Jest nieprzytomna, wygląda jakby

  • 2. Data: 2024-06-12 06:26:49
    Temat: Re: Laptop 7" mocniejszy niż eeepc
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:274014d5-1e40-4096-b90e-52e9ea4d17e8@hootervil
    le.invalid>
    user Arnold Ziffel pisze tak:

> [...]
    >
    > Jest coś nowszego, przynajmniej i3, z większą rozdzielczością, ale
    > podobnymi rozmiarami, i nie kosztujące miliardów?

    To ma naprawdę 7 cali czy 10 cali ekran?
    Musi być aż taki mały?

    Najlepszy laptop świata to Dell 7280 ;)

    --
    Piter

    nie chciało się nosić teczki
    teraz się nosi woreczki

  • 3. Data: 2024-06-12 12:13:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/06/2024 00:36, Arnold Ziffel wrote:
    > Jest coś nowszego, przynajmniej i3, z większą rozdzielczością, ale
    > podobnymi rozmiarami, i nie kosztujące miliardów?

    Z 7'' będzie kłopot, ale jeśli troche to zrelaksujesz...:

    1)
    Lenovo x230.

    2)
    Po taniości:

    https://allegro.pl/oferta/laptop-acer-chromebook-q1v
    zc-1108-15010168765

    Ale to wymaga wymiany BIOSu na Sea, co jest trochę skomplikowane. Są też
    kłopoty z touchpadem pod windowsem. Pod Linuxem śmiga jak złoto. Obecnie
    używam x230 i tego Lenovo i oba znakomicie się sprawdają jako
    "podróżne". Sa też wersje tego laptopa "normalne", tzn nie będące
    chrobebookami, mające matryce FullHD. Cieżko je znaleźć, różnią się
    brakiem napisu "chromebook" na klapie.

    3)
    Zainteresuj się dodatkowo alternatywą:

    https://allegro.pl/oferta/tablet-lenovo-thinkpad-10-
    type-20c3-mp06w82z-15323285823

    Można kupić znacznie taniej, swojego złapałem za 80z.

    Jedna uwaga: oryginalna klawiatura do niego jest absurdalnie ciężka. Ale
    działa z dowolną.

    4) Widziałem gdzieś przeróbkę eeePC na Pi4 (wywalenie całego środka),
    ale to od groma pracy i nieopłacalne.

    5) Na moim eeePC z Atomem śmiga sobie Lubuntu. I jest zaskakująco
    zwinne. W zasadzie używam do jakiś prac typu "podpiąc jako sniffer pod
    modbusa".

  • 4. Data: 2024-06-12 13:50:01
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PiteR <e...@f...pl> wrote:

    > To ma naprawdę 7 cali czy 10 cali ekran?

    Są różne, mam i jeden i drugi, ale uruchomiłem tylko ten 7 cali. Ten 10
    cali leży i czeka, aż przyjdzie wena (ma podobno walnięty dysk, ale nie
    weryfikowałem).

    > Musi być aż taki mały?

    Im mniejszy (choć przede wszystkim im lżejszy) tym lepszy. Fajnie też,
    żeby żarł mało prądu, bo będzie zasilany głównie akumulatorowo (jak
    wbudowany się wyczerpie, to z zewnętrznego aku, teraz Eee PC zasilam i
    ładuję z jump startera przez przetwornicę). No i rozdzielczość. Natywna
    Eee PC to za mało.

    > Najlepszy laptop świata to Dell 7280 ;)

    Tylko cena nie ta :)

  • 5. Data: 2024-06-12 14:17:09
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > 1)
    > Lenovo x230.

    Za mała rozdzielczość :(

    > 2)
    > Po taniości:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/laptop-acer-chromebook-q1v
    zc-1108-15010168765

    Eh, ten też.

    > Ale to wymaga wymiany BIOSu na Sea, co jest trochę skomplikowane.

    Jak bardzo skomplikowane? Da się go po prostu wylutować i przeprogramować?

    > Są też kłopoty z touchpadem pod windowsem.

    Takich szatańskich systemów u mnie nie ma :)

    > Sa też wersje tego laptopa "normalne", tzn nie będące chrobebookami,
    > mające matryce FullHD. Cieżko je znaleźć, różnią się brakiem napisu
    > "chromebook" na klapie.

    FullHD byłoby super.

    > https://allegro.pl/oferta/tablet-lenovo-thinkpad-10-
    type-20c3-mp06w82z-15323285823

    > Można kupić znacznie taniej, swojego złapałem za 80z.

    Da się na tym zainstalować normalnego Linuksa?

    > Jedna uwaga: oryginalna klawiatura do niego jest absurdalnie ciężka. Ale
    > działa z dowolną.

    Generalnie chciałbym rozwiązanie all-in-one, z klawiaturą. Teraz czasem
    korzystam z tabletu (z Androidem) jako VNC i Pi 4. Raspi sobie siedzi
    wpięte w to, w co ma być wpięte, a ja je kontroluję przez VNC po WiFi. Ale
    to jednak dwa urządzenia, czyli dwie baterie do ładowania w razie czego. A
    jak używam klawiatury na Bluetooth, to już trzy.

    > 5) Na moim eeePC z Atomem śmiga sobie Lubuntu. I jest zaskakująco
    > zwinne. W zasadzie używam do jakiś prac typu "podpiąc jako sniffer pod
    > modbusa".

    Tak, do takich prac, jak np. awaryjne ssh, przeprogramowanie radia w
    samochodzie (podpięcie laptopa, odpalenie konsolowego programu), odpalenie
    direwolf, żeby wysyłać z terenu ramki APRS, czy kontrola radia i logowanie
    w zawodach krótkofalarskich, sprawdza się super. Tylko jest problem z tymi
    trochę bardziej wymagającymi.

    1. Rozdzielczość jest po prostu za mała. Niektóre programy, których używam
    (np. audacity, czy wsjt-x), mają za mało ekranu.

    2. To jest za wolne. Odpalenie Firefoxa zajmuje ze dwie minuty, odpalenie
    dowolnej strony bardziej skomplikowanej niż czysty html jest w zasadzie
    niemożliwe, albo zajmuje wieki. Może coś robię źle. Samo odpalenie laptopa
    (od wciśnięcia power do pojawienia się pulpitu iksów) to też ze trzy
    minuty.

    3. Zdarza się, że laptop nagrywając przez audacity się nie wyrabia i gubi
    próbki. Na szczęście nie dzieje się to przy nagrywaniu przez arecord, ale
    mimo wszystko jest upierdliwe.

    4. Dysk (wlutowany w płytę flash) jest dramatycznie mały, 4 GB mam
    praktycznie zapełnione samym systemem, a i tak część rzeczy (systemowych)
    trzymam na karcie SD (do której dostęp nie jest specjalnie szybki). Bez
    tego nie miałoby to żadnego sensu.

    Zaktualizowałem wczoraj na nim system (Debiana) i chodzi jeszcze wolniej,
    do tego musiałem wywalić libreoffice, bo się po prostu nic na nim nie
    mieści.

    Generalnie: rodzielczość, waga, rozmiar, pobór energii. Mam też normalnego
    (pełnowymiarowego) Della, ale on jest ciężki i ciągnie za dużo prądu (z
    akumulatora 12 V przetwornica potrafi pociągnąć i 5 A, jak się go
    obciąży).

    --
    - Co mówi ksiądz po ślubie informatyka?
    - Pobieranie zakończone

  • 6. Data: 2024-06-12 14:33:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/06/2024 14:17, Arnold Ziffel wrote:
    > Jak bardzo skomplikowane? Da się go po prostu wylutować i przeprogramować?

    1) musisz odtworzyć czysty chromeos - w zasadzie wystarczy pendrive
    2) musisz umieć wydawać polecenia w konsoli, takiej prawie-linux, jaka
    jest w chromeos
    3) musisz wiedzieć jak zewrzeć zworkę R/W BIOSu.

    https://mrchromebox.tech/

    Ogólnie problem jest z gatunku "trzeba umieć w linuxy", więc to jest
    czasem bariera nie do przeskoczenia dla przecinego klikacza.

    Mi wymiana BIOSu na sea zajeła może z 10 minut od momentu wsadzenia do
    niego pustego dysku i jedyna hardwerowa robota to zwarcie zworki.

    Czy da się przez wylutowanie: pewnie tak, ale nie robiłem tego.

    type-20c3-mp06w82z-15323285823
    > Da się na tym zainstalować normalnego Linuksa?

    Wydaje mi się, że tak, ma w miarę (jak na tablet) normalny BIOS uefi.
    Muszę sprawdzić, czy bootuje linuxa, ale raczej nie powinno być
    problemu, zobaczę jak go odkopię. Od razu hint, bo nigdzie w necie tego
    nie opisali: wejście do biosa to "volume down + power" a nie "volume up
    + power".

    Tablet ma rysik. Jest bardzo precyzyjny, jak na tą klasę sprzętu. W
    zasadzie klawiatura zbędna. Ale jak chcesz oryginalną, to poza tym, że
    cieżka, to jest bardzo fajna - masz wrażenie pracy z laptopem.

    > 4. Dysk (wlutowany w płytę flash)

    Ja mam 1005PX (bodaj), gdzie dysk jest całkiem normalny, podobnie ram. A
    i Atom jest tam w miarę sensowny. Nie jest to wersja 8xxx, ale daje radę
    do Lubuntu. Firefox działa znośnie.

  • 7. Data: 2024-06-12 14:50:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/06/2024 14:33, heby wrote:
    > Ja mam 1005PX (bodaj), gdzie dysk jest całkiem normalny, podobnie ram. A
    > i Atom jest tam w miarę sensowny. Nie jest to wersja 8xxx, ale daje radę
    > do Lubuntu. Firefox działa znośnie.

    A i jeszcze opcja desperacka: są tablety Kiano Simtab, które mają w
    nazwie "MS" - oparte o windowsa, dział na nich nawet win10 (choć 16GB
    flasha powoduje że tylko się odpalają, o używaniu nie ma mowy). Sporo
    ich kiedyś leżało po komisach. Mają procesor Atom z serii 8xxx i to jest
    już bardzo fajny cpu, rozdzielczość fullhd, rozmiar koło 8".

    To taki "prawie" PC, za wyjątkiem:
    1) BIOS nie odpala każdego OSa, są jakies absurdy typu plik *.efi musi
    być 32 bit, ale system 64. Fedora np. potrafi się bez problemu odpalić,
    ubuntu trzeba kombinować.

    2) Nie ma tam PCI, wszystkie urządzenia wiszą na jakimś SPI czy I2C,
    wiec zazwyczaj kamera się sama nie zdetektuje.

    3) Mają tylko 1 port USB, który nie dość, że jest mikro i wymaga kabla
    OTG, to jeszcze nie da się ładować i używać na raz. W moim wmontowałem
    osobne gniazdo tylko do ładowania baterii w tym celu.

    4) Jak masz umiejętności lutowania BGA, to da się flash wymienić na
    znacznie większy.

    Jeśli zaś temat tabletów z win/lin nie jest odstraszający, to rozglądaj
    się za Dell Venue. Niektóre modele miały np. normalne złącze M2 do dysku
    w obudowie i bardzo fajne klawiatury zamieniajace je w laptopy. Nie mam,
    ale bawiłem się i to jest najlepsza opcja typu małe, szybkie, zgrabne,
    przenośne. Są na tyle podobne do zwykłych tabletów z biedronki, że
    czasami frajerzy sprzedają je na olxie za grosze.

  • 8. Data: 2024-06-13 01:16:08
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:6d96bb64-00aa-468a-bbad-e1e94359c27f@hootervil
    le.invalid>