    From: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lampa owadobójcza (pomoc)
    Date: Sun, 20 Sep 2015 21:45:26 +0200

    Użytkownik "Paweł Kasztelan" <P...@g...com> napisał w
    news:mtmqu3$1e2$1@node1.news.atman.pl ...
    : > (...)
    : Lampa kosztowała chyba coś około 30zł a świetlówki widzę do niej po 8zł
    :

    Pod wskazanym przez Ciebie (dalej) linkiem cena lampy to 59 zeta, a świetlówki 9
    plus koszty wysyłki...

    : > :
    : > : > Bałem się zmierzyć miernikiem napięcie jakie występuje na "siatce".
    : > :
    : > : Slusznie :) Chociaz na zakresie do 1kV DC powinno sie udac.
    : > :
    : >
    : Szkoda mi było miernika :)
    : Już kiedyś naprawiałem monitor. Monitor działa ale miernik mam nowy :)
    :

    Miernik to drobiażdżek, ale gdyby Ci rąbnęła "pikawa", to nowej byś mógł "nie
    zafasować" na czas. No a co do mierników, to szczególnie w przypadku taniuchnej
    chińszczyzny mierzenia jakichś napięć kilowoltowych bym raczej nie zaryzykował.
    Nawet gdyby na cyferblacie miały taki zakres. Może ichni inżynierowie znają się
    na projektowaniu, ale fabrykant, licząc same tylko zyski, mógł trochę
    zaoszczędzić na tym, czy innym materiale, izolacji, czy też innym elemencie, no
    i - żegnaj Ziemio, witaj święty Piotrze!

    A takie ćwierć kilowolta to mnie popieściło w życiu już tyle razy, że przestałem
    zwracać uwagę. I po każdej takiej przygodzie (fakt, dość... niemiłej)
    zastanawiałem się, jak to jest, że słychać o wypadkach *śmiertelnych*! -
    porażenia napięciem sieciowym?

    : >
    : >
    : Lampa taka:
    : http://domowauprawa.pl/product-pol-1159-Lampa-owadob
    ojcza-4W.html
    : Swietlówka w niej taka:
    :
    http://www.sportmaxx.pl/product-pol-2406-SWIETLOWKA-
    UV-4W-DO-LAMP-OWADOBOJCZYCH-STP-BY4W.html
    :
    : W zasilaniu lampy jest tylko jeden rezystor i jeden kondensator.
    :

    No i nie pasi. Moja lampa, już nie tylko "wiekowa", ale i z minionego...
    tysiąclecia! - ma inną "rurkę". Taką prawie, jak te wielkowymiarowe, czyli że na
    obu końcach są po dwa sztyfciki. No i gdy lampa ma zastartować, to pomiędzy
    sztyfcikami jest za-podawane "napięcie żarzenia", które *powinno* zostać
    odcięte, gdy w rurze pojawi się plazma, i przez nią popłynie strumień ładunków.
    Ale prymitywny system zasilania (naprawdę tylko tyle tam siedzi?) powoduje, że
    całkiem zbędne już żarzenie jest utrzymywane - co dramatycznie skraca żywotność
    świetlówki.

    Ciekawe, ale onegdaj poszczególne składniki (każdego) "świetlówkowego" układu -
    były rozdzielone: osobno dławik, osobno starter (taki mały cylinderek), i
    całkiem niezależnie - rura z gazem szlachetnym. A teraz i dławik, i starter są
    skompaktowane *wewnątrz* rury, a i tak: całość jest tańsza, niż dawna "goła"
    świetlówka, bez dodatkowego nadzienia. Pewnie za sprawą zmiany taryf
    podatkowych.

    --

    Socjaliści, jak wiadomo, swój program kierują do tych, którzy czują się
    pokrzywdzeni, i wyzyskiwani. Kiedy więc socjaliści są u władzy - tak