  • 1. Data: 2016-04-03 21:49:33
    Temat: Ładowanie power-banku
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    Witam

    Zakupiłem ongiś power bank Xiaomi 10,4 Ah
    wewnątrz siedzą 3 ogniwa 18650 od LG
    Problem w tym że, po podłączeniu klasycznej ładowarki od telefonu
    V =< 5V prąd ładowania to zaledwie 0,7-0,8A więc trwa to dość długo.
    Aby wymusić prąd ładowania ok. 2A muszę podać ok. 5,4-5,5V
    a tego raczej mi nie zapewni żaden "bardziej wydajny" prądowo zasilacz
    od telefonu.

    Mam małą przetworniczke Step-Down o regulowanym Uwy oraz Iwy
    z której moge podać te 5,5V przy ustawionym ograniczniku na 2A
    np. z aku w samochodzie

    Z tego co widzę, układ kontrolujący ładowanie wewnątrz powerbanku
    ma próbkowanie co ok. 30sek (obciążenie spada do 0)
    więc raczej "automatyka" dba aby nic złego się nie stało.

    Tu pytanie - czy prąd ładowania =< 2A nie skróci znacząco
    żywota ogniw wewnątrz power-banku, skoro producent "przewidział"
    prąd ładowania ~2x mniejszy ?

  • 2. Data: 2016-04-04 06:40:54
    Temat: Re: Ładowanie power-banku
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Waldek pisze tak:

> [...]
    > długo. Aby wymusić prąd ładowania ok. 2A muszę podać ok. 5,4-5,5V
    > a tego raczej mi nie zapewni żaden "bardziej wydajny" prądowo

    Sprawdzałeś może jakie napięcie jest wtedy na PCB ładowarki?
    Może to spadki napięcia na kablu i gniazdku.

    > Tu pytanie - czy prąd ładowania =< 2A nie skróci znacząco
    > żywota ogniw wewnątrz power-banku, skoro producent "przewidział"
    > prąd ładowania ~2x mniejszy ?

    Mam dwa tablety z 4000mAh i producent "przewidział" prąd 1.25A z 5.1v
    a tu jest 2 x większa pojemność. Mógłbyś ew dać spokój około 1.5A

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 3. Data: 2016-04-04 12:07:49
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2016-04-04 o 06:40, PiteR pisze:

    > Sprawdzałeś może jakie napięcie jest wtedy na PCB ładowarki?
    > Może to spadki napięcia na kablu i gniazdku.

    To nie kwestia spadków - teraz większość ładowarek telefonicznych
    ma zwykłe gniazdko USB - ja mam krótką tasiemkę "firmową" od Mi
    ok. 10cm, więc spadki raczej są do pominięcia.

    > Mam dwa tablety z 4000mAh i producent "przewidział" prąd 1.25A z 5.1v
    > a tu jest 2 x większa pojemność. Mógłbyś ew dać spokój około 1.5A

    OKI mogę ustawić ogranicznik na 1,5A - ale to dalej będzie ładnych kilka
    godzin.
    Z tego co widzę, nawet przy Uwe 5,5 - 5,6V pod koniec ładowania prąd
    spada z tych 2A do około 0,6 A - to już pewnie sprawka układu
    zarządzającego ładowaniem wewnątrz power-banku

    Właściwie to powinienem chyba zadać pytanie - jakie mogę ustawić
    max. napięcie wejściowe z ogranicznikiem prądu z przetwornicy
    aby możliwie szybko naładować bank - zakładając że układ zarządzający
    ładowaniem wewnątrz powerbanku i tak zakończy ten proces kiedy uzna to
    za stosowne ;)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2016-04-04 12:16:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup
> [...]

    To chyba cos przesadzili z tymi 10Ah

    >To nie kwestia spadków - teraz większość ładowarek telefonicznych
    >ma zwykłe gniazdko USB - ja mam krótką tasiemkę "firmową" od Mi
    >ok. 10cm, więc spadki raczej są do pominięcia.

    Nie wiadomo - Chinczycy moze poszli za ciosem i skoro kabelek krotki,
    to moze byc cienszy :-)

    Mam jakis kabelek, gdzie metr ma 1 ohm (tzn dwie zyly po 0.5 ohm).
    I spadek jest potezny.

    Ladowarka Samsung S4 - tam napiecie rosnie przy wiekszym poborze
    pradu.
    Ale moze to wymaga jakiejs sygnalizacji.

> [...]
    >aby możliwie szybko naładować bank - zakładając że układ zarządzający
    >ładowaniem wewnątrz powerbanku i tak zakończy ten proces kiedy uzna

    Nie wiedzac co w srodku - trudno powiedziec.
    Mam wrazenie, ze niektore maja przetwornice, inne tylko ogranicznik
    pradu, a jeszcze inne ... tak jakby bazowaly na rezystancji
    wewnetrznej ladowarki.
    Ale i tak grozi przegrzanie jakiegos elementu w srodku.

    J.

  • 5. Data: 2016-04-04 14:30:01
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2016-04-04 o 12:16, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup
    >
    > To chyba cos przesadzili z tymi 10Ah

    Niekoniecznie - Xiaomi to dość porządna firma jak na chinskie warunki ;)
    Ja wstawiłem babola - bo wewnatrz siedza nie 3 a 4 ogniwa 18650
    wiec nawet gdyby były tylko po 2600 mAh to by stykło

    Tu jest akurat porownanie oryginału z fake-m
    - jak widac juz nawet chinczyka podrabia inny chinczyk ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=Fn_lu-jEv9k

> [...]
    > ladowarki.
    > Ale i tak grozi przegrzanie jakiegos elementu w srodku.

    No wlasnie tego sie troche obawiam, bo z ładowaniem 18650 "sote"
    to raczej nie ma problemu - zwłaszcza tych niezabezpieczonych ;)

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2016-04-04 15:32:11
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-04-04 o 12:07, Waldek pisze:
    > zakładając że układ zarządzający ładowaniem wewnątrz powerbanku i tak
    > zakończy ten proces kiedy uzna to za stosowne

    A owo założenie to opierasz na czym? Bo jeśli nic wewnątrz p-banku _nie_
    za-czuwa (bo producent umieścił to w ładowarce), to ogniwa diabli wezmą.
    Warto raczej użyć ładowarki, która detekcję finiszu mieć będzie
    wbudowaną, i to na pewno, a nie na "zakładając"... ;-)

  • 7. Data: 2016-04-04 15:51:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >A owo założenie to opierasz na czym? Bo jeśli nic wewnątrz p-banku
    >_nie_
    >za-czuwa (bo producent umieścił to w ładowarce), to ogniwa diabli
    >wezmą.

    Chyba wszystkie urzadzenia z li-ion maja zabezpieczenia przed
    przeladowaniem.
    Dojdzie do 4.2 czy tam 4.4V i odetnie ladowanie.
    Czasem jest to wbudowane w sam akumulator.

    >Warto raczej użyć ładowarki, która detekcję finiszu mieć będzie
    >wbudowaną, i to na pewno, a nie na "zakładając"... ;-)

    Ale tu widzisz "zwykla ladowarka USB". A po prawdzie to zwykly
    zasilacz ~5V z gniazdem USB.
    Musi byc w powerbanku stosowny uklad ladujacy ... ale IMO - ponizej
    4.2V moze nie ograniczac pradu i ladowac ile ladowarka/zasilacz
    wydoli.

    J.

  • 8. Data: 2016-04-04 15:56:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Ja wstawiłem babola - bo wewnatrz siedza nie 3 a 4 ogniwa 18650
    >wiec nawet gdyby były tylko po 2600 mAh to by stykło

    Ok, to wyglada sensownie.
    Z ciekawosci - polaczone rownolegle, szeregowo, czy jeszcze ciekawiej
    ?

    >No wlasnie tego sie troche obawiam, bo z ładowaniem 18650 "sote"
    >to raczej nie ma problemu - zwłaszcza tych niezabezpieczonych ;)

    Tym niemniej jesli tam 4 rownolegle, to mozna sie rozpedzic z pradem i
    ogniwa nie ucierpia.
    A jesli 4 szeregowo, to zakladam, ze dobrze przetwornice policzyli i
    ile ciagnie tyle potrafi wytrzymac.

    J.

  • 9. Data: 2016-04-04 16:24:42
    Od: cezar <c...@t...invalid>

    On 04/04/2016 14:56, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup

    > Ok, to wyglada sensownie.
    > Z ciekawosci - polaczone rownolegle, szeregowo, czy jeszcze ciekawiej ?

    w 99% power banków ogniwa 18650 łączone są równolegle - pewnie dlatego
    że kontrolery ładowania są przewanżnie wykonywane na 3.7V. Przy łączeniu
    szeregowym trzeba by to balansować. Mam takie 6 ogniwowe 12Ah i 8
    ogniwowe 22Ah i oba są łączone równolegle.

    c.

  • 10. Data: 2016-04-04 16:31:35
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-04-04 o 15:51, J.F. pisze:
    > ponizej 4.2V moze nie ograniczac pradu i ladowac ile
    > ladowarka/zasilacz wydoli.

    Tak pewnikiem jest, a w tym przypadku parametrem krytycznym będzie
    nadmiernie wydzielające się w ogniwie ciepło. Bez czujników temperatury
    może być... niedobrze!