  • 11. Data: 2016-04-04 20:01:35
    Temat: Re: Ładowanie power-banku
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Aby wymusić prąd ładowania ok. 2A muszę podać ok. 5,4-5,5V

    a nie przypadkiem poinformować telefon że ładowarka może dać tak duży
    prąd? Zazwyczaj wystarczy zewrzeć d+ i d- a następnie dwoma rezystorami
    ustalić na nich odpowiednie napięcie. czy możesz sprawdzić czy u Ciebie
    "jest zwarcie" i jakie jest na nim napięcie?
    ToMasz

  • 12. Data: 2016-04-04 20:06:24
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2016-04-04 o 16:24, cezar pisze:

    > w 99% power banków ogniwa 18650 łączone są równolegle - pewnie dlatego
    > że kontrolery ładowania są przewanżnie wykonywane na 3.7V. Przy łączeniu
    > szeregowym trzeba by to balansować. Mam takie 6 ogniwowe 12Ah i 8
    > ogniwowe 22Ah i oba są łączone równolegle.

    Nie robiłem sekcji - bo jeszcze nie zwłok :) posiadanego egzemplarza
    ale zapewne inni tak, bo znalazłem info co siedzi w srodku
    lecz autor raczej skupił się na charakterystykach rozładowania Banku
    a nie "ekstremalnego" ładowania.

    (...)
    BQ24195 - układ Texas Instruments, odwala całą ciężką robotę. Ładuje
    pojedynczą celę ogniw prądem 4.5A ze sprawnością 90%, lub 2A ze
    sprawnością 92%. Zawiera w sobie wszystkie składniki przetwornicy typu
    boost (+ zewnętrzna cewka indukcyjna) i może dostarczyć 5.1V przy 1A ze
    sprawnością 94% oraz 5.1V przy 2.1A ze sprawnością 91%. Sprawdza stan
    linii DATA gniazda microUSB dzięki czemu wie jakim prądem dysponuje
    ładowarka.

    TPS2514 - bardzo niepozorny układ również od TI, ten jest za to
    podłączony do linii DATA gniazda USB, a jego zadanie to ustawianie na
    liniach DATA odpowiednich napięć, tak aby podłączone urządzenie
    wiedziało jakiego prądu może się spodziewać.

    97F1204SMBN - 8 bitowy mikrokontroler zarządzający całym PB, steruje
    układem BQ przez interfejs I2C, steruje diodami, zapewne również mierzy
    prąd i napięcie.
    (...)

    Skoro Bank może oddawać 2A ładowanemu urządzeniu, to zakładam
    że również taki prąd może spokojnie przyjmować (ponoć bezpiecznik
    zadziała przy 3A obciążenia)
    tym bardziej ze na ogniwach jest naklejony czujnik temperatury

    Poeksperymentuje z nim jeszcze - sprawdzę czy da sie wymusić _ładowanie_
    w okolicach 3A ... chociaż troche szkoda byłoby uwalić elektronike ;)

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2016-04-04 21:07:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToMasz,

> [...]
    > ustalić na nich odpowiednie napięcie. czy możesz sprawdzić czy u Ciebie
    > "jest zwarcie" i jakie jest na nim napięcie?

    Te rezystory to chyba tylko dla Apple...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2016-04-04 21:36:20
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    > Te rezystory to chyba tylko dla Apple...

    Być może - ale tu akurat rozkminiamy możliwość szybkiego naładowania
    Power-Banku, a nie telefonu - pacjent to Xiaomi 10400 mAh ;)

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2016-04-04 21:58:49
    Od: Maks <b...@b...ble>

    W dniu 03.04.2016 o 21:49, Waldek pisze:
    > Witam
    >
    > Zakupiłem ongiś power bank Xiaomi 10,4 Ah
    > wewnątrz siedzą 3 ogniwa 18650 od LG
    > Problem w tym że, po podłączeniu klasycznej ładowarki od telefonu
    > V =< 5V prąd ładowania to zaledwie 0,7-0,8A więc trwa to dość długo.
    > Aby wymusić prąd ładowania ok. 2A muszę podać ok. 5,4-5,5V
    > a tego raczej mi nie zapewni żaden "bardziej wydajny" prądowo zasilacz
    > od telefonu.

    Nie jestem na 100% pewny, że to zamierzony efekt ale: mój telefon po
    przekroczeniu napięcia 5V jakby drastycznie zaczyna pobierać coraz
    więcej prądu.
    Możliwe że tak układ ładowania orientuje się na ile ma wydajne
    zasilanie. Raczej nie bez powodu jedna ładowarka ma 5V 0.55A, a inna
    5.3V 2A (jak widać są z różnym napięciem wyjściowym).

    Maks

  • 16. Data: 2016-04-05 09:49:32
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2016-04-04 o 21:58, Maks pisze:

> [...]
    > zasilanie. Raczej nie bez powodu jedna ładowarka ma 5V 0.55A, a inna
    > 5.3V 2A (jak widać są z różnym napięciem wyjściowym).

    Pogrzebałem w necie i (chyba) jestem już trochę mądrzejszy w temacie
    Różnie to może być - w zależności od zastosowanej elektroniki
    w układzie ładowania baterii - bardziej lub mniej "inteligentnie"

    Wymyślono cóś takiego jak standard BC1.2 pozwalający na detekcje
    obciążalności źródła zasilania (np. ładowarki) USB.
    Wówczas faktycznie wykorzystywane sa piny D+ / D-

    http://elektronikab2b.pl/technika/26546-rozpoznawani
    e-pradowej-obciazalnosci-gniazda-usb

    Wnioskuje z tego, że jeżeli takowej detekcji nie ma
    to wykorzystywane jest "brutalne obciążanie" źródła
    i prosta zależność
    - jak zdycha napięciowo to i układ większego prądu nie bierze

    Może stąd ten "zapas" napięcia na wyjściu ponad 5V (5,3 ?)
    dla Twojej ładowarki o wydajności 2A ;)

  • 17. Data: 2016-04-05 11:37:27
    Od: cezar <c...@t...invalid>

    On 04/04/2016 19:06, Waldek wrote:

> [...]
    > ale zapewne inni tak, bo znalazłem info co siedzi w srodku
    > lecz autor raczej skupił się na charakterystykach rozładowania Banku

    tutaj masz środek jakbyś był ciekawy

    http://forum.xda-developers.com/nexus-4/accessories/
    xiaomi-portable-power-bank-10400mah-t2744972

  • 18. Data: 2016-04-05 13:10:27
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2016-04-05 o 11:37, cezar pisze:

    > tutaj masz środek jakbyś był ciekawy
    >
    > http://forum.xda-developers.com/nexus-4/accessories/
    xiaomi-portable-power-bank-10400mah-t2744972

    Dzięki
    Na YT jest sporo filmików z "sekcji" - zarówno oryginałów jak i fake-ow

    Schematu to pewnie nikomu się zdejmować nie chciało ;)
    - ale znalazłem info jakie kości są użyte i co mniej-wiecej robią

    BQ24195 - układ Texas Instruments
    TPS251 - tez od Ti - sterujacy liniami Data
    oraz 97F1204SMBN - 8 bitowy mikrokontroler zarządzający całym PB,
    steruje układem BQ przez interfejs I2C, steruje diodami, zapewne również
    mierzy prąd i napięcie

    Prawdopodobnie jest tez pamięć dostarczonego/pobranego ładunku z aku
    gdyż układ wskaźnika ledowego "zgłupiał" po doładowaniu aku pradem
    z zewnatrz i dopiero po rozładowanie P-Banku do spodu wrócił do normy ;)
    (takie informacje znalazłem w necie - nie są to moje wywody)

    Pozdro

  • 19. Data: 2016-04-16 22:06:19
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Waldek pisze tak:

    > BQ24195 - układ Texas Instruments, odwala całą ciężką robotę. Ładuje
    > pojedynczą celę ogniw prądem 4.5A ze sprawnością 90%, lub 2A ze
    > sprawnością 92%

    Pewnie w moim tablecie podobny jest.

    Zepsulo się ładowanie w tablecie to kupiłem powerbank wywaliłem ogniwa
    i ładuję z niego bezpośrednio akku tabletu. Za mały prąd ustawiony,
    poprawiłem rezystor. Ładuje teraz 1A ale windows o niczym nie wie.
    Dalej pokazuje 9% naładowania. Mierzy ładunek wpływający?

    Złośliwość rzeczy martwych :)

    http://piterpro.private.pl/img/tablet_akku_01.jpg

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 20. Data: 2016-04-17 00:53:42
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    PiteR pisze:
    [..]
> [...]
    > poprawiłem rezystor. Ładuje teraz 1A ale windows o niczym nie wie.
    > Dalej pokazuje 9% naładowania. Mierzy ładunek wpływający?

    Na to wychodzi. Po fizycznym odłączeniu aku (bez zasilania) powinien
    przeliczyć poziom naładowania na podstawie napięcia.

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html