-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
blin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt
-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <%GyID.234165$Do.50513@usenetxs.com>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<pt0ore$6ni$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<JdjND.50836$V_4.24425@usenetxs.com>
<5c0640ed$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
<93KYD.23116$kE1.12858@usenetxs.com>
In-Reply-To: <93KYD.23116$kE1.12858@usenetxs.com>
Subject: Re: Ładowanie akumulatorów, alternator, regulator napięcia
Date: Mon, 7 Jan 2019 18:38:35 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 83
Message-ID: <5c338edb$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.26.155.150
X-Trace: 1546882779 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 31099 83.26.155.150:63683
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:739784
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "gienek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:93KYD.23116$k...@u...com...
"J.F." news:5c0640ed$0$516$65785112@news.neostrada.pl
>> Regulator reguluje prad wzbudzenia, nie akumulatora.
>To mnie zaskoczyłeś, myślałem, że regulator napięcia to coś na wzór
>typowego szeregowego stabilizatora napięcia (jak typowy zasilacz
>stabilizowany)
W sumie, to az tak wiele sie nie rozni - zadanie podobne - jak za duze
napiecie, to stlumic wyjscie, jak za male, to otworzyc ... tylko ze
wyjscie na cewke.
Uwazaj na motocykle - tam jest calkiem inaczej - magnes staly,
uwojenia alternatora zwierane triakami do masy przy przekroczeniu
napiecia.
>Jest gdzieś schemat jak jest realizowana ta regulacja?
Chyba nie - od dluzszego czasu to jest jeden uklad scalony, a moze
hybrydowy - tak czy inaczej zamkniety.
Trzy koncowki wszystkiego.
google znajduje cos takiego - wyglada w miare poprawnie, tylko
dodatkowe funkcje
https://sailbook.pl/artykul/2394-regulator-napiecia-
alternatora
czy
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1822679.html
> W prądnicach prądu stałego jakie miały np fiaty 126p też to podobnie
> działało, regulator z elektromagnesami regulował prąd wzbudzenia?
Maluch mial chyba juz regulator elektroniczny.
Ale tak - tak samo, regulacja pradu czy napiecia wzbudzenia.
Tylko w Syrenie regulator mial trzy elektromagnesy, z czego jeden
grubym drutem, wiec musial sprawdzac prad..
>Czyli wyjście z prostownika trójfazowego alternatora jest wpięte na
>żywioł w instalację pokładową, a reguluje się prąd uzwojenia
>wzbudzenia (a tam chodzą mniejsza prądy, jakiej wielkości?). Nie ma
>po drodze od alternatora do "magistrali" pokładowej 12V żadnego
>szeregowego elementu regulacyjnego?
Zadnego.
Ale zwroc uwage jak sprytnie podlaczone to bylo kiedys
http://automatyka.ndl.pl/opel/podzespoly/alternator/
alternatory.htm
Alternator mal pomocnicze diody sluzace do zasilania wzbudzenia i
regulatora.
Jak sie alternator nie krecil, to zasilanie szlo przez
lampke-kontrolke ladowania.
Regulator otwieral wzbudzenie na maksa, bo napiecie niskie, lampka sie
swiecila,
a jak silnik ruszal, to to pomocnicze napiecie wzrastalo do 14V i
lampka gasla.
A jak zgasiles silnik ... lampka nie miala zasilania, bo kluczyk ja
odcial,
regulator tez nie, i nie obciazal akumulatora na postoju.
W pradnicy trzeba bylo jakos ambitniej zrobic.
To bylo kiedys, bo teraz to napieciem rzadzi komputer :-P
>Uzwojenie wzbudzenia odpowiada jak rozumiem magnesowi stałemu jaki
>byłby użyty w prądniczce małe mocy (kilka Watów). I teraz im
>mocniejsze pole wytwarza uzwojenie wzbudzenia tym wyższe napięcie
>generuje alternator?
Tak.
Z tym, ze altenator ma dosc duza impedancje uzwojen, wiec SEM generuje
duzą, a napiecie wyjsciowe pod obciazeniem te ~14V.
I mam jeszcze pewne watpliwosci, czy ten regulator pracuje liniowo,
czy impulsowo.
Prad tam jednak kilka A, radiatora nie ma.
Z pomiarow na stole mi wychodzi ze liniowo, ale byc moze z cewka
wzbudzenia wychodzi impulsowo.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 07.01.19 22:40 Piotr Wyderski
- 07.01.19 22:52 Piotr Wyderski
- 08.01.19 01:34 J.F.
- 08.01.19 09:57 Piotr Wyderski
- 08.01.19 11:27 J.F.
- 08.01.19 13:17 Mateusz Viste
- 11.01.19 15:25 gienek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
Najnowsze wątki
- 2025-02-10 Nie kupisz paliwa na stacji
- 2025-02-09 Ster w trolejbusie.
- 2025-02-09 Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- 2025-02-08 W zyciu warto miec szczescie
- 2025-02-08 Elektryki
- 2025-02-08 Alg. kompresji LZW
- 2025-02-08 Kraków => Key Account Manager <=
- 2025-02-08 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-02-09 Cenzura netu
- 2025-02-08 Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- 2025-02-08 Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- 2025-02-08 Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- 2025-02-08 Lokaty na nowe środki
- 2025-02-07 Jaki silikon lub może klej?
- 2025-02-07 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=