  • 1. Data: 2012-04-27 10:25:24
    Temat: Ładowanie akumulatora z akumulatora
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Jest sobie ponton z silnikiem elektrycznym, zasilany akumulatorem
    samochodowym (albo od widlaka, albo z traktora - nieważne) o pojemności
    ok. 75 do 120Ah.

    Jest sobie autko z alternatorem bodajże 100A i akumulatorkiem (na razie
    jednym) chyba 90Ah.

    Problem: pływamy dużo i "szybko" - akumulator pontonowy zdycha po kilku
    godzinach, a do wieczora daleko. Można by go podładować nieco
    "samochodem". Są do tego "separatory akumulatorów".

    Ale jak w prosty sposób zrobić ograniczenie prądowe, ładując akumulator
    z akumulatora?

    Akumulatorów nie można podmienić - w aucie jest "japoński".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 2. Data: 2012-04-27 10:36:42
    Temat: Re: Ładowanie akumulatora z akumulatora
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Friday, April 27, 2012, 10:25:24 AM, you wrote:

> [...]
    > "samochodem". Są do tego "separatory akumulatorów".
    > Ale jak w prosty sposób zrobić ograniczenie prądowe, ładując akumulator

    Żarówką samochodową pomiedzy akumulatorami. Najlepiej H4 i oba włókna
    równolegle.

    > Akumulatorów nie można podmienić - w aucie jest "japoński".

    Bez znaczenia. Najlepiej ładować w czasie jazdy - na postoju jest za
    drogo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-04-27 14:20:32
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-04-27 10:25, Adam pisze:
    > Ale jak w prosty sposób zrobić ograniczenie prądowe, ładując akumulator
    > z akumulatora?

    Kupić chińskie kable "rozruchowe" w markecie. :-)

    AWa.

  • 4. Data: 2012-04-27 15:23:22
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał(a):

    > Bez znaczenia. Najlepiej ładować w czasie jazdy - na postoju jest za
    > drogo.

    Czyżbyś na poważnie tak twierdził? Nie widzę, żeby miał to być dowcip.
    Może być ewentualnie drożej o mandat za pracę silnika na postoju bo przy
    ładowaniu na wolnych obrotach przez godzinę wypali się max 1 litr paliwa
    a żeby w tym czasie przejechać np. 60 km potrzeba kilka litrów litrów.

  • 5. Data: 2012-04-27 15:59:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-04-27 15:23, Wmak pisze:

> [...]
    > ładowaniu na wolnych obrotach przez godzinę wypali się max 1 litr paliwa
    > a żeby w tym czasie przejechać np. 60 km potrzeba kilka litrów litrów.

    Dzięki za żarówkę :)
    Sam z tego "patentu" korzystałem wiele lat temu przy zabezpieczaniu
    kolumn głośnikowych na różnych imprezach, ale już zdążyłem, jak widać,
    zapomnieć :(

    Dwie uwagi:

    Jednak taniej jest na postoju. Trzeba sprawdzić tylko, od jakich obrotów
    silnika alternator zaczyna ładować - obroty czasem w niektórych autach
    trzeba nieco podnieść. No, chyba że mamy w planach wyskoczyć do
    najbliższego sklepu 20 km w jedną stronę "po browarka" to przy okazji
    ładowanie mamy "za darmo" ;)

    "Japońskie" - czyli chyba większość azjatyckich - ma klemy na odwrót.
    Chodzi o to, że trzeba by przedłużać kable w samochodzie, aby móc
    podpinać zamiennie akumulator europejski i "japoński".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 6. Data: 2012-04-27 16:01:19
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-04-27 14:20, Andrzej W. pisze:

    > Kupić chińskie kable "rozruchowe" w markecie. :-)
    >
    > AWa.

    Dobry pomysł ;) Tylko w zestawie nie ma brytfanny do łapania gorącej
    izolacji ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 7. Data: 2012-04-27 16:44:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Wmak,

    > Czyżbyś na poważnie tak twierdził? Nie widzę, żeby miał to być dowcip.
    > Może być ewentualnie drożej o mandat za pracę silnika na postoju bo przy
    > ładowaniu na wolnych obrotach przez godzinę wypali się max 1 litr paliwa

    I jakim prądem - Twoim zdaniem - będzie się ten akumulator ładować na
    obrotach biegu jałowego?

    > a żeby w tym czasie przejechać np. 60 km potrzeba kilka litrów litrów.

    Zero zrozumienia - ładować przy okazji jazdy.

    Najbardziej sensowne - skoro nie jeździmy - jest użycie agregatu
    pradotwórczego o mocy jakieś 700W i zrobienie szybkiej ładowarki - dla
    akumulatora mokrego pod dozorem prąd ładowania 0.5C jest bezpieczny.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2012-04-27 16:55:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    > Dzięki za żarówkę :)
    > Sam z tego "patentu" korzystałem wiele lat temu przy zabezpieczaniu
    > kolumn głośnikowych na różnych imprezach, ale już zdążyłem, jak widać,
    > zapomnieć :(

    Ale dlaczego dziękujesz Wmakowi?

    > Dwie uwagi:

    > Jednak taniej jest na postoju.

    W życiu! Sprawność bliska zeru.

    > Trzeba sprawdzić tylko, od jakich obrotów silnika alternator zaczyna
    > ładować - obroty czasem w niektórych autach trzeba nieco podnieść.

    Co poskutkuje wzrostem zużycia paliwa do granic dalece nieoptymalnych.

    > No, chyba że mamy w planach wyskoczyć do najbliższego sklepu 20 km w
    > jedną stronę "po browarka" to przy okazji ładowanie mamy "za darmo"
    > ;)

    Dokładnie o to mi chodziło. Bo jeśli ma to być na postoju, to tylko
    mały agregat i szybka ładowarka. Nie wiem, jak duża łódka, ale może
    agregat dałoby się nawet zabrac do łódki?
    Agregat 650VA na Allegro znalazłem za... 180PLN

    > "Japońskie" - czyli chyba większość azjatyckich - ma klemy na odwrót.
    > Chodzi o to, że trzeba by przedłużać kable w samochodzie, aby móc
    > podpinać zamiennie akumulator europejski i "japoński".

    Ale jaki to ma sens? To trzeba poprowadzić kable do kabiny albo
    bagażnika.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2012-04-27 16:56:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    > Dobry pomysł ;) Tylko w zestawie nie ma brytfanny do łapania gorącej
    > izolacji ;)

    Nie ma takiej potrzeby - wbrew pozorom prądy wcale nie są takie duże.
    Żeby wcisnąć w akumulator więcej niż 30A to trzeba się naprawdę
    starać.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2012-04-27 19:10:35
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał(a):

    > I jakim prądem - Twoim zdaniem - będzie się ten akumulator ładować na
    > obrotach biegu jałowego?

    Prądem zależnym głównie od stanu akumulatora i oporności kabelków