  • 11. Data: 2012-05-13 14:25:44
    Temat: Re: LCD w niskich temperaturach...
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Podgrzewać. Najlepiej od +10*C żeby się nie skraplało. Mam tak od kilku
    > lat i nie było reklamacji. Czytałem że ktoś wsadził termistor w napięcie
    > kontrastu i to pomogło w dość szerokim zakresie temperatur.
    > Wojtek

    no tak - ale konkretnie czym podgrzewasz ?
    W moim przypadku to jest dość małe LCD (128x64, 70x90mm)

  • 12. Data: 2012-05-13 14:44:33
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    I jeszcze - przed chwilą przeczytałem, że kompensacja napięcia
    sterującego dość dobrze się sprawdza (w funkcji temperatury).
    Ale - jaka to funkcja ? :) Znaczy, domyślam się, że czym zimniej tym
    więcej - ale konkretnie ile ?

  • 13. Data: 2012-05-13 22:17:36
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "sundayman" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >dość dobrze się sprawdza (w funkcji temperatury).
    > Ale - jaka to funkcja ? :) Znaczy, domyślam się, że czym zimniej tym
    Hurtem na obydwa pytania :)
    Grzeję całą skrzynię, tak na oko 20l pojemności. Czym? Grzałką robioną na
    zamówienie ok100W lub dwa metry samoregulującego kabla grzewczego co daje
    też ok 100W. Cenowo jest podobnie tylko kabel kupujesz od ręki. Do tego
    termostat na DS1821. Jeśli stosujesz grzałkę trzeba ją przykręcić do jakiejś
    konstrukcji wwewnątrz. Położona luzem na obudowie potrafi wypalić lakier. W
    skrzyni mam aluminiową płytę montażową do której, od spodu mocuję grzałkę
    lub upycham kabel.
    O tym termistorze tylko czytałem, przy ogrzewaniu nie jest mi potrzebny.
    Podobno to było na zasadzie "co my tu mamy w szufladzie" :) Wydaje mi się że
    poprawi to czytelność wyświetlacza, natomiast czas reakcji na zmianę obrazka
    będzie znacznie dłuższy (z powodu zimna nie termistora).
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę

  • 14. Data: 2012-05-14 15:56:31
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Tu jest opis metody "termistorowej";
    http://www.telwis.pl/downloads/user_manuals/polish/u
    kp_kompensacja_temperaturowa_kontrastu_wyswietlacza_
    lcd.pdf

    oraz podobnie tutaj http://www.hantronix.com/files/down/tempcomp.pdf

    A tutaj nieco lepsiejsze rozwiązanie
    http://www.pacificdisplay.com/lcd_cont_adj.htm

> [...]
    > aluminiową płytę montażową do której, od spodu mocuję grzałkę lub upycham

    No to mamy kłopot... Ja mam obudowę z tworzywa (Cardmaster FIBOX). tylko front
    jest aluminiowy.
    Całość to niecałe 3 litry. W sumie to mógłbym dać tylko pod samym wyświetlaczem
    mały odcinek kabla (z 10cm max).A nawet jakby dać dookoła LCD to będzie z 30 cm.
    Marnie to widzę...

    Zrobię chwilowo tą kompensację LCD, wrzucę pod LCD coś grzejącego, i zobaczymy.
    Wynika jednak z tego, że w podskokach potrzebna migracja do OLED.

  • 15. Data: 2012-05-14 18:41:13
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-05-2012 o 15:56:31 sundayman <s...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Całość to niecałe 3 litry. W sumie to mógłbym dać tylko pod samym
    > wyświetlaczem mały odcinek kabla (z 10cm max).A nawet jakby dać dookoła
    A może pod wyświetlacz dać parę oporników aby go grzały prawie
    bezpośrednio,
    tylko trza dać pomiar temp i regulację aby w lecie go nie grzały.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 16. Data: 2012-05-14 19:02:02
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    >A może pod wyświetlacz dać parę oporników aby go grzały prawie
    >bezpośrednio,
    >tylko trza dać pomiar temp i regulację aby w lecie go nie grzały.

    pomiar temperatury akurat jest, tyle, że nie bardzo bym chciał oporniki, bo to
    jakoś nue budzi mojego zaufania...
    Może raczej jakaś mikrogrzałka czy coś.
    Tu są fajne folie

    http://tnij.org/qoix

    ale to się chyba nie da zastosować. Z tyłu na LCD się nie da, o tam PCB z
    sterownikiem LCD jest.
    Na przedzie bez sensu.

    W RS są folie do podgrzewania LCD (
    http://pl.mouser.com/ProductDetail/Conflux/HF-30-101
    6/?qs=a0YApcEzQitqYiWgD7kET8TQR%252bweVc2Q8HVon7cXae
    4%3d )
    Ale drogo - 29E przy 10 szt. czyli około 125 zł. A wiadomo, tniemy koszty...

    Moje urzadzenie pracuje pionowo, czyli wyświetlacz też jest pionowo, tuż za
    prostokątnym otworem w aluminiowym froncie.
    Czyli jak piszę "pod" LCD, to mam na myśli poniżej jego dolnej krawędzi, kiedy
    trzymamy go pionowo.
    No i wtedy konwekcyjnie powinien się trochę ogrzać pewnie.
    Ale to bym potrzebował jakiejś "grzałki" o średnicy nie większej niż ze 6mm, i
    długości do 90mm.

    Może jakaś grzałka z obudowy od kamery CCTV ?
    Muszę zobaczyć co tam siedzi.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 17. Data: 2012-05-14 21:48:02
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    > pomiar temperatury akurat jest, tyle, że nie bardzo bym chciał oporniki,
    > bo to jakoś nue budzi mojego zaufania...
    > Może raczej jakaś mikrogrzałka czy coś.

    A takie http://www.tme.eu/pl/katalog/#id_category=112318&pag
    e=1? Wyglądają
    dość pancernie :)
    Wojtek

  • 18. Data: 2012-05-14 22:12:10
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

> [...]
    > Całość to niecałe 3 litry. W sumie to mógłbym dać tylko pod samym
    > wyświetlaczem mały odcinek kabla (z 10cm max).A nawet jakby dać dookoła

    30cm da ok 10W :) Obudowa mała. A wracając do początku, ten test zrobiłeś
    samemu wyświetlaczowi czy całe urządzenie? Przecież samo też się grzeje,
    jakiś zasilacz tam pewnie jest. Może zgodzić się na mniejszą sprawność i
    grzanie gratis :) W warunkach partyzantki dogrzewałem urządzenia zwykłymi
    żarówkami, ale to teraz zakazane :)
    Wojtek

  • 19. Data: 2012-05-14 23:23:25
    Od: sundayman <s...@g...pl>

> [...]
    > sprawność i grzanie gratis :) W warunkach partyzantki dogrzewałem
    > urządzenia zwykłymi żarówkami, ale to teraz zakazane :)

    Test był całego urządzenia. Oczywiście jest zasilacz, a nawet dwa, ale
    oba to przetwornice, w dodatku całość pobiera jakieś 100mA przy 24V,
    więc grzać toto się nie chce specjalnie.

    No zobaczymy, czekam co mi odpowiedzą z LCEL, coś tam piszą o foliach
    grzewczych do LCD. No a jak nie, to będę kombinował z tą grzałką.
    Rezystory w TME trochę chyba zbyt potężne (fizycznie). Kiedyś gdzieś
    widziałem takie fajne małe grzałeczki, w obudowie. Teraz nie mogę sobie
    przypomnieć gdzie.

  • 20. Data: 2012-05-14 23:33:47
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    W TME jest coś takiego jak rezystor grzejny. Nawet fajne toto, tylko
    akurat tych najmniejszych 40W nie ma...