    From: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kupować antenę czy nie ?.
    Date: Fri, 1 Jan 2010 17:06:43 +0100

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:dwe0619xb38v$.e35ctr8qfa$.dlg@40tude.net...

    > 1. Zysk anten mierzymy w dB (w stosunku do dipola którego zysk się
    > przyjmuje za zero).
    > 2. Antena siatkowa jest synfazowym połaczeniem 4 dipoli. Ponadto jest
    > wyposażona w ekran. Policzmy : Zysk gdy połączymy dwa dipole - 3dB. Zysk z
    > połaczenia dwóch zespołów dwudipolowych - 3dB. Zysk szacunkowy z ekranu
    > (zakładam że cała wiązka tylna jest kierowana do przodu) kolejne 3 dB.
    > Razem mamy 3+3+3=9 dB. W praktyce zyski 3dB są osiągane tylko w teorii, w
    > praktyce jak jest 2,5dB to już bardzo dobrze. A więc góra 3x2,5= 7,5 dB.
> [...]

    Antena z płaską siatką i czterema dipolami ma zysk
    od 10 do 12 dB odpowiednio dla częstotliwości od 500 do 800 MHz.
    Siatka ma rozmiar 600 na 900 milimetrów. Dipole półfalowe grube.

    Na podstawie czeskiego "Amaterske Radio pro konstruktery"
    numer 6 z 1981 roku strona 227. :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.