  • Data: 2013-02-14 18:17:35
    Temat: Re: Kupię pomoc drogową :)
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości grup dyskusyjnych:

    > Chyba poszedł spać, to pozwolę się wtrącić.
    > Pozwala stworzyć konstrukcję, która legalnie "przepompowuje"
    > zyski, za których wygenerowanie odpowiada postać spółki kapitałowej,
    > do inwestora, występującego w roli komplementariusza.
    > 5% akcji w ręku komandytariusza (akcjonariuszy), 95% akcji w ręku
    > komplementariusza, i już 95% przychodu jest opodatkowana raz.

    No to nie rozumiem zdziwienia, bo niby jak miałaby być opodatkowana?
    Przecież komplementariusz jest odpowiednikiem wspólnika w spółce cywilnej
    (komandytowa to mieszanka typów spółek), więc jest tak samo opodatkowany
    tylko raz.

    > To czy część "kapitałową" stanowi np. jednoosobowa spzoo
    > w całości w ręku inwestora jest już sprawą zupełnie uboczną :>

    A jakie to ma znaczenie?
    Zresztą jednoosobowa spółka z o.o. też chyba musi być podwójnie opodatkowana
    od swojego zysku?
    Więc przykład jakby nie bardzo.

    > Całość oczywiście wiąże się z manewrami stawkami podatkowymi:
    > kiedyś podatek od dywidendy był proporcjonalnie znacznie niższy
    > niż najwyższa stawka PIT, a CIT (mimo, że również wysoki)
    > nie sięgał poziomu PIT.
    > Przy wysokim zysku nie było więc wielkiej motywacji do manipulacji
    > zyskiem, bo CIT+podatek od dywidendy (już obniżonej o CIT) nie
    > dawał jakiejś drastycznej różnicy, ale od tego czasu:
    > - CIT znacznie obniżono (i to chyba jest główny czynnik)

    Moment, dobrze rozumiem, że s.k.a. płaci CIT również od zysków (również
    komplementariuszy) i PIT ich nie obejmuje?
    Bo chyba tylko wtedy byłby to jakiś wałek.

    > Zamotali tym podwójnym opodatkowaniem.

    No właśnie.
    Tutaj bym szukał problemu, a nie w tym, że ktoś życzy sobie być
    opodatkowanym normalnie.

    > Nie da się ukryć, że jest to "podatek od bezpieczeństwa" (inwestor
    > nie ryzykuje osobistym bankructwem oraz relatywnie łatwo może
    > zbyć część inwestycji),

    Jak jest w zarządzie, to ryzykuje tak samo jak w każdym innym przypadku, a
    podwójne opodatkowanie zostaje.