  • 41. Data: 2020-05-22 23:33:40
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "collie" 5ec79180$0$503$6...@n...neostrada.pl

    >> Pies i kot widzą dwubarwnie.

    > Bzdura.

    Więc jak widzą? Pies widzi tylko kolory żółty i niebieski?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 42. Data: 2020-05-22 23:36:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5ec7c51f$0$499$6...@n...neostrada.pl

    > OK ... ale przez aparat to juz kiepsko :-)

    Jeszcze łatwiej, o ile nie mieszasz
    źródeł światła o różnej temperaturze.

    > Tylko nie zawsze wie, gdzie sie to w aparacie ustawia.
    > O ile w ogole jest tak amozliwosc :-)

    Zapewne wie, do czego służy pipeta w PSie itp. programach graficznych.

    > 99.9% z RAW nie korzysta.

    Zdają się na automagię...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 43. Data: 2020-05-22 23:42:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ec78eff$0$542$6...@n...neostrada.pl

    > Masz zaćmę. Różną w lewym i prawym oku.

    Być może.

    > Pies i kot widzą dwubarwnie. Węże widzą czterobarwnie,
    > ale ich mózgi są mniej wydajne.

    Węże widzą ostro czy nie?
    Niektórzy ludzie mówią, że węże niemal nic nie widzą. Na
    pewno węże potrafią nieźle rozpoznawać i zapamiętywać ludzi...

    Węże mają węch lepszy niż psy czy gorszy?
    Koty mają węch lepszy niż psy czy gorszy?

    Rozumiem, że są różne węże, różne psy, różne koty...

    > Genetyka wzroku jest bardzo ciekawa. Na przykład kobiety
    > widzą więcej kolorów, niż mężczyźni. Dużo więcej.
    > Ale to już mocno off topic.

    Topic można zmienić/skorygować -- żaden problem! ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 44. Data: 2020-05-23 10:43:10
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > Topic można zmienić/skorygować -- żaden problem! ;)

    Więc dopisałem OT :-)

    Pierwsze kręgowce widziały czterobarwnie (miały cztery różne receptory)
    RGBU (U to UV). Istotny rozwój nastąpił u dinozaurów, u współczesnych
    ptaków, które są bezpośrednimi potomkami dinozaurów, oprócz czterech
    receptorów w oczach jest coś w rodzaju matrycy Bayera. Są to krople
    tłuszczu z rozpuszczonym barwnikiem znajdujące się przed receptorem. Są
    trzy różne barwniki, ale kolory są inne, niż u Bayera.
    Pierwsze ssaki żyły w nocy, widzenie barwne było im mało potrzebne,
    ważniejsze było widzenie w ciemnościach. Nastąpiła delecja genów
    receptorów G i B. Czułość receptora U przesuwała się w stronę dłuższych
    fal, i w końcu powstał z niego współczesny receptor B. Około 20 milionów
    lat temu u naczelnych nastąpiła duplikacja receptora R po czym powstały
    allele (wersje genu) kodujące receptory różniące się czułością
    spektralną. Nawet niewielka różnica zakresów czułości dwóch receptorów
    zapewnia możliwość rozróżnienie kolorów. W ten sposób powstały obecne
    receptory R i G. W populacji jest sporo (nie pamiętam ile) alleli.
    Pechowiec, któremu trafił się ten sam allel w R i G nie potrafi
    rozróżnić czerwieni od zieleni, jest daltonistą.
    Na koniec ciekawostka: miejsca genów kodujących R i G są na chromosomie
    X. Resztę łatwo sobie dośpiewać.
    Co widzi wąż? Diabli go wiedzą. To co widzimy, to model rzeczywistości
    stworzony w mózgu na podstawie danych dostarczonych przez nerwy wzrokowe.

    P.P.

  • 45. Data: 2020-05-23 18:48:57
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sat, 23 May 2020 10:43:10 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

> [...]
    > Co widzi wąż? Diabli go wiedzą. To co widzimy, to model rzeczywistości
    > stworzony w mózgu na podstawie danych dostarczonych przez nerwy wzrokowe.

    Wow, co za ciekawy wykład! :-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 46. Data: 2020-05-24 00:37:56
    Temat: Postrzeganie barw
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Zmieniłem topic -- ~każda grupowiczanka i ~każdy grupowicz
    ma przed oczami kolorowy ekran stanowiący elektroniczny
    element PeCeta, dlatego chyba nikt nie zaprotestuje rozsądnie...

    "Paweł Pawłowicz" 5ec8e21e$0$550$6...@n...neostrada.pl

    > Pierwsze kręgowce widziały czterobarwnie
    > (miały cztery różne receptory) RGBU (U to UV).

    RGB takie jak u nas? Nie... Więc jakie?

> [...]
    > krople tłuszczu z rozpuszczonym barwnikiem znajdujące się przed
    > receptorem. Są trzy różne barwniki, ale kolory są inne, niż u Bayera.

    Inne, niż u Bayera -- więc jakie?

    > Pierwsze ssaki żyły w nocy, widzenie barwne było im mało potrzebne,

    W nocy przydaje się chyba podczerwień -- zwłaszcza
    zimnym gadom, gdy chcą polować na ciepłe ssaki czy ptaki...

    Chlorofil zaklęty w roślinach zielonych sięga
    po fiolet i czerwień, gardząc (odbijając) zieleń...

    > ważniejsze było widzenie w ciemnościach. Nastąpiła delecja
    > genów receptorów G i B. Czułość receptora U przesuwała się
    > w stronę dłuższych fal, i w końcu powstał z niego współczesny
    > receptor B.

    Więc jaki był ten B wtedy, gdy było RBGU?

> [...]
    > różnica zakresów czułości dwóch receptorów zapewnia możliwość
    > rozróżnienie kolorów. W ten sposób powstały obecne receptory R i G.

    Więc obecny G wypączkował ze zduplikowanego R?

    Dlatego G jest tak blisko R?
    Od ,,zawsze'' (od ponad 40 lat) interesowała mnie odpowiedź
    na pytanie: ,,dlaczego R i G są tak blisko siebie?''.
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /9/9a/Cone-response-pl.svg/1024px-Cone-response-pl.s
    vg.png

    > W populacji jest sporo (nie pamiętam ile) alleli. Pechowiec,

    Kazirodczy potomek czy naprawdę pechowiec?

    > któremu trafił się ten sam allel w R i G nie potrafi
    > rozróżnić czerwieni od zieleni, jest daltonistą.

    Czy są także daltoniści zupełnie nie rozróżniający kolorów?

    > Na koniec ciekawostka: miejsca genów kodujących R i G
    > są na chromosomie X. Resztę łatwo sobie dośpiewać.

    Z tego, że geny kodujące R i G są na X i kobieta ma XX
    nie wynika, że kobieta musi lepiej rozpoznawać kolory
    niż mężczyzn mający XY.

    > Co widzi wąż? Diabli go wiedzą.

    Ile kolorów, jak ostro, ile potrzebuje światła, 3D czy 2D?...
    Pytony widzą podczerwień -- być może nie wszystkie pytony.

    > To co widzimy, to model rzeczywistości stworzony w mózgu

    W psychice/myślach -- diabli wiedzą, czy mózg jest siedliskiem
    myśli. Być może mózg jest jedynie procesorem/narzędziem, lecz
    myśli jakoś wykraczają poza sam mózg, tworząc tak zwaną duszę...

    > na podstawie danych dostarczonych przez nerwy wzrokowe.

    Owszem -- na podstawie danych dostarczonych przez różne nerwy,
    w tym i nerwy wzrokowe... Zmysły wzajemnie uzupełniają się,
    dlatego ta sama kawa może lepiej smakować w stosowniejszej
    filiżance i w stosowniejszym lokalu... Doświadczenia także
    maja wpływ na ,,końcowy'' (nie jest końcowy -- jest stale
    modyfikowany, także po skończeniu poznawania) obraz
    poznawanego świata...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 47. Data: 2020-05-24 11:51:00
    Temat: Re: Postrzeganie barw
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > Z tego, że geny kodujące R i G są na X i kobieta ma XX
    > nie wynika, że kobieta musi lepiej rozpoznawać kolory
    > niż mężczyzn mający XY.

    Biorąc pod uwagę, że mężczyzna ma dwa allele, a kobieta cztery, tak
    właśnie wynika.
    Na większość zadanych przez Ciebie pytań jest odpowiedź w moim
    "mikrowykładzie", przeczytaj uważnie.
    W kwestii ptaków. Dość już dawno temu w Świecie Nauki był fajny artykuł
    "Jak widzą ptaki" (albo jakoś podobnie). Poszukaj sobie.

    P.P.

  • 48. Data: 2020-05-24 17:24:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5eca4384$0$549$6...@n...neostrada.pl

    > Biorąc pod uwagę, że mężczyzna ma dwa allele, a kobieta cztery, tak właśnie wynika.

    Ten, kto ma dwie pary oczu widzi lepiej od tego, kto ma jedną parę?
    Może tak, może nie -- sam piszesz, że to, co widzimy, jest efektem
    obróbki mózgu.

    > Na większość zadanych przez Ciebie pytań jest odpowiedź w moim "mikrowykładzie",
    przeczytaj uważnie.

    Przeczytałem uważnie i zadałem tyle te pytania, na które nie
    znalazłem odpowiedzi.

    > W kwestii ptaków. Dość już dawno temu w Świecie Nauki był fajny
    > artykuł "Jak widzą ptaki" (albo jakoś podobnie). Poszukaj sobie.

    Poszukam, choć interesuje mnie raczej widzenie węży. Wiem, że ptaki
    niekoniecznie widzą nieruchomy świat -- dlatego gołębie nieustannie
    kiwają głowami. Problem ten jest podobny do widzenia bieli -- gdy
    widzimy wszystkie składowe, uznajemy, że widzimy biel, czyli nic.
    Gdy stale odbieramy ten sam bodziec -- ignorujemy go. Nie czujemy
    założonych skarpet czy rękawic -- ignorujemy stałe bodźce, by nie
    zaprzątały naszej uwagi.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 49. Data: 2020-05-24 21:04:37
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > obróbki mózgu.

    > Przeczytałem uważnie i zadałem tyle te pytania, na które nie

    Nic nie zrozumiałeś. Sorry.

    P.P.

  • 50. Data: 2020-05-24 22:11:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Sunday, May 24, 2020, 11:51:00 AM, you wrote:

    > Biorąc pod uwagę, że mężczyzna ma dwa allele, a kobieta cztery, tak
    > właśnie wynika.

    Zaraz, chwila - z liczby alleli wynika jedynie niższe
    prawdopodobieństwo daltonizmu u kobiet niż u mężczyzn. Nijak nie
    przekłada się to na rozpoznawanie kolorów przez zdrowe osobniki. To,
    że większość mężczyzn ma głęboko w odwłoku kobiece nazwy kolorów i nie
    obchodzą ich subtelności w odcieniach kolorów torebek ma się nijak do
    ich rozpoznawania.

    [...]

    --
    Best regards,