  • 61. Data: 2020-05-22 23:36:27
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5ec7c51f$0$499$6...@n...neostrada.pl

    > OK ... ale przez aparat to juz kiepsko :-)

    Jeszcze łatwiej, o ile nie mieszasz
    źródeł światła o różnej temperaturze.

    > Tylko nie zawsze wie, gdzie sie to w aparacie ustawia.
    > O ile w ogole jest tak amozliwosc :-)

    Zapewne wie, do czego służy pipeta w PSie itp. programach graficznych.

    > 99.9% z RAW nie korzysta.

    Zdają się na automagię...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 62. Data: 2020-05-22 23:41:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5ec7c3d3$0$17358$6...@n...neostrada.pl

    > Chinczyki nie znaja umiaru :-)

    Ktoś poza Chinami produkuje masowo LEDki?

    > Ale faktem jest, ze swieca dosc jasno ...

    > I co - chcesz dochodzic swego prawnie ? Podstawy sa ...

    Mnie wystarczają żarówki -- trzeba myśleć o zupełnie
    nowych samochodach, z LEDkami wmontowanymi na stałe,
    z BT5, USB itd... Żarówki, audioprzewody, CD -- to
    przeżytki... Funkcjonowały i funkcjonują, ale nie
    warto pchać LEDek do reflektora zbudowanego pod
    żarówki...

    > Przeszkod nie ma. Ale biorac pod uwage homologacje
    > na swiatla - to zadanie dla duzych producentow.
    > Dla konkretnego modelu samochodu.

    Owszem.

    > Czyli - tylko w nowych.

    Owszem. Na dodatek z napędem elektrycznym.

    > Te nowe, adaptacyjne, to fajne tak nawiasem mowiac.
    > Led w tym duzo, mozna np wylaczyc te odpowiedzialna
    > za oslepianie pojazdu z przeciwka.

    Nie wiem, o czym mowa...

    > Zebys sie nie zdziwil.

    Same LEDki też padają?

    > No wlasnie problem w tym, ze jakos nie zadbali o norme na
    > "LED-owe zrodlo swiatla", wiec owszem - kompletna lampa ma
    > homologacje, same LED niewymienne.
    > A lampa kosztuje pewnie ze 2000zl a nie 44 ...

    Cała nowa lampa z całym nowym samochodem.

    > Co ty pod ta szafką - zegarki reperujesz ?

    Jest blat, zlew, reszta kuchni...
    Ale chyba 5 klm to zdecydowanie za dużo pod szafki...
    Nad szafki -- OK. Jedna LEDka 806 lm świeci tam
    bardzo dobrze, ale (; rzecz jasna ;) jest ciemno w qchni...

    Myślę, że 5 klm nad szafkami to dobre oświetlenie qchni,
    o ile nad zlewem nadal będzie 1 klm i jeszcze jakaś ogólna
    dopałka...

    Dobrze by było oświetlić miejsce nad palnikami -- ale tam bywa gorąco!

    > W reklamie bardzo silna :-)

    Lampa permanentnie ;) ciągnie q dołowi...
    Marnie widzę efekty...

    > Chyba nie az tak goraco ...

    Bywa tam bardzo gorąco.

    > ale metalowy okap bedzie swietnie chlodzil tasmy LED ... o ile klej bedzie cienki
    :-)

    Będzie, o ile nie będzie nagrzany ogniem palników.
    Klej? Do blachy mógłbym przymocować wkrętami...

    -5000lm-50w-panel-150cm-7797091063

    > Nie lepiej polowe tego na sufit przykleic ?

    Nie, bo będzie zbyt kontrastowo.
    Chcę tak położyć, by źródełka światła nie były widziane bezpośrednio.

    > A jak bedzie za jasno ?

    5 klm na pewni nie da za dużo światła!
    10 klm -- być może tak, ale już zdecydowałem, że dam
    nad szafki tylko jedną oprawę długości 150 cm i dającą
    5200 lm z Epistarców, o ile to naprawdę Epistary...

    Diody: Epistar

    -=-

    Pojawił się problem! Trzeba qpić za 100 pln, by transport był za freeko...
    Ale raczej zdecydowałem się na te oprawienie...

  • 63. Data: 2020-05-22 23:42:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ec78eff$0$542$6...@n...neostrada.pl

    > Masz zaćmę. Różną w lewym i prawym oku.

    Być może.

    > Pies i kot widzą dwubarwnie. Węże widzą czterobarwnie,
    > ale ich mózgi są mniej wydajne.

    Węże widzą ostro czy nie?
    Niektórzy ludzie mówią, że węże niemal nic nie widzą. Na
    pewno węże potrafią nieźle rozpoznawać i zapamiętywać ludzi...

    Węże mają węch lepszy niż psy czy gorszy?
    Koty mają węch lepszy niż psy czy gorszy?

    Rozumiem, że są różne węże, różne psy, różne koty...

    > Genetyka wzroku jest bardzo ciekawa. Na przykład kobiety
    > widzą więcej kolorów, niż mężczyźni. Dużo więcej.
    > Ale to już mocno off topic.

    Topic można zmienić/skorygować -- żaden problem! ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 64. Data: 2020-05-23 03:11:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ec5ccdc$0$555$6...@n...neostrada.pl

    >>> https://allegro.pl/oferta/led-cob-50w-na-12v-full-sp
    ectrum-do-roslin-7936204927?fromVariant=8103993899

    > Co znaczy:
    > Full spectrum
    > ?

    spektrum 380nm-840nm

    380 nm to kres fioletu
    780 nm to kres czerwieni

    więc taka LEDka daje też podczerwień.

    Ale widziałem na Allegro też takie, które dają
    https://allegro.pl/oferta/lampa-do-roslin-led-150w-f
    ull-spectrum-grow-box-7982354068
    ponoć tylko do 780 nm, choć grzeją się do 60°C...

    przedział o długości fali od 380 nm do 436 nm - fiolet,
    przedział o długości fali od 436 nm do 495 nm - niebieski,
    przedział o długości fali od 495 nm do 566 nm - zielony,
    przedział o długości fali od 566 nm do 589 nm - żółty,
    przedział o długości fali od 589 nm do 627 nm - pomarańczowy,
    przedział o długości fali od 627 nm do 780 nm - czerwony.
    https://www.lenalighting.pl/kim-jestesmy/baza-wiedzy
    /575-widmo-promieniowania-widzialnego

    Problem w tym, że rozkład światła żarowego ma specyficzny kształt:
    http://www.wygasz.edu.pl/tl_files/materialy/filtry_w
    _astronomii/black_body_pl.jpg

    -=-

    Nadal obstaję przy wybranych:
    https://allegro.pl/oferta/4x-natynkowa-oprawa-led-pa
    nel-150cm-niemrugajace-7803707406
    choć powstrzymuje mnie potrzeba zakupienia naraz aż 4 oprawców ze świetlikami...

    Do qchni jednak zamierzam dać tylko jedną taką -- 5 klm wystarczy w zupełności,
    co stwierdzam po próbach z lampą dającą 806 lm. Jeśli wymiary 1500 na 75 na 25
    są rzeczywiste, nikt z domowników nie zdoła zobaczyć świetlówki bez wspinaczki
    a światła wystarczy w zupełności do usunięcia z qchni wszelkich mrocznych istot
    -- o ile to światło zostanie wsparte innymi źródłami... ;) Na noc można by dać
    zdecydowanie mniej -- ale z jakiegoś powodu ściemnianie jest zabronione... ;)

    Nie można by było postawić czegoś pomiędzy ścianą 230 V i samymi LEDkami?

    Czegoś, co ograniczałoby prąd?... Takie światło, gdyby dawało się ściemniać,
    byłoby doskonałe!!! Może nawet bym wówczas wrzucił dwie takie obok siebie,
    choć dwie byłyby na tyle szerokie, że jedna z nich mogłyby być widoczna
    bezpośrednio...

    Wymontować tkwiący w oprawczyni zasilacz i wstawić swój własny?...

    Zamontowanie tego tak, by świeciło bezpośrednio -- jest
    chyba złym pomysłem, bo to coś może świecić bardzo jasno...

    Ostateczni mogę dać do: qchni nad_szafki, pokoju_obok nad_szafki,
    swojej_qchni nad_szafki i garażu na ścianę... [słabo liczę, ale
    chyba razem daje 4]

    Może jednak warto zmniejszyć moc... Do 36 W i 120 cm?...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 65. Data: 2020-05-23 09:21:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 May 2020 03:11:51 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
    > "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ec5ccdc$0$555$6...@n...neostrada.pl
    ectrum-do-roslin-7936204927?fromVariant=8103993899

> [...]

    Na to wyglada.

> [...]
    /575-widmo-promieniowania-widzialnego

    > Problem w tym, że rozkład światła żarowego ma specyficzny kształt:

    Ale LED to nie jest swiatło żarowe.

    W tych bialych LED stosuje sie luminofory, a te mamy opracowane na
    rozne kolory i rozne szerokosci prazkow.

    Ale 840nm ... rosliny to uzywaja ?

> [...]
    > a światła wystarczy w zupełności do usunięcia z qchni wszelkich mrocznych istot

    Nie rozumiem - czemu chcesz miec jasno i marnowac swiatlo na odbicia.

> [...]
    >
    > Czegoś, co ograniczałoby prąd?... Takie światło, gdyby dawało się ściemniać,

    Przeciez linkowales sciemniacze na 12V i chyba rozne zasilacze.
    Problem tylko w tym, ze w wybranej lampie ich nie ma.
    A zasilacz moze byc odporny na proby sciemniania :-)

    J.

  • 66. Data: 2020-05-23 09:40:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 22 May 2020 23:41:25 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
    > "J.F." 5ec7c3d3$0$17358$6...@n...neostrada.pl

    > Ktoś poza Chinami produkuje masowo LEDki?

    Cree, Nichia, Lumileds, i jeszcze troche - tylko do sprawdzenia, czy
    juz fabryk nie maja w Chinach.

    > Mnie wystarczają żarówki -- trzeba myśleć o zupełnie
    > nowych samochodach, z LEDkami wmontowanymi na stałe,

    Sa.

    > z BT5, USB itd... Żarówki, audioprzewody, CD -- to
    > przeżytki... Funkcjonowały i funkcjonują,

    Inaczej sie mysli, jak komus taka lampa LED padnie po gwarancji.
    I jak sobie policzy, ilez paliwa kosztowaly go te niewydajne zarowki
    :-)

    > ale nie warto pchać LEDek do reflektora zbudowanego pod
    > żarówki...

    Byloby warto, ale
    -zachowanie wlasciwosci wiazki jest trudne, i wiekszosc z tych
    zastepczych "zarowek LED" chyba tego nie robi,

    -nawet jak robi, to przepisy jakby zabraniaja,
    -checi do zmiany przepisow nie widac.

    > Owszem.

    > Owszem. Na dodatek z napędem elektrycznym.

    W spalinowych tez sa.

    https://www.youtube.com/watch?v=8Y3tkMD6Vew

    > Same LEDki też padają?

    Padaja. Im bardziej wysilone, tym czesciej.

    A w dodatku jasnosc im spada z wiekiem ...

    > Lampa permanentnie ;) ciągnie q dołowi...
    > Marnie widzę efekty...

    Ogolnie daja rade. Moze niekoniecznie na goraco.

    Mozesz przykleic na silikon czy klej Mamut.

    J.

  • 67. Data: 2020-05-23 10:43:10
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > Topic można zmienić/skorygować -- żaden problem! ;)

    Więc dopisałem OT :-)

    Pierwsze kręgowce widziały czterobarwnie (miały cztery różne receptory)
    RGBU (U to UV). Istotny rozwój nastąpił u dinozaurów, u współczesnych
    ptaków, które są bezpośrednimi potomkami dinozaurów, oprócz czterech
    receptorów w oczach jest coś w rodzaju matrycy Bayera. Są to krople
    tłuszczu z rozpuszczonym barwnikiem znajdujące się przed receptorem. Są
    trzy różne barwniki, ale kolory są inne, niż u Bayera.
    Pierwsze ssaki żyły w nocy, widzenie barwne było im mało potrzebne,
    ważniejsze było widzenie w ciemnościach. Nastąpiła delecja genów
    receptorów G i B. Czułość receptora U przesuwała się w stronę dłuższych
    fal, i w końcu powstał z niego współczesny receptor B. Około 20 milionów
    lat temu u naczelnych nastąpiła duplikacja receptora R po czym powstały
    allele (wersje genu) kodujące receptory różniące się czułością
    spektralną. Nawet niewielka różnica zakresów czułości dwóch receptorów
    zapewnia możliwość rozróżnienie kolorów. W ten sposób powstały obecne
    receptory R i G. W populacji jest sporo (nie pamiętam ile) alleli.
    Pechowiec, któremu trafił się ten sam allel w R i G nie potrafi
    rozróżnić czerwieni od zieleni, jest daltonistą.
    Na koniec ciekawostka: miejsca genów kodujących R i G są na chromosomie
    X. Resztę łatwo sobie dośpiewać.
    Co widzi wąż? Diabli go wiedzą. To co widzimy, to model rzeczywistości
    stworzony w mózgu na podstawie danych dostarczonych przez nerwy wzrokowe.

    P.P.

  • 68. Data: 2020-05-23 18:48:57
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sat, 23 May 2020 10:43:10 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

> [...]
    > Co widzi wąż? Diabli go wiedzą. To co widzimy, to model rzeczywistości
    > stworzony w mózgu na podstawie danych dostarczonych przez nerwy wzrokowe.

    Wow, co za ciekawy wykład! :-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 69. Data: 2020-05-23 23:41:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." r...@4...net

    > Na to wyglada.

    Niby wszystko daje, nawet to, co ma temperaturę rzędu
    E-100 K, ale najwyraźniej ta LEDka po prostu wali
    podczerwienią tak/podobnie, jak widzialnym...

    > Ale LED to nie jest swiatło żarowe.

    Zdecydowanie nie jest!

    > W tych bialych LED stosuje sie luminofory, a te mamy
    > opracowane na rozne kolory i rozne szerokosci prazkow.

    Dlaczego więc mamy w nazwie elektroluminescencję, skoro
    to nie typowa elektroluminescencja znana z dawnych LED?...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_elektroluminesce
    ncyjna

    > Ale 840nm ... rosliny to uzywaja ?

    Nie mam pojęcia. [przez wiele poprzednich wcieleń byłam
    niekształconą kobietą w Birmie... wcześniej, jako roślina
    miałam za sobą jeszcze mniej edukacji... co dawali, to
    łapałam mymi chlorofilami...]

    > Nie rozumiem - czemu chcesz miec jasno i marnowac swiatlo na odbicia.

    Żeby:
    - nie patrzeć prosto w światło
    (że tak to ujmę niezbyt fortunnie)
    - mieć łatwy montaż świetlówki
    (być może te świetlowki nie dadzą się stabilnie
    przybić do ściany czy (tym bardziej) do sufitu)
    - mieć małe kontrasty i rozproszone, miękkie światło
    - mieć jasny sufit, czyli efekt podobny do zaokiennego,
    gdzie jest jasne Słońce i świecące niebo.

    > Przeciez linkowales sciemniacze na 12V i chyba rozne zasilacze.
    > Problem tylko w tym, ze w wybranej lampie ich nie ma.

    WŁAŚNIE!

    > A zasilacz moze byc odporny na proby sciemniania :-)

    Zasilacz świetlówki NA PEWNO (o ile coś jest pewne na tym świecie)
    jest OPorny pod tym względem -- łyknie od 170 V do 265V AC, przerobi
    na DC, następnie na prąd kontrolowanie przemienny, zmieni napięcie
    i znów wyprostuje i wyfiltruje, by LEDki nie mrugały radośnie...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 70. Data: 2020-05-24 00:37:56
    Temat: Postrzeganie barw
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Zmieniłem topic -- ~każda grupowiczanka i ~każdy grupowicz
    ma przed oczami kolorowy ekran stanowiący elektroniczny
    element PeCeta, dlatego chyba nikt nie zaprotestuje rozsądnie...

    "Paweł Pawłowicz" 5ec8e21e$0$550$6...@n...neostrada.pl

    > Pierwsze kręgowce widziały czterobarwnie
    > (miały cztery różne receptory) RGBU (U to UV).

    RGB takie jak u nas? Nie... Więc jakie?

> [...]
    > krople tłuszczu z rozpuszczonym barwnikiem znajdujące się przed
    > receptorem. Są trzy różne barwniki, ale kolory są inne, niż u Bayera.

    Inne, niż u Bayera -- więc jakie?

    > Pierwsze ssaki żyły w nocy, widzenie barwne było im mało potrzebne,

    W nocy przydaje się chyba podczerwień -- zwłaszcza
    zimnym gadom, gdy chcą polować na ciepłe ssaki czy ptaki...

    Chlorofil zaklęty w roślinach zielonych sięga
    po fiolet i czerwień, gardząc (odbijając) zieleń...

    > ważniejsze było widzenie w ciemnościach. Nastąpiła delecja
    > genów receptorów G i B. Czułość receptora U przesuwała się
    > w stronę dłuższych fal, i w końcu powstał z niego współczesny
    > receptor B.

    Więc jaki był ten B wtedy, gdy było RBGU?

> [...]
    > różnica zakresów czułości dwóch receptorów zapewnia możliwość
    > rozróżnienie kolorów. W ten sposób powstały obecne receptory R i G.

    Więc obecny G wypączkował ze zduplikowanego R?

    Dlatego G jest tak blisko R?
    Od ,,zawsze'' (od ponad 40 lat) interesowała mnie odpowiedź
    na pytanie: ,,dlaczego R i G są tak blisko siebie?''.
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /9/9a/Cone-response-pl.svg/1024px-Cone-response-pl.s
    vg.png

    > W populacji jest sporo (nie pamiętam ile) alleli. Pechowiec,

    Kazirodczy potomek czy naprawdę pechowiec?

    > któremu trafił się ten sam allel w R i G nie potrafi
    > rozróżnić czerwieni od zieleni, jest daltonistą.

    Czy są także daltoniści zupełnie nie rozróżniający kolorów?

    > Na koniec ciekawostka: miejsca genów kodujących R i G
    > są na chromosomie X. Resztę łatwo sobie dośpiewać.

    Z tego, że geny kodujące R i G są na X i kobieta ma XX
    nie wynika, że kobieta musi lepiej rozpoznawać kolory
    niż mężczyzn mający XY.

    > Co widzi wąż? Diabli go wiedzą.

    Ile kolorów, jak ostro, ile potrzebuje światła, 3D czy 2D?...
    Pytony widzą podczerwień -- być może nie wszystkie pytony.

    > To co widzimy, to model rzeczywistości stworzony w mózgu

    W psychice/myślach -- diabli wiedzą, czy mózg jest siedliskiem
    myśli. Być może mózg jest jedynie procesorem/narzędziem, lecz
    myśli jakoś wykraczają poza sam mózg, tworząc tak zwaną duszę...

    > na podstawie danych dostarczonych przez nerwy wzrokowe.

    Owszem -- na podstawie danych dostarczonych przez różne nerwy,
    w tym i nerwy wzrokowe... Zmysły wzajemnie uzupełniają się,
    dlatego ta sama kawa może lepiej smakować w stosowniejszej
    filiżance i w stosowniejszym lokalu... Doświadczenia także
    maja wpływ na ,,końcowy'' (nie jest końcowy -- jest stale
    modyfikowany, także po skończeniu poznawania) obraz
    poznawanego świata...

    --