    Date: Tue, 31 Mar 2015 00:26:16 +0200
    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kretynizmy... (by?o DPF)

    W dniu 2015-03-30 o 20:56, Adam pisze:

    > Zaryzykowałbym twierdzenie, iż w dłuższej perspektywie czasowej automat
    > jest tańszy. Wystarczy raz na 100 kkm wymienić olej.
    Jeżeli masz na myśli klasyczny automat ze sprzęgłem/przekładnią
    hydrokinetyczną, to możliwe, że rzadko wymienia się tam olej. Miałem
    tylko krótką styczność z taką skrzynią, jednak spalanie w niej było
    większe niż w manualnej wersji wersji, a przy tym manualna skrzynia nie
    wymagała wymiany oleju w ogóle.

    > A w skrzyni manualnej to "co chwilę" wymiana tarczy sprzęgła, teraz
    > jeszcze doszły durne koła dwumasowe, czasem łożysko wyciskowe, nieraz
    > też sam wycisk :(
    Ostatni raz olej i sprzęgło wymieniałem jakieś ćwierć wieku temu w Maluchu.
    Po tym czasie przez moje ręce przeszło kila samochodów, różnych firm:
    Ople, Skody, Daewoo czy FSO, niektóre miały przebiegi ponad 200 tys
    kilometrów. Kierowcami wszystkich byłem ja lub mój ojciec, czasem moja
    matka, i w żadnym z nich nie trzeba było wymienić tarcz sprzęgła a o
    oleju, to już w ogóle nie ma mowy. Poza FSO, producenci nie przewidywali
    takich "atrakcji" za życia samochodu.
    Raz tylko uwaliła się sprężyna w docisku sprzęgła ale to była jakaś wada
    fabryczna i została przez serwis Skody wymieniona za free.

    Co do durnych kół dwumasowych, to na przykład skrzynie DSG mają je tak
    samo jak manuale, więc tu też oszczędności nie ma żadnych.