    From: Artur 'futrzak' Maśląg <f...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Koszt jazdy na światłach - mnie wyszło 240zł/rok - szok
    Date: Thu, 12 Aug 2010 18:45:29 +0200
    <i3oogs$ils$1@inews.gazeta.pl> <i3oq4u$o3u$1@inews.gazeta.pl>
    <i3oru9$pf$1@inews.gazeta.pl> <i3os4o$1c7$1@inews.gazeta.pl>
    <i3p1qh$shn$2@mx1.internetia.pl> <i3pgf7$8l0$1@inews.gazeta.pl>
    <i3phcm$os9$1@mx1.internetia.pl> <i3pndc$3l6$1@inews.gazeta.pl>
    <i3poi9$ob8$1@mx1.internetia.pl> <i3qrkm$60j$1@inews.gazeta.pl>
    <i3rjfm$6a1$1@mx1.internetia.pl>
    <4c615a2a$0$22805$65785112@news.neostrada.pl>
    <i3rraa$daa$1@mx1.internetia.pl> <i3s7mc$4v2$1@inews.gazeta.pl>
    <i3s85m$sr1$1@mx1.internetia.pl> <i3tgnq$q0u$1@inews.gazeta.pl>
    <i3u3g9$jed$2@mx1.internetia.pl>
    <4c62a8e7$0$27045$65785112@news.neostrada.pl>
    <i3uch6$8kr$1@mx1.internetia.pl>
    <4c62d19d$0$22805$65785112@news.neostrada.pl>
    <i3v71c$84h$1@mx1.internetia.pl>
    <4c63bfab$0$27026$65785112@news.neostrada.pl>
    <i40ts3$4ah$3@mx1.internetia.pl>
    <4c6409cd$0$27033$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 12.08.2010 16:48, Yans van Horn pisze:

    > Nie ma to jak wysoki poziom kultury :-)
    >
    > Wytłumaczę zatem jak słodkiemu misiowi:

    Zdaje się, że coś o kulturze wspominałeś? :)

    > Gdybyś nie mial włączonych świateł (lub innych mocnych odbiorników
    > energii elektrycznej), opór stawiany przez alternator byłby mniejszy,
    > zatem hamując silnikiem (a w 95% tak należy hamować, hamulca praktycznie
    > nie używając) byłbyś w stanie pokonać _większy dystans_ co znaczy
    > zaoszczędzić _większą_ i mierzalną ilość paliwa. Nie hipotetyczne
    > wartości energi generowanej przez alternator, które tak naprawdę (poza
    > ładowaniem akumulatora) są wyłącznie stratami upośledzającymi MPG.

    Ktoś tu trafnie określił takie opowieści jako dorabianie ideologii,
    by obronić nieświeże teorie. Tak naprawdę hipotetyczne to jest właśnie
    takie teoretyzowanie, że hamulców można nie używać w 95%, ponieważ
    większą drogę się pokona nie hamując, bądź hamując tylko silnikiem.
    Swoją ścieżką sam się zapędziłeś w kozi róg twierdząc, że hamowanie
    z 'bardziej' obciążanym alternatorem jest skuteczniejsze, więc
    można zacząć hamować silnikiem później i część energii odzyskać.
    Jeżeli brak będzie odbiorników energii, to jak trzeba będzie jej
    nadmiar wyemitować bezproduktywnie przez hamulce.

    > Po zakończeniu podróży - ta właśnie zaoszczędzona ilość paliwa
    > znajdowała by się nadal w baku.

    Dobre - ta zaoszczędzona ilość to jaka jest? Teoretyzować możesz
    sobie do woli na torze w wyścigu o kropelce, ale zupełnie inaczej
    to wygląda w realnej eksploatacji pojazdów.

    Tak czy inaczej - poproszę o jakieś realne wyliczenie ile można
    teoretycznie zaoszczędzić tej benzyny przez wyłączenie świateł.
    Zaznaczam - realne.

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.