    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Wed, 12 May 2010 13:04:41 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Korektor wizjera w lustrzankach - o co chodzi?

    On Sat, 8 May 2010, KILu wrote:

    > ...czyli np. na którąś z soczewek wizjera albo na płaszczyznę matówki?
    > Zupełnie nie przekonuje mnie to wytłumaczenie.

    Ale może zawierać ziarno prawdy.
    Niby fakt, że w przypadku patrzenia krzyżowego (na stereogram) czynnik
    informacyjny (o innej odległości do obrazu niż płaszczyzny odwzorowania,
    czyli np. powierzchni monitora) jest "mocny", bo zawiera aż dwie składowe
    (zarowno fakt, że płaszczyznę monitora zazwyczaj "widać", a na pewno
    występuje to na krawędziach obrazu, jak i inną odległość ostrzenia,
    nakierowaną na płaszczyznę odzwzorowania właśnie) niemniej właśnie ten
    czynnik powoduje trudność z uzyskaniu ostrego obrazu "gdzie indziej
    niż jest spodziewany" (poza płaszczyzną monitora).
    U wielu osób - nie do przeskoczenia (twierdzą, że nie umieją uzyskać
    obrazu i basta). A przecież wystarczy zez (istotna większość to UMIE)
    *i* przeostrzenie "poza obraz".

    > Zresztą nasz wzrok (i mózg) ma dość dużą zdolność adaptacji.

    Gadaj za siebie.
    Przeostrzenie od czubka nosa do nieskończoności przejdzie Ci między
    40 a 50 rokiem życia, najwyżej niewiele później :P

    pzdr, Gotfryd