  • 51. Data: 2012-05-13 20:59:56
    Temat: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 May 2012 12:52:21 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > To wszystko przez wtłaczanie większej liczby standardowych sektorów na
    > ścieżkę. Czasem przez dodanie ścieżek. A nawet przez wydłużenie sektora.
    > Ale to wszystko w ramach tej samej modulacji i struktury sektora.

    Bo takie rzeczy to na Amidze, tam byl jakis elastyczny kontroler, ktory
    wszystko mogl. Ten w pecetach znal tylko MFM.

    Naped ... juz nie pamietam, ale tam chyba bylo ciut wiecej niz tylko
    "wzmocnienie".

    J.

  • 52. Data: 2012-05-13 21:19:30
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > To wszystko przez wtłaczanie większej liczby standardowych sektorów na
    > ścieżkę. Czasem przez dodanie ścieżek. A nawet przez wydłużenie sektora.
    > Ale to wszystko w ramach tej samej modulacji i struktury sektora.

    Hmm... jak się tym bawiłem i czytałem manual, to pisali, że w wersji mniej
    wtłaczającej rzeczywiście korzystało z BIOSu komputera, ale do wersji MAX
    pisali, że już ma własny BIOS. Była nawet opcja, że zadając format, dodać
    można było przełącznik, powodujący, że program badał, ile max. wejdzie na
    dyskietkę i wtedy formatował. Paradoksalnie, zdarzało się, że program ten,
    występujący te w wersji 2m21, był jako jedyny, który uzdatniał dyskietkę,
    która przy normalnym formatowaniu uparcie zwracałą, że ślad zerowy jest
    be... Oczywiście, nie należało na takiej dyskietce polegać. Wersja 2m21
    dawała to, że taka dyskietka była normalnie czytelna pod zwykłym BIOSem,
    dopiero 2m30 wymagał wgrania dedykowanego sterownika.
    Modulacja i struktura... przyznam, że nie wczytałem się aż tak głęboko, albo
    nie napisali. W każdym razie nieczytelny sektor spod tego zachowywał się
    inaczej, niż tradycyjny.

  • 53. Data: 2012-05-13 21:22:11
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Anerys napisał:
    >
    > [...Bieszczady...]
    >
    > No to dalej już będzie z górki! Słuszna strategia.

    No, to też miałem na uwadze, oczywiście, radio w łapę, licencja obowiązkowo
    w bagażu osobistym, komórka i test sieci zagranicznych, tylko kto mi
    zroamuje Tepsę, Netię, czy UPC? :)) Może chociaż browarek będą mieć dobry?
    :) (oczywiście, znam zastrzeżenie o wychodzeniu w góry z podwójnym
    doładowaniem...)

  • 54. Data: 2012-05-13 21:25:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > wszystko mogl. Ten w pecetach znal tylko MFM.
    >
    > Naped ... juz nie pamietam, ale tam chyba bylo ciut wiecej niz tylko

    Ale do HDD zrobiono kontroler z RLL, a do FDD nie. Nie wiem czy dlatego,
    że się nie dało, czy z innych powodów. W ogóle z dyskietkami, to jakaś
    dziwna sprawa. Miejsca było mało, z jednej strony kombinowano z nowym
    standardem podwajającym gęstość (2,88MB), a z drugiej w przyjętym formacie
    marnował się jeden czy dwa sektory na ścieżce, które to z kolei łatwo było
    wykorzystać instalując mały dodatkowy program, jak choćby ten wspomniany
    wyżej.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2012-05-13 21:27:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Anerys" <s...@s...pl> writes:

    > Rozmawiałem kiedyś z człowiekiem, który zajmował się przez jakiś
    > szyciem ferrytek, mówił mi, że ruskie - nie ruskie, na pomiarach
    > całkiem sporo odrzutów było, nie miał znaczenia kraj pochodzenia,
    > parametry musiało trzymać. Jak będzie okazja, podpytam go o użycie
    > ferrytek w obiektach poruszających się.

    No ale bez przesady, przecież jakie tam były gęstości danych. Dodatkowo
    na orbicie każdy gram kosztuje dużo więcej niż na Ziemi (a i tu pamięci
    ferrytowe byłyby bardzo drogie, w przeliczeniu na pojemność).

    Stare pamięci DRAM także są podatne na przekłamania związane
    z promieniowaniem. Użycie pamięci statycznych nie wchodzi w rachubę
    z podobnych powodów co ferrytowych (nie jest aż tak bardzo niemożliwe
    oczywiście, i gdyby nie było innego wyjścia to pewnie byłyby używane).

    Normalnie używa się "zwykłych" pamięci, tyle że z redundancją
    i korekcją.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 56. Data: 2012-05-13 21:41:08
    Od: "PiotRek" <b...@w...pl.invalid>

    Użytkownik "Anerys" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Starsze IDE miały nienajlepiej robione zawieszenie głowic, jak coś uderzyło w dysk,
    to ramę unosząc za sobą głowicę, zmieniało jej
    > położenie względem nośnika, a jak wracało do pozycji spoczynkowej, głowica nie
    zawsze zdążała się ułożyć, kantem waliła w nośnik,
    > robiąc widzialne gołym okiem wgniecenie... no i sypały się BADy...

    W DOS-ie było polecenie "park", służące do parkowania głowic przed wyłączeniem
    dysku...
    :-)

    Piotr

  • 57. Data: 2012-05-13 21:48:50
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 13 May 2012 21:27:11 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Stare pamięci DRAM także są podatne na przekłamania związane
    > z promieniowaniem. Użycie pamięci statycznych nie wchodzi w rachubę

    Wybacz, ale w tych czasach to raczej nie było pamięci dynamicznych jeszcze
    dostepnych... Pojemnośc pamięci tych komputerów to rzad kilu kb, do
    zrobienia na s-ramach.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 58. Data: 2012-05-13 21:51:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

    > W DOS-ie było polecenie "park", służące do parkowania głowic przed
    > wyłączeniem dysku...

    Ono nie było w DOS-ie, to były programy dołączane do dysków przez ich
    producentów. Niekoniecznie nazywały się "park".

    --
    Jarek

  • 59. Data: 2012-05-13 21:59:54
    Od: "PiotRek" <b...@w...pl.invalid>

    > Ono nie było w DOS-ie, to były programy dołączane do dysków przez ich
    > producentów. Niekoniecznie nazywały się "park".

    A może i masz rację... Dawno temu to było, więc dokładnie
    już nie pamiętam.

    Piotr

  • 60. Data: 2012-05-13 22:14:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 May 2012 21:48:50 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Wybacz, ale w tych czasach to raczej nie było pamięci dynamicznych jeszcze
    > dostepnych...

    Zalezy kiedy - jak podaje wiki, pierwsza to 1970, kolejna 1973 - gdzies od
    1975 moglyby latac.

    > Pojemnośc pamięci tych komputerów to rzad kilu kb, do
    > zrobienia na s-ramach.

    Usiluje odszukac - ale SRAM to chyba podobne lata, a jednak ciagle mniejsze
    pojemnosci. tym niemniej gdzies w drugiej polowie lat 70-tych pare KB
    przestalo byc problemem.

    J.