  • 1. Data: 2009-03-28 20:13:19
    Temat: Koniec tanich PI/AS?
    Od: "Olek" <a...@N...pl>

    Witajcie.

    Posiadam ASa i kilka klas PI zdobytych w przeciagu kilku ostatnich lat.
    Poniewaz moja siec sie rozrasta, potrzebne sa nowe adresy. Do tej pory
    zglaszalem sie do opiekuna handlowego, ktory wystawial zleconko i odpowiedni
    dzial mojego LIRa kontaktowal sie z RIPE w sprawie nowych adresow dla mnie.
    Niestety na ostatnim spotkaniu z handlarzem dowiedzialem sie, ze beda mnie
    kasowac za klasy, o ktore bede wnioskowal za ich pomoca.

    Wymieklem po tym jak dowiedzialem sie od niego, jakie sa stawki zyczy sobie
    RIPE od firm, ktore beda wystepowaly o adresy z pominieciem LIRa.
    2k? wpisowego i 1,5k? abonamentu.

    Za to co do tej pory dostawalem za darmo, handlarz zazyczyl sobie kwoty,
    ktora jest ulamkiem tego, co bierze RIPE, ale i tak dla mojej firmy jest to
    duzy wydatek.
    Malo tego, bedzie to oplata abonamentowa, uiszczana co rok.

    Czy handlarz probuje mnie orznac? Jak to wyglada u Was?

    --
    Olek

  • 2. Data: 2009-03-28 20:53:56
    Temat: Re: Koniec tanich PI/AS?
    Od: Jacek Zapala <j...@i...pl>

    On Sat, 2009-03-28 at 21:13 +0100, Olek wrote:
> [...]
    > duzy wydatek.
    > Malo tego, bedzie to oplata abonamentowa, uiszczana co rok.

    Spowodowane jest to zmianą polityki RIPE. Teraz LIR będzie płacił za
    twoje adresy, więc chce to sobie zrekompensować.
    Adresy się kończą...

    Jacek

  • 3. Data: 2009-03-28 23:04:29
    Od: Marcin Kuczera <m...@u...leon.pl>

    Olek wrote:
> [...]
    >
    > Wymieklem po tym jak dowiedzialem sie od niego, jakie sa stawki zyczy sobie
    > RIPE od firm, ktore beda wystepowaly o adresy z pominieciem LIRa.

    Euro kolego, normalne opłaty za bycie LIRem extra small.
    Zresztą RIPE tego nie ukrywa że to te same koszty bo wolą mieć LIRów.

    Problemem była właśnie europa środkowo-wschodnia, gdzie było najwięcej
    PI (darmowych) a mało LIRów (bo drogie). To zmienili zasady.

    Przykro mi, ale świat się zmienia...

    Marcin

  • 4. Data: 2009-03-28 23:15:39
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

    Jacek Zapala pisze:

    > Spowodowane jest to zmianą polityki RIPE. Teraz LIR będzie płacił za
    > twoje adresy, więc chce to sobie zrekompensować.
    > Adresy się kończą...
    Bądźmy szczerzy ... zawsze płacił, tyle że punktami do wyliczenia "rozmiaru"
    LIRa. Teraz dalej można mieć PI tyle że trzeba zawrzeć umowę z LIRem (sponsoring
    LIR), bądź bezpośrednio RIPE. Niestety punktacja jest ..... niekorzystna i
    bardziej opłaca się zostać LIRem niż trzymać się adresów PI.

    --
    [WRC] Biały Scenic 2000 1,9 dTI
    CB: Intek M-490 ML 145

    +-=-=-=-=-=-=-=- Przemysław Gubernat -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-+
    | _API Internet_ A. Stolarczyk i P. Gubernat Spółka Jawna |
    =-=-=-=-+

  • 5. Data: 2009-03-29 11:23:21
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Przemysław Gubernat pisze:

> [...]
    > LIR), bądź bezpośrednio RIPE. Niestety punktacja jest ..... niekorzystna i
    > bardziej opłaca się zostać LIRem niż trzymać się adresów PI.

    jestem ciekawy jaką politykę przejmą duzi operatorzy w zakresie adresów,
    które są już przyznane ? To jest jakoś regulowane/zalecane przez RIPE ?
    czy sprawa płacenia za PI pojawia się przy nowych adresach teraz ? a
    stare nadal wg punktacji jak dotychczas ?

    Wojtek

  • 6. Data: 2009-03-29 12:13:11
    Od: Marcin Kuczera <m...@u...leon.pl>

    crazy bejbi wrote:

> [...]
    > czy sprawa płacenia za PI pojawia się przy nowych adresach teraz ? a
    > stare nadal wg punktacji jak dotychczas ?

    wszystkie dotychczasowo przyznane PI muszą zostać zweryfikowane, a ich
    "właściciele" będą musieli podpisać umowe z LIRem sponsorem lub z RIPE.
    Tylko nie wiem na kiedy jest deadline, przypuszczam ze do końca roku.

    Marcin

  • 7. Data: 2009-03-29 16:20:45
    Od: Ślązak <s...@k...org.pl>

    Użyszkodnik Marcin Kuczera napisał:

    > wszystkie dotychczasowo przyznane PI muszą zostać zweryfikowane, a ich
    > "właściciele" będą musieli podpisać umowe z LIRem sponsorem lub z RIPE.
    > Tylko nie wiem na kiedy jest deadline, przypuszczam ze do końca roku.

    Przy uzyskiwaniu LIR-a zdeklarowaliśy się, że oddamy sukcesywnie w ciągu
    dwóch lat wszystkie stare PI i przeszło, jest harmonogram zrobiony i
    pierwsze 'piaje' już poszły 'do zwrotu'.

    --
    Ślązak

  • 8. Data: 2009-03-29 16:30:32
    Od: Ślązak <s...@k...org.pl>

    Użyszkodnik Olek napisał:

> [...]
    > Malo tego, bedzie to oplata abonamentowa, uiszczana co rok.
    >
    > Czy handlarz probuje mnie orznac? Jak to wyglada u Was?

    Wszystko jest w porządku. Co do ułamka kwoty - zapytaj, jak on to wylicza.
    Bo ja robię to tak: biorę sumę punktów z wszystkich alokacji i dzielę przez
    nią koszt roczny bycia określonego rozmiaru LIRem. Wychodzi mi jakaś tam
    kwota per punkt, z której wyliczam Ci Twój kawałek. Innymi słowy - jeśli
    przydział ASN + /22 PI 'kosztuje' w tym roku OIDP 63 pkt, a mnie punkt
    kosztuje np. 4 EUR, to Ciebie powinienem skasować 252 EUR abonamentu za taką
    alokację. Dla porówania - alokacja /22 PA 'kosztuje' tylko 8,5 pkt.

    --
    Ślązak

  • 9. Data: 2009-03-29 16:30:48
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

    Marcin Kuczera pisze:
    > crazy bejbi wrote:
    [..]

    > wszystkie dotychczasowo przyznane PI muszą zostać zweryfikowane, a ich
    > "właściciele" będą musieli podpisać umowe z LIRem sponsorem lub z RIPE.
    > Tylko nie wiem na kiedy jest deadline, przypuszczam ze do końca roku.

    http://www.ripe.net/news/2007-01-docs.html

    Dwa lata zwlekali z wdrożeniem tego... ;-) jednakże ktoś w RIPE ostro przegiął z
    punktacją i kosztami. Jednakże taka postawa umożliwi wyczyszczenie nieużywanych
    klas adresowych oraz pośrednio może zmniejszyć trochę liczbę prefixów.
    U swojego klienta proponuję zostanie LIRem zamiast podpisywania umowy z RIPE
    (potencjalnie 2x więcej adresów za mniejsze pieniądze).

  • 10. Data: 2009-03-29 17:29:47
    Od: DK <c...@W...wroclaw.pl>

    Użytkownik Przemysław Gubernat napisał:

    > Dwa lata zwlekali z wdrożeniem tego... ;-) jednakże ktoś w RIPE ostro przegiął z
    > punktacją i kosztami.

    Bo to monopolista i sie rozwydrzyl. A z monopolem trzeba walczyc -
    powolac jakies konkurencyjne RIPE ;)

    pozdr.