  • Data: 2020-02-07 09:46:48
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 07.02.2020 09:15, Piotr Wyderski wrote:

    > Ale szczegółowość obrazu od tego nie wzrośnie. Poza tym jakie 1080,
    > kanałów HD jest w DVB-T całe 4, z czego 2... no, nieważne...

    Jak to nie? Wszystko zależy od tego, na czym był kręcony materiał
    źródłowy. Jeśli był zarejestrowany kamerą 4k albo 8k, to szczegółowość
    obrazu jak najbardziej wzrośnie. To samo w przypadku remasterów
    materiału, który oryginalnie był nagrywany na dobrej taśmie filmowej.
    Ostatnio małą sensację w sieci zrobiła odświeżona wersja teledysku do
    "Last Christmas" - sporo ludzi było zaskoczonych, że tak dobrą jakość
    można uzyskać w przypadku czegoś nakręconego w latach osiemdziesiątych.

    W przypadku starszych produkcji problem polega niestety na tym, że nie
    zawsze dysponujemy odpowiednim materiałem źródłowym. Taki "Star Trek:
    Następne Pokolenie" (1897-1994) był kręcony w całości na taśmie
    filmowej, łącznie z efektami (optycznymi) i postprodukcją. Wydanie
    wersji FullHD nie było więc wielkim problem. Gorzej z kolejnymi tytułami
    z tej serii z lat dziewięćdziesiątych. "Deep Space 9" i "Voyager" były
    co prawda kręcone na taśmie filmowej, ale potem materiały z planu były
    przenoszone na taśmę magnetyczną i dopiero na tym etapie dodawano
    postprodukcję i (cyfrowe) efekty specjalne. O ile więc w archiwach
    istnieją gdzieś oryginalne taśmy filmowe, to o wydaniu HD można
    zapomnieć - trzeba by de facto robić każdy odcinek od nowa, a na to nie
    znajdą się pieniądze.

    O ile mnie pamięć nie myli taka "Buffy" była chyba w całości kręcona na
    taśmie magnetycznej (przynajmniej w przypadku pierwszych sezonów).
    Wersja HD nie pojawi się więc nigdy, choć serial jest obecnie uznawany
    za kultowy.