eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKomunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego › Re: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    Date: Tue, 05 Feb 2013 10:31:08 +0100

    Am 31.01.2013 20:32, schrieb Atlantis:
    > Pamiętam, że wiele lat temu w moje ręce wpadła książka "Proste układy
    > elektroniczne", zawierająca przedruki projektów z "Młodego Technika".
    > Skleciłem (albo przynajmniej spróbowałem sklecić) większość z nich.
    > Jednym z tych, których nie udało mi się zbudować (z powodu braku
    > elementów) był "Fototelefon".
    >
    > Z tego co widzę skany są dostępne w Internecie:
    > http://www.mt.com.pl/archiwum/72-Nw-06-Fototelefon.p
    df

> [...]
    > kolektorze ma diodę LED mocy. W odbiorniku fototranzystor - od kolektora
    > rezystor do VCC oraz kondensator do wzmacniacza m.cz.
    > Jak to się ma do rzeczywistości? Jak skomplikowana musi być część
    > elektroniczna, żeby uzyskać zasięg powiedzmy kilkuset metrów w nocy oraz
    > przyzwoitą jakość sygnału? Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że
    > konieczne byłoby zastosowanie odpowiedniej optyki, ale to już NTG.
    > 2) Jaki element fotoelektryczny jest najbardziej odpowiedni do takiej
    > zabawy? Fotodioda? Fototranzystor?
    > 3) Jak wygląda kwestia zastosowania lasera - takiego najprostszego,

    Układ z żarówką funkcjonuje bardzo dobrze. To podgrzanie jest konieczne,
    by uzyskać w miarę liniową charakterystykę. A laserem to już zasięgi
    rzędu kilkudziesięciu kilometrów uzyskano. A telegrafią, to i przez
    Księżyc się da, odbłyśniki tam leżą ;-).
    Możliwa jest też transmisja FM (słuchawki bezprzewodowe pierwszej
    generacji), a także cyfrowa (a choćby IRDA). A zasięg jest kwestią optyki.
    Transmisję FM, a właściwie PWM robiłem na zaliczenie na uczelnię.
    Działało na odległość paru metrów, ale bez optyki na LEDzie.
    Teoretycznie można było wstawić też laser.

    Poszukaj na stronach radioamatorskich, tam takich projektów jest parę.

    Waldek