  • 1. Data: 2021-05-18 19:23:24
    Temat: Komputer z używanych części
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Robiąc ostatnio rozeznanie przed zakupem nowego komputera i modernizacją
    starego (warsztatowego) zorientowałem się, że postęp w dziedzinie mocy
    obliczeniowej w ostatniej dekadzie dość mocni spowolnił. Procesor
    i7-3770K, który obecnie siedzi w moim starym komputerze ciągle można
    uznać za całkiem "mocny", a procki o kilka generacji nowsze, które w
    momencie premiery miały status sprzętu z wyższej półki mogą spokojnie
    konkurować ze współczesnymi budżetowymi rozwiązaniami.

    Przyszedł mi więc do głowy pomysł złożenia dla siostrzeńca jakiegoś (w
    mirę) budżetowego komputera, na którym jeszcze przez jakiś czas dałoby
    się normalnie pracować i uruchomić przynajmniej niektóre gry wydane w
    ciągu powiedzmy ostatnich pięciu lat.

    Jaka platforma ma w tej chwili najlepszy stosunek mocy obliczeniowej do
    jakości? Mam szansę złożyć coś sensownego na płycie z obsług DDR3
    (zostało mi kilka modułów po modernizacjach komputerów)?
    Z zakupem karty graficznej pewnie bym się wstrzymał w związku z obecną
    sytuacją, wiec dobrze byłoby, gdyby procesor posiadał zintegrowany GPU
    nadający się choćby w minimalnym stopniu do grania. ;)

    Jakieś sugestie?

  • 2. Data: 2021-05-18 19:53:13
    Temat: Re: Komputer z używanych części
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Mo młody gra a ja używam do pracy i mulimediów na:
    Asus Prime B25M-A
    Core i5-6500
    Silicon Power 512GB M.2 PCIe NVMe A80

    Na kilka lat wystarczy ;-)

    Oczywiście GPU wedle uznania i funduszy. Niestety na razie tylko GTX960

  • 3. Data: 2021-05-18 20:06:27
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    A dla przyszłego gracza (za rok komunia ;-) )
    Procesor G4400. został mi po modernizacji.
    Płyta Asrocka i używany SSD

    Tak wiem... Wszędzie DDR4 nic na to nie poradzę taki klimat ;-)

  • 4. Data: 2021-05-18 21:26:14
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > i7-3770K,

    > Jakieś sugestie?

    ww procek parę lat temu był właśnie w kompach które miały najlepszy
    stosunek szybkości/wydajności do ceny. jedyne co mogę zasugerować to
    obczajanie allegro/olxsa w poszukiwaniu co tam jest szybkiego i taniego

    ToMasz

  • 5. Data: 2021-05-19 12:41:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.05.2021 20:06, _Master_ wrote:

    > A dla przyszłego gracza (za rok komunia ;-) )
    > Procesor G4400. został mi po modernizacji.

    To ma szansę sprawdzić się w grach sprzed kilku lat? Pytam, bo widzę, że
    w PassMarku ten procesor ma zauważalnie niższy wynik niż i5-3550,
    którego też kiedyś używałem - 2604 vs 4774 punktów. Nadrabia czymś
    jeszcze poza niższym zużyciem energii, na przykład lepszym zintegrowanym
    układem graficznym?

    Pytam właśnie dlatego, że:
    1) Trochę wyleciałem z tematyki grania na PC, jeśli już gram, to głównie
    na konsoli.
    2) Zaliczyłem dość spory przeskok jeśli chodzi o sprzęt komputerowy,
    którego używam na co dzień: z i7 trzeciej generacji przeszedłem od razu
    do Ryzena 5600X. W głowie zakodowało mi się przekonanie, że
    i5-3550/i7-3770 to stare procesory i jako takie nie nadają się już do
    grania. Dlatego moje pytanie odnosiło się raczej do nieco nowszych
    generacji. Może jednak się mylę co do tych procesorów?

  • 6. Data: 2021-05-19 16:01:59
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu środa-19-maja-2021 o 12:41, Atlantis pisze:
    > To ma szansę sprawdzić się w grach sprzed kilku lat?

    To budżetowy zestaw dla "niedoszłego komunisty" za rok pewnie będzie
    chciał tam włożyć i5 o którym pisałem i GPU.
    Mój młody tak miał ;-)

    Używane graty ale na DDR4. Później już tylko kwestia kasy na GPU.
    Młodemu do grania to wystarcza.

    Oczywiście walczy o szybszy NET bez lagów ;-)

  • 7. Data: 2021-05-19 19:34:40
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 19.05.2021 o 12:41, Atlantis pisze:

> [...]
    > którego też kiedyś używałem - 2604 vs 4774 punktów. Nadrabia czymś
    > jeszcze poza niższym zużyciem energii, na przykład lepszym zintegrowanym
    nie. takie kompy leżą w zbiornikach z elektrośmieciami. miałem podobnego
    kompa do sprzedania (poskładany z tego co leżało w przydasiach),
    najpierw za 100zł, potem za75, aż w końcu sprzedałem za 50zł.
    Teoretycznie zasilacz, dysk, albo pamięc, powinny kosztować 50zł,a le
    takimi trupami nikt się nie interesuje.

    ToMasz

  • 8. Data: 2021-05-19 19:52:46
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    A kiedy to było?

    Przed pandemią nawet chciałem sprzedać ten procek ale dawali mi 80 zł.
    Włożyłem do szuflady

    Teraz cena ponad 200 i sprzedawane na pniu ;-)

  • 9. Data: 2021-05-19 20:28:11
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-05-18 o 19:23, Atlantis pisze:

    > jakości? Mam szansę złożyć coś sensownego na płycie z obsług DDR3
    > (zostało mi kilka modułów po modernizacjach komputerów)?

    No to chyba na 4 generacji pozostaje zakończyć (5'ta to głownie mobilne).
    Albo składasz bebechy albo kupujesz polizingowca w stylu Dell OptiPlex
    9020 czy 7020 Tower z i7-4770 czy i5-4670. Masz tam Intel(R) HD Graphics
    4600. Możesz dołożyć coś na PCIe.

    Obudowa SFF mała fajna ale gorzej ze wsadzeniem grafiki dodatkowej,
    tylko niskoprofilowe.

    Jak zrezygnujesz z DDR3 to jak już napisali, można się rozpędzić do 6
    generacji.

    Ja jadę na i5-4670 + GTX-750Ti

    --
    Irokez

  • 10. Data: 2021-05-19 22:42:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.05.2021 19:34, ToMasz wrote:

    > nie. takie kompy leżą w zbiornikach z elektrośmieciami. miałem podobnego

    Jeszcze nie zdarzyło mię znaleźć w elektrośmiecich niczego tej klasy.
    Jak już widzę, to same sprzęty klawy C2D albo jakieś Atomy, nienadające
    się właściwie wcale do współczesnych zastosowań.

    No i jednak pandemia + nauka zdalna sporo zmieniły. Dodatkowy komputer
    zdolny obsłużyć Teamsa stał się nagle poszukiwanym produktem.

> [...]
    > najpierw za 100zł, potem za75, aż w końcu sprzedałem za 50zł.
    > Teoretycznie zasilacz, dysk, albo pamięc, powinny kosztować 50zł,a le

    Ja też żyłem w przeświadczeniu, że mój obecny komputer warsztatowy
    (wcześniej mój główny komputer) z i7 trzeciej generacji jest już
    przestarzałym złomem, no bo przecież został kupiony w 2012 roku.
    Tymczasem gdy zacząłem zaglądać w benchmarki okazało się, że niektóre
    współczesne budżetowe zestawy w stylu "prosty komputer do biura" albo
    "sprzęt dla dziecka do nauki" potrafią mieć niższą realną moc
    obliczeniową. Główną zaletą wynikającą z postępu w ich przypadku jest
    niższy pobór prądu czy nowsze wersje USB na płycie głównej.

    Ciągle jeszcze trudno jest mi wybić się ze schematów myślowych sprzed
    kilkunastu lat, kiedy komputer kupiony w styczniu był już przestarzały w
    grudniu, a budżetowy procesor właściwie zawsze bił na głowę topowego CPU
    sprzed zaledwie kilku lat.