  • Data: 2014-11-10 20:24:24
    Temat: Re: Komputer na miarę
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 10 Nov 2014 19:59:20 +0100, Adam napisał(a):

    > Chyba nie wiesz, co piszesz ;)
    > Złożenie komputera to może nie jest duży problem.

    OT chcial oddac kompa do "skladania profesjonalistom", zatem o tym pisalem piszac o
    10
    latku.

    > Ale są inne aspekty, np:
    >
    > - dobór płyta główna / RAM (który RAM, jaka architektura pamięci, jaka
    > prędkość - bo nie zawsze największa to najefektywniejsza, czy obsługa
    > dual- czy trple-channel, itp)

    Gdzie tu jakas magia? Wybieram plyte a reszta jest w instrukcji i od plyty wszystko
    zalezy.

    > - dobór płyta główna / procesor (czasem "prostsza" płyta główna lepiej
    > współpracuje z konkretnym procesorem, dotyczy to zwłaszcza tegorocznych
    > serii i5 i i7

    co znaczy "lepiej wspolpracuje"? tym mnie serio zaintrygowales

    > - optymalizacja ustawień BIOS (taktowanie, mnożnik, napięcia, interleave
    > czy opóźnienia dla RAM)

    Default - w 99% przypadkow dziala od strzalu dobrze

    > - dobór HDD (nie wszystkie chipsety SATA dobrze współgrają ze wszystkimi
    > HDD, czasem konieczna aktualizacja firmware HDD)

    Przesadzasz, nigdy nie aktualizowalem firmwaru dysku poza SSD Samsunga, a dyskow
    mialem
    mnostwo. Byly co prawda jaja z uwalonymi firmwarami Seagate i IBMa kiedys, ale to
    incydentalne i wyjatkowe sytuacje. Standardowio sie tego nie robi.

    > - podział HDD (zwłaszcza z sektorem 4k, zwłaszcza przy kilku OS-ach czy
    > kilku partycjach)

    Kto dzis dzieli dyski? W czasach, gdy waskim gardlem w kompie jest glownie dysk to
    zakladanie kilku partycji na jednym dysku jest jak dowiazywanie szyny kolejowej do
    sportowego auta.
    Gdy chce sie wiecej przestrzeni to doklada sie dysk i formatuje.
    A sektor 4k kazdy wspolczesny system wspiera z automatu.

    > - ustawienia PCI a raczej obsadzenie kart rozszerzeń (dzielenie przerwań
    > przez parzyste/nieparzyste gniazda PCI - nieznajomość może prowadzić do
    > "dziwnych" przypadłości typu niemożność zainstalowanie sterownika
    > dźwięku, problemy ze sterownikiem grafiki, itp)

    To sie zdarzalo w czasach Win 98.

    > - montaż mechaniczny (też bywają pułapki, np. wibracje DVD czy HDD,
    > puszczenie kabli zasilających wzdłuż magistrali prądowych MB - poźniej
    > "komputer sam się zawiesza" bo kable działają jak antena)

    Kolejna bardzo powszechna rzecz... 0,1%? Litosci...

    > Zbyt często widzę komputery niezoptymalizowane czy błędnie złożone, aby
    > o tym nie uprzedzić. I nie dotyczy to jakiegoś marketowego chłamu "dla
    > idiotów", ale czasami nawet zdarza mi się widzieć wsród markowych firm.
    > Bywa, że zwykła wymiana pamięci z innym obłożeniem banków, optymalizacja
    > ustawień BIOS i zmiana konfiguracji partycji na dysku potrafi zmienić
    > benchmarki dość radykalnie.

    Trzeba sie bardzo postarac, zeby kompa zdezoptymalizowac, czyli np. w BIOSie wybierac
    na
    pale opcje inne niz Default, partycje specjalnie i z premedytacja przesuwac, zeby nie
    byly
    zgodne z alignem, przestawiac pamieciom czestotliwosci i parametry pracy na inne niz
    domyslne. Wtedy owszem, jest co optymalizowac.

    Reasumujac, zasadniczo masz racje, ale imho demonizujesz i wyolbrzymiasz problemy,
    zwlaszcza na technicznej grupie, gdzie kazdy mniej wiecej kuma co to mobo, bios i
    pci.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K