  • 1. Data: 2011-11-03 14:31:03
    Temat: Komputer energooszczedny
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    Musze poskladac blaszaka dla corki. Sprzet nie musi miec wysrubowanych
    parametrow wyswietlania grafiki (w sensie gier), ale powinien miec karte,
    ktora da bardzo dobrej jakosci obraz podczas zwyklej pracy.

    A do tego wymagana jest cicha praca i jak najwieksza oszczednosc energii.

    Poradzicie cos?

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 2. Data: 2011-11-03 14:34:45
    Temat: Re: Komputer energooszczedny
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Poradzicie cos?

    nettop?

    pozdrawiam,
    Vituniu

  • 3. Data: 2011-11-03 14:37:18
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-11-03 15:31, Maciek wrote:

> [...]
    > parametrow wyswietlania grafiki (w sensie gier), ale powinien miec karte,
    > ktora da bardzo dobrej jakosci obraz podczas zwyklej pracy.

    Zwroc uwage na monitor oraz na *polaczenie karty z monitorem* przez
    kabel DVI, DP lub HDMI (obraz *wyraznie lepszy* niz poprzez D-SUB).

    > A do tego wymagana jest cicha praca i jak najwieksza oszczednosc energii.

    IMHO Dowolna karta ATI/NVIDIA z pasywnym chłodzeniem np:

    http://luktronik.pl/pl_PL/p/ASUS-Radeon-EAH5450-SILE
    NTDI512MD2LP/467
    http://luktronik.pl/pl_PL/p/ASUS-ENGT520-SILENTDI1GD
    3LP/398
    http://luktronik.pl/pl_PL/p/ASUS-ENGT430-DI1GD3-Low-
    profile/406
    http://luktronik.pl/pl_PL/p/ASUS-Radeon-EAH5570-SILE
    NTDI1GD2/468

    Karty dzialaja dosc inteligentnie, tzn zmniejszaja automatycznie
    taktowanie do minimalnych wartosci (czesto 10-20 razy nizszych niz
    max.), takze pobor pradu wyraznie zalezy od tego co sie robi. Jezeli nie
    trzeba 3d, wzialbym dowolną z DVI (najtansza) lub DVI-I jezeli nie ma
    D-SUB (ale chyba wszystkie maja), czasami D-Sub moze sie przydac.

  • 4. Data: 2011-11-03 14:55:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 3 Nov 2011 15:31:03 +0100, Maciek napisał(a):

    > ale powinien miec karte,
    > ktora da bardzo dobrej jakosci obraz podczas zwyklej pracy.

    Akurat jakość obrazu przy "zwykłej" pracy najmniej od karty graficznej
    zależy. Zadbaj o jakość ekranu w jaki się będzie gapić. Matryca PVA, duży i
    skuteczny zakres regulacji jasności przede wszystkim i także kontrastu.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2011-11-03 18:24:18
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

    > Poradzicie cos?

    AMD A4 3400 na FM1 na płycie Gigabyte A55M-S2V. Grafika zintegrowana z cpu
    zadowoli okazyjnego gracza, w spoczynku pobór to około 35W. Generalnie
    bardzo ładnie pomyka na nim XP, idzie zagrać w Gothic3 bez większej
    przycinki. Jedyna wada, brak portu IDE dla starszych napędów gdy np.
    rozbudowujemy kompa.

  • 6. Data: 2011-11-03 19:32:22
    Od: "Gil" <g...@g...pl>

    "Vituniu" <v...@p...fm> wrote in message

    > nettop?
    >
    > pozdrawiam,
    > Vituniu

    Tylko nettop na atomie dwurdzeniowym. Wydajność takiego z grafika ION2 jest
    niezła. Nawet mozna pograć w gry 3D po zmniejszeniu wymagań.
    Do neta, filmów itp to nawet nie ma o czym mówic.
    Zużycie energii od 18 do 25 W
    Do tego jakiś niezaduży oszczędny monitor. A jak duży to jakiś Acer 22 cale
    lub Fujitsu ze zużyciem energii około 20 W. Sa takie TN na Ledach.
    Dobre VA, ISP biorą niestety ponad 50W.
    Taki zestaw daje dobry komfort pracy. Do netbooka za 1000 zł nawet nie ma
    porównania.

  • 7. Data: 2011-11-04 12:05:02
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 3 Nov 2011 15:55:55 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Akurat jakość obrazu przy "zwykłej" pracy najmniej od karty graficznej
    > zależy. Zadbaj o jakość ekranu w jaki się będzie gapić. Matryca PVA, duży i
    > skuteczny zakres regulacji jasności przede wszystkim i także kontrastu.

    Nie ma to, jak obciąć sobie paletę wyświetlanych barw. A regulacja kontrastu
    właśnie taki efekt da.

    [ Zdrowy rozsądek to zbiór uprzedzeń nabytych do osiemnastego roku życia. ]
    [ (Albert Einstein) ]

  • 8. Data: 2011-11-04 16:02:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 4 Nov 2011 13:05:02 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

    > Nie ma to, jak obciąć sobie paletę wyświetlanych barw. A regulacja kontrastu
    > właśnie taki efekt da.

    Pierwsze słyszę. Proszę o jakieś źródło.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2011-11-04 18:01:13
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 04.11.2011 17:02, Jacek Maciejewski pisze:
    > Pierwsze słyszę. Proszę o jakieś źródło.

    Monitor LCD ma stały kontrast wyswietlacza. Wynika to z jego budowy.
    Kontrast to iloraz punktu czerni i bieli. Regulując moc lamp
    jednocześnie zmienia się czerń i biel, więc niezależnie od nastawy
    kontrast się nie zmieni. Pomijając oczywiście nieliniowość odpowiedzi
    wyświetlacza, ale na potrzeby tego objasnienia można to pominąc.

    Regulować kontrast obrazu to znaczy zmienić punkt czerni względem punktu
    bieli lub odwrotnie. Regulator kontrastu w LCD, nie reguluje tak
    naprawdę kontrastu ekranu, tylko wprowadza ograniczenie sterowania w
    kanałach RGB od strony najasniejszych odcieni. Czyli manipuluje na
    obrazie. A jak wiadomo każdy z kanałów RGB ma 256 stopni jasności. RxGxB
    daje teoretycznie 16,7 mln odcieni. Jesli obetniemy na przykład 10%, z
    odcieni zostanie 231 odcieni na kanał. Ilość możliwych konbinacji
    spadnie. W monitorach klasy zawodowej można przebudować wewnętrzną
    tablicę koloru i do nowych nastaw RGB wyliczyć nowe wartości po 256 na
    każdy kanał. Inaczej mówiąc zlinearyzować. W klasie popularnej takiej
    możliwości nie ma, więc degradacja obrazu jest nieunikniona. W
    najgorszych jakościowo monitorach, da się wręcz zaobserwować zlewanie
    się jasnych partii obrazu w jedno.

    Reasumując. Regulator kontrastu jeśli jest, ustawiamy na wartość
    fabryczną i nigdy nie ruszamy. Jego istnienie ma uzasadnienie
    marketingowe oraz jako ostatnia deska ratunku, kiepska zresztą, jeśli
    jaskrawość jest tak duża że żywcem wyżera oczy.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 10. Data: 2011-11-04 21:05:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 04 Nov 2011 19:01:13 +0100, Tom01 napisał(a):

    > W monitorach klasy zawodowej można przebudować wewnętrzną
    > tablicę koloru i do nowych nastaw RGB wyliczyć nowe wartości po 256 na
    > każdy kanał. Inaczej mówiąc zlinearyzować.

    I to właśnie miałem na myśli :) Tym niemniej, dziękuję za rzadko spotykane,
    rzeczowe wyjaśnienie problemu.
    --
    Jacek