    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kombatanckie wspomnienia
    Date: Sat, 16 Nov 2013 00:53:52 +0100
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5...@4...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    news:slrnl8a8se.114.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Z tego to powodu niektórzy mogli oczekiwać na przykład czegoś o metodach
    > selektywnego dekodowania sygnału cyfrowego w warunkach jednokierunkowej
    > łączności. Nie doczekali się. Widocznie nie było to "na temat".

    No, ja chciałem się zorientować, jak jest możliwy dobrej jakości, czyli
    nieprzerwany, mobilny odbiór, sygnału z satelity, odległego średnio o 35
    kkm, z antenką w urządzeniu wielkości pudełka zapałek. Bo w końcu każdą
    antenę można sprowadzić do dipola.
    Ten librujący w ósemkę satelita Syriusz, pierwszy, drugi, itd, naprawdę
    skojarzy mi się z terle-dyfuzją w byłym ZSRR, nie wiem, jak teraz, gdy
    technika poszła do przodu, tamtejsze satelity były właśnie na wydłużonych
    orbitach i przewracały swoje anteny, aby trafić odpowiednią wiązką w swój
    rejon - mimo przesuwu czasu, a było tego daleko więcej, niż w Usiech, OIDP,
    11, w miejsce 4, czy 6, stref czasowych, każda ze stref dostawała program
    telewizyjny o godzinie, jak cała reszta kraju. No i ponoć zdarzało się, że
    satelicie się rypło i przekierował anteny nie tam, gdzie powinien... i
    program dnia rozjeżdżał się na kilka minut :) Taki satelita na wydłużonej
    orbicie jest widziany, jako kreślący ósemki, o kształcie analemmy słonecznej
    i czasem ucieka antenie odbiorczej, to i trzeba się dokierować - takie
    dokierowywanie się anteną odbiorczą nazywa się wizowaniem. Chcąc pruć
    szeroką wiązką by pokryć kraj, lub nawet jego część, musiałby wożyć w to
    dużo energii, inaczej sygnał w odbiornikach zginąłby pewnie w szumach, albo
    wiązka wyskoczyła by odbiornikowi z anteny i odbioru by nie było, i nie dało
    by się nawizować, bo zbyt wąska wiązka smażyła by sąsiadów na ulicy obok,
    nie nas :)
    Animacja pod linkami, które dostałem tu na grupie trochę mi mówi, ale jakoś
    nie chce mi się to zbilansować energetycznie... Chyba, że mamy jak w GPS,
    sygnał poniżej szumu (podobno dobre komputery wyciągną sygnał 80dB poniżej
    tła...? W maglu zasłyszałem, słusznie prawili?) i potężny mocowo, nie
    rozmiarami procesor, który to liczy, wyłuskując bity z szumu tła, elementów
    (nie kąpiemy tego w ciekłym helu...), zakłóceń w otoczeniu, interferencji,
    itd..., a następnie składający to do kupy i jeszcze zbierający od centrali
    "permiszyns"...
    Ja wiem, że dzisiejsza technika za małe pieniądze oferuje ludziom to, o czym
    wielu nawet 20 lat temu jeszcze nie śniło, ja nie przypuszczałem ćwierć
    wieku temu, że wieczorem usiądę przy komputerze (peceta mam na mysli), który
    kosztować będzie mniej, niż czterocyfrową sumę, a zwykły laptop (które to
    słowo wówczas pewnie bym potraktował jako Sci-fi neologizm) będzie
    dysponował mocą obliczeniową większą, niż Eniac, czy nawet Cray-1... które
    małe nie były... Ale prawa fizyki swoje mają i jak to na wuefie gadali,
    "wyżej chuja nie podskoczysz". Stąd interesuje mnie, jak to na niskim
    poziomie wygląda, że taką transmisję z satelity można odebrać, jak to się
    dzieje, że samochód wjeżdżający na wzniesienia, a potem z nich zjeżdżający,
    podskakujący na wybojach, jadący szybko i chwiejący się od podmuchów wiatru,
    nie traci sygnału, mimo, że kąt "filowania" anteny odbiorczej z pewnością
    zmienia się znacznie.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.