  • Data: 2012-02-13 04:00:50
    Temat: Re: Klucz dynamometryczny
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Czeslawek" jh7uco$g2g$...@i...gazeta.pl

    > Nie wiem, np. na allegro. Wcześniej sprawdź jakim momentem dokręca się śruby w
    kołach.

    W serwisie mówili -- 130 Nm.

    > Ogólnie to nie zaleca się używania kluczy dynamometrycznych do odkręcania śrub ze
    względu na obciążenie mechanizmu pomiarowego w
    > drugą stronę (klucze jednokierunkowe) lub przekroczenie maksymalnego momentu, na
    który został skonstruowany mechanizm pomiarowy
    > (klucze lewo-prawo).

    Jeśli można ustawić kierunek pracy klucza -- to chyba i można kręcić
    nim ,,do tyłu''. Jeśli tak, to czy można coś tam przekręcić? Ustawię
    nie na 130 Nm, ale na 200 Nm (klucz można nastawić do 210 Nm) i zacznę
    delikatnie (bez skakania i walenia młotem) odkręcać. Po 1/4 obrotu
    powinno być zupełne zluzowanie nakrętki -- jeśli nakrętka będzie
    zbyt mocno dokręcona, klucz po prostu puści -- nie ma więc miejsca
    na przesilenie kluca. Dobrze myślę?

    Co najwyżej nie uda się odkręcenie, jeśli nakrętka będzie dokręcona zbyt mocno.

    Dlatego pytam, jak mocno będzie dokręcona taka nakrętka
    po kilku miesiącach od dokręcenia momentem 130 Nm.

    > Klucze dynamometryczne powinno oddawać się do kalibracji, co ileś tam kliknięć lub
    co jeden rok. W zależności od jakości i
    > wielkości klucza liczba kliknięć jest różna.

    Rozkalibrowują się szybko czy raczej nie? W domowym zastosowaniu
    (40 nakrętek rocznie dokręconych momentem 130 Nm) bez kalibrowania
    wiele stracę z dokładności?

    > Tak, jw.

    Żadnego smarowania?

    --