  • Data: 2011-06-02 21:23:12
    Temat: Re: Klonowanie HDD na SSD
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Rafał Łukawski" is5t04$4f9$...@n...onet.pl

    > Jesteś w stanie wskazać jakiś konkretny program pod windows, który *wymaga* swap?
    Podstawową ideą pliku swap na platformie
    > i386/x64 (i innych) jest rozszerzenie pamięci wirtualnej ram dostępnej dla
    aplikacji, które de facto nie widzą fizycznego
    > adresowania ram, tylko przestrzeń wirtualną, gdzie system określa które strony np.
    wyrzucić do swap'a. Tutaj każdy system ma swoje
    > własne algorytmy.

    Od początku przyglądam się tym zmaganiom związanym z przenoszeniem systemu na SSD. :)

    0. Paragon ma cos do przenoszenia na SSD.

    http://www.softbuy.pl/paragon/koszyk
    Migrate OS to SSD

    1. Piszesz **nieco** ;) od rzeczy o swapie i o pamięci wirtualnej.

    Program nie widzi fizycznych adresów? OK.
    Program widzi adresy wirtualne? OK.
    Ale SWAP nijak nie jest ,,rozszerzeniem pamięci wirtualnej ram''.

    > W pewnych przypadkach (jeżeli mnie pamięc nie myli) można zarządać by obszar
    pamięci NIE BYŁ swapowany. Ma to znaczenie w
    > zastosowaniach realtime.

    > Po co celowo spowalniac komunikacje miedzy procesami wymuszając by określony obszar
    pamięci był na swapie? To niejako przeczy
    > modelowi wykorzystania tej pamięci, ponieważ każda próba zapisu/odczytu tego
    obszaru wywołuje wyjatek, po którym system 'ściąga'
    > strone ze swap i ... proces zapisuje de facto do ram.

    SWAPy wymyślono 40 lat temu gdy RAMki były stosunkowo drogie
    a dyski były stosunkowo tanie. Ponieważ w trybie chronionym
    program i tak miał korzystać z adresowania wirtualnego, nie
    musiał istnieć RAM dla wszystkiego naraz, więc powstał SWAP.

    Może inaczej -- adresowanie było jak najbardziej rzeczywiste,
    ale adresy były wirtualne; dopiero sprzętowy sterownik (w tych
    CPU zintegrowany z resztą CPU) zamieniał wirtualne adresy na
    rzeczywiste. Jakby jeden kajak dla wielu ludzi -- raz ten ktoś
    pływa tym kajakiem, raz ktoś inny. Większość programów przez
    niemal 100% swego życia po prostu czeka -- na klawiaturę, na
    dysk, na lepszą pogodę... W tym czasie te programy nie muszą
    być obecne w RAMce w całości. System operacyjny wie, kiedy
    dany (wie to o każdym programie?) program obudzi się z letargu
    i na czas ;) podrzuci do RAMki to, co powinien. :) Świat nie
    musi istnieć w całości, gdy śpię -- musi istnieć łóżko, na
    którym śpię, musi istnieć powietrze, którym oddycham itd.,
    ale reszta świata może wówczas nie istnieć -- oby zaistniała
    na czas -- zanim zetknę się z tą resztą...

    Wiem, kiedy dana osoba zechce pływać, więc na czas podrzucę jej kajak.
    W tym czasie, gdy ta osoba nie pływa, kajakiem może pływać inna osoba,
    zaś ta konkretna może nie zdawać sobie sprawy z tego, że w tym czasie,
    gdy jadła obiad, inna osoba pływała tym kajakiem. Co więcej -- kajaki
    są identyczne poza numerami, więc mogę podmieniać kajaki, zachowując
    numery -- klient nie załapie, że ma inny kajak niż przed godziną, skoro
    jedynie potrafi zidentyfikować ten kajak po numerze, a numer (czyli
    adres wirtualny) zostanie przeniesiony z kajaka na kajak.

    Zasada jest banalnie prosta.

    -=-

    W istocie jednak jest nieco inaczej -- jednak program
    potrafi załapać, że adres rzeczywisty uległ zmianie. :)

    -=-

    Nie wiem, po co ta cała masa uprzedzeń do SSD.
    Ja bym po prostu sklonował. :) Gdybym natknął
    się na jakiś problem -- wówczas bym ów problem
    rozwiązywał. :) Dysku topić w wodzie nie można,
    gryźć zębami nie można -- pisać po nim można do
    woli, o ile nie zabrania tego producent... Po to
    wymyślono te dyski, by z nich korzystać, nie zaś
    po to, aby były.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'