  • 51. Data: 2012-02-03 07:51:08
    Temat: Re: Klimatyzacja zimą
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    Użytkownik "'Tom N'" <n...@2...dyndns.org.invalid> napisał w
    wiadomości

    > Podaj metodologię i przedstaw metodykę -- zamiast o gromach pisać :D

    dla praktyków:
    zimna szklanka, ciepły pokój, na szklance masz rosę, to wilgoć z powietrza,
    skoro jest na szklance to nie ma jej już w powietrzu -> wilgotność powietrza
    w pokoju spadła. Tak działa klima i to się dzieje w twojej lodówce.

    dla teoretyków:
    Dlaczego woda skrapla się na parowniku klimy? (i skapuje rurką pod samochód)
    bo parownik jest zimny i jak jest zimno to zmniejsza się max zawartość pary
    wodnej w powietrzu i para się skrapla.

    czyli do zmniejszenia wilgotności potrzbne jest chłodzenie -> dziłanie
    sprężarki.

    ale ty to wszystko wiesz tylko po co rżniesz głupa?

  • 52. Data: 2012-02-03 08:01:45
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    t.pl
    *Użytkownik* napisał(-a):

    > Tak rozumujac to uchylanie odpowiednio szyb i utrzymywanie predkosci w
    > zaleznosci od temperatury tez moznaby nazwac klimatyzacja. Bez sensu
    > troche takie filozofowanie - nie uwazasz?

    Wachlowaniem szybą nie dasz rady sterować, a zwłaszcza utrzymywać na
    stałym poziomie temperatury i wilgotności powietrza.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 53. Data: 2012-02-03 08:18:24
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2012-02-03 00:08, *Bugatti* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    odpisać:
    > Tak naprawdę klimatyzacja samochodowa nie jest klimatyzacją. Jest tylko
    > ulepszoną wersją ochładzacza (lub jak kto woli: schładzacza) . Czemu tak
    > jest - otóż z prostej przyczyny: w klimatyzacji samochodowej użytkownik
    > może regulować TYLKO temperaturę.

    Wilgotnością steruje układ klimatyzacji - w ograniczonym zakresie
    wprawdzie, bo nie ma nawilżacza (w lecie zbędny zwykle). Służy do tego
    właśnie parownik, obieg zamknięty i odpowiednie dozowanie powietrza z
    zewnątrz.
    Wobec tego klimatyzacja samochodowa jest klimatyzacją w 90% :)

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 54. Data: 2012-02-03 10:02:00
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-02-02 22:56, 'Tom N' wrote:

    > Do ulubionych definicji sobie wpisz, że na rezerwuarze sracza skrapla się
    > para wodna, ale gdy rezerwuar zostanie potraktowany "niewidzialną
    > wycieraczką", to woda jest wokoło sracza, a na rezerwuarze tylko kilka
    > kropli widać. Oczywiście wszystko zależy od temperatury cieczy wewnątrz
    > rezerwuaru i wilgotności na zewnątrz...

    Ano właśnie. Kluczowa jest temperatura (parownika) i żadne "niewidzialne
    wycieraczki" tego nie zmienią - bez włączonego kompresora, nie będzie
    ona niższa od punktu rosy.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 55. Data: 2012-02-03 10:19:09
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2012-02-03 07:51, *PM* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
> [...]
    > pary wodnej w powietrzu i para się skrapla.
    >
    > czyli do zmniejszenia wilgotności potrzbne jest chłodzenie -> dziłanie

    No trochę nie tak to ostatnie zdanie (albo znowu napisałeś dla praktyków
    ;) ) - oziębienie powietrza powoduje zwiększenie wilgotności względnej
    aż do przekroczenia punktu rosy i wtedy nadmiar pary wodnej się skrapla
    - powietrze wtedy ma ciągle 100% wilgotności względnej. Dopiero
    *ogrzanie* tego powietrza powoduje spadek wilgotności.
    Zresztą samo ogrzanie zimnego powietrza powoduje, że wilgotność względna
    spada, co zresztą powoduje, że takie powietrze potrafi osuszyć szyby od
    wewnątrz w samochodzie.

    > ale ty to wszystko wiesz tylko po co rżniesz głupa?

    Tez mnie to zastanawia :)

  • 56. Data: 2012-02-03 10:57:41
    Od: "PM" <x...@w...pl>

> [...]
    > do przekroczenia punktu rosy i wtedy nadmiar pary wodnej się skrapla -
    > powietrze wtedy ma ciągle 100% wilgotności względnej.

    ok
    ale ja nie napisałem "zmniejszenia wilgotności względnej"
    tylko "zmniejszenia wilgotności"

    czyli masy H2O w jednostce objętości powietrza.

  • 57. Data: 2012-02-03 11:01:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Feb 2012, Big Jack wrote:

    > Klimatyzacja to nie tylko temperatura, ale też wilgotność powietrza, o której
    > byłeś łaskaw zapomnieć. A przy obecnych temperaturach (i bardzo niskiej
    > wilgotności)

    Ja w sprawie formalnej - wypada zaznaczyć, że "bardzo niska wilgotność"
    nie dotyczy "obecnych temperatur".
    -18 stopni to może i "obecna temperatura", ale z trzech: "ponad 70
    procent", "wczoraj i przedwczoraj" oraz "bardzo niska wilgotność"
    tylko dwie dane są prawdziwe ;)
    Skądinąd dlatego "nasz" mróz to nie jest syberyjski mróz.

    pzdr, Gotfryd

  • 58. Data: 2012-02-03 11:46:31
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    To macie jakieś dziwne układy klimatyzacji.
    Przy takich temperaturach jak teraz sprężarka nie powinna się włączyć.
    Wlaczenie spreżarki przy ujemnych temperaturach skutkuje zamarznieciem
    parownika i uszkodzeniem ukladu.

    "Ponieważ dopływ czynnika do parownika nigdy nie jest całkowicie
    zamknięty, funkcję ochronną przed jego zamarzaniem spełnia w układzie
    czujnik temperatury umieszczony właśnie na parowniku. Steruje on pracą
    kompresora i wpływa na poziom ciśnienia w układzie. Od momentu
    opuszczenia reduktora ciśnienia, czynnik ma już postać mieszaną (ciecz +
    para), a dalsza droga przez parownik pozwala mu całkowicie zmienić swój
    stan skupienia pod wpływem ciepłych mas powietrza, tłoczonych przez
    zasilaną elektrycznie dmuchawę (umieszczona przed parownikiem)."

    http://www.klimatyzacja-samochodowa.com/wlodarska/pa
    rowniki-klimatyzacji

    Jak zamarznie, to lepiej nie mowic..
    Zostaje jeszcze osusacz, ktory tez moze zamarznac..
    Wiec albo macie uszkodzone czujniki temeperatury, albo klimatyzacja jest
    zle zrobiona..

    Warto sie zorientowac jak wyglada taki uklad:

    http://www.laser-sinex.pl/auto-klimatyzacja-samochod
    owa/informacje-techniczne/klimatyzacja-samochodowa-b
    udowa-schemat/

  • 59. Data: 2012-02-03 11:49:47
    Od: "Bartek" <N...@p...fm>

    .

    > a to teraz rozumiem - pierdolone czepianie sie słówka zgodnie z kodeksem
    > pms.
    > Jak dziecko.

    niestety. coraz tu ciezej wysiedziec;)

    --
    Pozdrawiam, Bartek

  • 60. Data: 2012-02-03 17:04:13
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > Wachlowaniem szybą nie dasz rady sterować, a zwłaszcza
    > utrzymywać na stałym poziomie temperatury i wilgotności
    > powietrza.

    A w ilu autach możesz utrzymywać stały poziom wilgotności
    powietrza? Te wszystkie samochodowe klimatyzacje to tak
    naprawdę schładzacze, które mniej lub bardziej precyzyjnie
    utrzymują zadaną temperaturę wewnątrz. Lepsze sterują
    konkretnymi wylotami nawiewów, gorsze jedynie mieszają
    głównym dolotem powietrza. I tyle :-) A wilgotność jest
    minimalna jaką da się w aktualnych warunkach uzyskać,
    ponieważ para z powietrza skrapla się na parowniku. Gdyby
    klimy w autach miały możliwość utrzymywania określonej
    wilgotności to podejrzewam że by było jakieś
    pokrętło/guziki, żeby można ją ustawić według gustu kierowcy
    :-).