-
11. Data: 2021-07-17 12:07:28
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:60f29085$0$552$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 2021-07-17 o 00:18, J.F. pisze:
> Użytkownik "M M" napisał w wiadomości grup
[...]
>> A jesli chodzi o temat:
>> -chlodziarka absorbcyjna opatentowana dawno temu - teraz nie ma
>> ochrony,
>> -amoniak jeszcze lepiej dziala w chlodziarkach sprezarkowych,
>> -amoniak jest trujacy. Ryzyko w absorbcyjnych mniejsze niz
>> sprezarkowych, ale ... wypadki chodza po samochodach.
>> Z tej przyczyny unika sie tez palnych czynnikow w samochodach ...
>> a amoniak jest tez palny.
>
>> -wsiadasz do samochodu ... i klima ma dzialac natychmiast. A zanim
>> sie silnik rozgrzeje, to pare minut mija ..
>
>> A czy absorpcyjne moga pracowac we wstrzasach ?
>Absorpcyjna jest duża i ma kiepską sprawność.
Sa tez i malutkie, ale ... malutkiej mocy. A do samochodu potrzebna
duza moc.
Sprawnosc ... no, mialaby cieplem odpadowym byc napedzana, wiec
sprawnosc bardzo wysoka :-)
>Ponadto na postoju trzeba grzać i długo czekać aż zacznie działać.
Nie wiem jak dlugo, ale pierwsze grzanie mozna zrobic palnikiem
benzynowym.
Tylko czy to sie bedzie nadal oplacac :-)
>Jeżeli szukacie oszczędności, to czemu nie na odzysku energii
>hamowania?
A to tez, obok oszczednej klimy.
Ale ... kiedys wpadlem na pomysl automatu wlaczajacego klime przy
hamowaniu silnikiem.
Tylko nie zrealizowalem, a szkoda ... ciekawe czy wiecej bym
oszczedzil na paliwie, czy wydal na nowe sprzeglo :-)
J.
WM
-
12. Data: 2021-07-17 12:34:37
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2021-07-17 o 12:00, J.F. pisze:
>
>
>> Sposobow na ochładzanie jest kilka.
>> Np takie urządzenie w którym wprowadza się powietrze w tych wirowy i
>> rozdziela się ono na gorące i zimne. Stosowane jest to w obrabiarkach
>> do wytworzenia zimnego powietrza do chłodzenia narzędzia. Sporo na
>> minusie takie powietrze może mieć.
>
> Jest to istotnie ciekawe ... ale chyba jednak autoklima lepsza, skoro
> ciagle stosowana :-)
Rurki wirowe (Vortex Tube) są fajne, ale wymagają sprężarki i są głośne
niestety.
Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym cyklu
silnika Stirlinga
WM
-
13. Data: 2021-07-17 12:49:37
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:60f2b23e$0$510$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 2021-07-17 o 12:00, J.F. pisze:
>>> Sposobow na ochładzanie jest kilka.
>>> Np takie urządzenie w którym wprowadza się powietrze w tych wirowy
>>> i rozdziela się ono na gorące i zimne. Stosowane jest to w
>>> obrabiarkach do wytworzenia zimnego powietrza do chłodzenia
>>> narzędzia. Sporo na minusie takie powietrze może mieć.
>
>> Jest to istotnie ciekawe ... ale chyba jednak autoklima lepsza,
>> skoro ciagle stosowana :-)
>Rurki wirowe (Vortex Tube) są fajne, ale wymagają sprężarki i są
>głośne niestety.
Autoklima tez ma sprezarke, a samochody ogolnie sa dosc glosne.
Tzn te spalinowe.
>Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym
>cyklu silnika Stirlinga
troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to
konstrucja pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.
Przemysl samochodowy mial pewien problem z czynnikiem chlodniczym.
Nieszkodliwych i wydajnych nie ma.
Ale teraz beda elektryczne samochody, to moze kompresor bedzie
szczelny jak w lodowce.
Chociaz ... moje auto ma juz 14 lat, a klima ciagle dziala. Jak oni
uszczelnienia zrobili ?
J.
WM
-
14. Data: 2021-07-17 13:43:24
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2021-07-17 o 12:49, J.F. pisze:
> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:60f2b23e$0$510$6...@n...neostrada.
pl...
> W dniu 2021-07-17 o 12:00, J.F. pisze:
>>>> Sposobow na ochładzanie jest kilka.
>>>> Np takie urządzenie w którym wprowadza się powietrze w tych wirowy i
>>>> rozdziela się ono na gorące i zimne. Stosowane jest to w
>>>> obrabiarkach do wytworzenia zimnego powietrza do chłodzenia
>>>> narzędzia. Sporo na minusie takie powietrze może mieć.
>>
>>> Jest to istotnie ciekawe ... ale chyba jednak autoklima lepsza, skoro
>>> ciagle stosowana :-)
>
>> Rurki wirowe (Vortex Tube) są fajne, ale wymagają sprężarki i są
>> głośne niestety.
>
> Autoklima tez ma sprezarke, a samochody ogolnie sa dosc glosne.
> Tzn te spalinowe.
Dokładniej, to rurkom wirowym jest potrzebne powietrze pod ciśnieniem.
Niektóre pojazdy mają taką instalację np. do układów wspomagania, lub
pompowania kół (wojskowe), więc czasem jest. Dodatkowo rurki wirowe
pracują w obiegu otwartym, więc bez filtrów mogą się zapychać.
>
>> Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym
>> cyklu silnika Stirlinga
>
> troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to konstrucja
> pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.
Stirling ma dobrą sprawność, co ma coraz ważniejsze znaczenie.
Widzę szansę na samoczynne schładzanie auta na postoju.
Można wykorzystywać ciepło z rozgrzanego auta do zamiany na pracę :).
Dopiero po schłodzeniu wnętrza auta do temperatury otoczenia przestanie
działać beznapędowo jak generator. ;)
>
> Przemysl samochodowy mial pewien problem z czynnikiem chlodniczym.
> Nieszkodliwych i wydajnych nie ma.
>
> Ale teraz beda elektryczne samochody, to moze kompresor bedzie szczelny
> jak w lodowce.
>
> Chociaz ... moje auto ma juz 14 lat, a klima ciagle dziala. Jak oni
> uszczelnienia zrobili ?
>
W chłodziarkach silniki są wewnątrz okładu, więc nie ma którędy uciekać
czynnik.
WM
-
15. Data: 2021-07-17 14:03:33
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:60f2c25d$0$559$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 2021-07-17 o 12:49, J.F. pisze:
> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
[...]
>>> Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym
>>> cyklu silnika Stirlinga
>
>> troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to
>> konstrucja pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.
>Stirling ma dobrą sprawność, co ma coraz ważniejsze znaczenie.
Troche watpie.
>Widzę szansę na samoczynne schładzanie auta na postoju.
>Można wykorzystywać ciepło z rozgrzanego auta do zamiany na pracę :).
>Dopiero po schłodzeniu wnętrza auta do temperatury otoczenia
>przestanie działać beznapędowo jak generator. ;)
Teoretycznie, bo w praktyce to kiepsko widze :-)
Ale do chlodzenia na postoju wystarczaja wiatraki zasilane z ogniwa
slonecznego,
albo nawet automat do szyb, ktory je zamknie w razie deszczu czy jak
ktos wsadzi reke :-)
>> Ale teraz beda elektryczne samochody, to moze kompresor bedzie
>> szczelny jak w lodowce.
>
>> Chociaz ... moje auto ma juz 14 lat, a klima ciagle dziala. Jak oni
>> uszczelnienia zrobili ?
>
>W chłodziarkach silniki są wewnątrz okładu, więc nie ma którędy
>uciekać czynnik.
Ale ja mam zwykly, napedzany paskiem przez silnik.
J.
-
16. Data: 2021-07-17 15:43:19
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2021-07-17 o 14:03, J.F. pisze:
> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:60f2c25d$0$559$6...@n...neostrada.
pl...
> W dniu 2021-07-17 o 12:49, J.F. pisze:
>> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
> [...]
>>>> Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym
>>>> cyklu silnika Stirlinga
>>
>>> troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to
>>> konstrucja pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.
>
>> Stirling ma dobrą sprawność, co ma coraz ważniejsze znaczenie.
>
> Troche watpie.
>
>> Widzę szansę na samoczynne schładzanie auta na postoju.
>> Można wykorzystywać ciepło z rozgrzanego auta do zamiany na pracę :).
>> Dopiero po schłodzeniu wnętrza auta do temperatury otoczenia
>> przestanie działać beznapędowo jak generator. ;)
>
> Teoretycznie, bo w praktyce to kiepsko widze :-)
>
> Ale do chlodzenia na postoju wystarczaja wiatraki zasilane z ogniwa
> slonecznego,
> albo nawet automat do szyb, ktory je zamknie w razie deszczu czy jak
> ktos wsadzi reke :-)
>
Są testowane systemy bez tłoków.
Liczę, że mogą wprowadzić rewolucję w systemach chłodzących.
https://sites.google.com/site/professorarturjjaworsk
i/thermoacoustics
https://advanceseng.com/thermoacoustic-stirling-powe
r-generation-lng-cold-energ-low-temperature-waste-he
at/
WM
-
17. Data: 2021-07-17 16:30:30
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
sobota, 17 lipca 2021 o 15:43:21 UTC+2 WM napisał(a):
> W dniu 2021-07-17 o 14:03, J.F. pisze:
> > Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
> > dyskusyjnych:60f2c25d$0$559$6...@n...neostrada.p
l...
> > W dniu 2021-07-17 o 12:49, J.F. pisze:
> >> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
> > [...]
> >>>> Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym
> >>>> cyklu silnika Stirlinga
> >>
> >>> troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to
> >>> konstrucja pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.
> >
> >> Stirling ma dobrą sprawność, co ma coraz ważniejsze znaczenie.
> >
> > Troche watpie.
> >
> >> Widzę szansę na samoczynne schładzanie auta na postoju.
> >> Można wykorzystywać ciepło z rozgrzanego auta do zamiany na pracę :).
> >> Dopiero po schłodzeniu wnętrza auta do temperatury otoczenia
> >> przestanie działać beznapędowo jak generator. ;)
> >
> > Teoretycznie, bo w praktyce to kiepsko widze :-)
> >
> > Ale do chlodzenia na postoju wystarczaja wiatraki zasilane z ogniwa
> > slonecznego,
> > albo nawet automat do szyb, ktory je zamknie w razie deszczu czy jak
> > ktos wsadzi reke :-)
> >
> Są testowane systemy bez tłoków.
> Liczę, że mogą wprowadzić rewolucję w systemach chłodzących.
>
> https://sites.google.com/site/professorarturjjaworsk
i/thermoacoustics
>
> https://advanceseng.com/thermoacoustic-stirling-powe
r-generation-lng-cold-energ-low-temperature-waste-he
at/
>
>
>
> WM
Z pięć lat temu o tym w jakimś popularnonaukowym programie w tv było. Zachwalali i
co? Gówno. Jak by miało wejść do użycia to dzisiaj mógłbyś to kupić w sklepie na
rogu. Podobnie z tymi kitami do robienia prądu. Mamy ale nie sprzedamy. To niech
spierdalaja bo chińczyk się odgraża że w grudniu będzie miał w sprzedaży.
-
18. Data: 2021-07-17 18:05:31
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2021-07-17 o 16:30, Zenek Kapelinder pisze:
> sobota, 17 lipca 2021 o 15:43:21 UTC+2 WM napisał(a):
>> W dniu 2021-07-17 o 14:03, J.F. pisze:
>>> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
>>> dyskusyjnych:60f2c25d$0$559$6...@n...neostrada.p
l...
>>> W dniu 2021-07-17 o 12:49, J.F. pisze:
>>>> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
>>> [...]
>>>>>> Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym
>>>>>> cyklu silnika Stirlinga
>>>>
>>>>> troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to
>>>>> konstrucja pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.
>>>
>>>> Stirling ma dobrą sprawność, co ma coraz ważniejsze znaczenie.
>>>
>>> Troche watpie.
>>>
>>>> Widzę szansę na samoczynne schładzanie auta na postoju.
>>>> Można wykorzystywać ciepło z rozgrzanego auta do zamiany na pracę :).
>>>> Dopiero po schłodzeniu wnętrza auta do temperatury otoczenia
>>>> przestanie działać beznapędowo jak generator. ;)
>>>
>>> Teoretycznie, bo w praktyce to kiepsko widze :-)
>>>
>>> Ale do chlodzenia na postoju wystarczaja wiatraki zasilane z ogniwa
>>> slonecznego,
>>> albo nawet automat do szyb, ktory je zamknie w razie deszczu czy jak
>>> ktos wsadzi reke :-)
>>>
>> Są testowane systemy bez tłoków.
>> Liczę, że mogą wprowadzić rewolucję w systemach chłodzących.
>>
>> https://sites.google.com/site/professorarturjjaworsk
i/thermoacoustics
>>
>> https://advanceseng.com/thermoacoustic-stirling-powe
r-generation-lng-cold-energ-low-temperature-waste-he
at/
>>
>>
>>
>> WM
> Z pięć lat temu o tym w jakimś popularnonaukowym programie w tv było. Zachwalali i
co? Gówno. Jak by miało wejść do użycia to dzisiaj mógłbyś to kupić w sklepie na
rogu. Podobnie z tymi kitami do robienia prądu. Mamy ale nie sprzedamy. To niech
spierdalaja bo chińczyk się odgraża że w grudniu będzie miał w sprzedaży.
>
To prawda, że większość przewidywań się nie sprawdza.
Czy to ma znaczyć, że nie warto próbować czegokolwiek?
WM
-
19. Data: 2021-07-17 22:19:31
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
sobota, 17 lipca 2021 o 18:06:01 UTC+2 WM napisał(a):
> W dniu 2021-07-17 o 16:30, Zenek Kapelinder pisze:
> > sobota, 17 lipca 2021 o 15:43:21 UTC+2 WM napisał(a):
> >> W dniu 2021-07-17 o 14:03, J.F. pisze:
> >>> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
> >>> dyskusyjnych:60f2c25d$0$559$6...@n...neostrada.p
l...
> >>> W dniu 2021-07-17 o 12:49, J.F. pisze:
> >>>> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
> >>> [...]
> >>>>>> Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym
> >>>>>> cyklu silnika Stirlinga
> >>>>
> >>>>> troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to
> >>>>> konstrucja pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.
> >>>
> >>>> Stirling ma dobrą sprawność, co ma coraz ważniejsze znaczenie.
> >>>
> >>> Troche watpie.
> >>>
> >>>> Widzę szansę na samoczynne schładzanie auta na postoju.
> >>>> Można wykorzystywać ciepło z rozgrzanego auta do zamiany na pracę :).
> >>>> Dopiero po schłodzeniu wnętrza auta do temperatury otoczenia
> >>>> przestanie działać beznapędowo jak generator. ;)
> >>>
> >>> Teoretycznie, bo w praktyce to kiepsko widze :-)
> >>>
> >>> Ale do chlodzenia na postoju wystarczaja wiatraki zasilane z ogniwa
> >>> slonecznego,
> >>> albo nawet automat do szyb, ktory je zamknie w razie deszczu czy jak
> >>> ktos wsadzi reke :-)
> >>>
> >> Są testowane systemy bez tłoków.
> >> Liczę, że mogą wprowadzić rewolucję w systemach chłodzących.
> >>
> >> https://sites.google.com/site/professorarturjjaworsk
i/thermoacoustics
> >>
> >> https://advanceseng.com/thermoacoustic-stirling-powe
r-generation-lng-cold-energ-low-temperature-waste-he
at/
> >>
> >>
> >>
> >> WM
> > Z pięć lat temu o tym w jakimś popularnonaukowym programie w tv było. Zachwalali
i co? Gówno. Jak by miało wejść do użycia to dzisiaj mógłbyś to kupić w sklepie na
rogu. Podobnie z tymi kitami do robienia prądu. Mamy ale nie sprzedamy. To niech
spierdalaja bo chińczyk się odgraża że w grudniu będzie miał w sprzedaży.
> >
> To prawda, że większość przewidywań się nie sprawdza.
> Czy to ma znaczyć, że nie warto próbować czegokolwiek?
>
> WM
Warto próbować ale nie warto zachwycać się każdym gównem.
-
20. Data: 2021-07-17 22:36:01
Temat: Re: Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2021-07-17 o 22:19, Zenek Kapelinder pisze:
> sobota, 17 lipca 2021 o 18:06:01 UTC+2 WM napisał(a):
>> W dniu 2021-07-17 o 16:30, Zenek Kapelinder pisze:
>>> sobota, 17 lipca 2021 o 15:43:21 UTC+2 WM napisał(a):
>>>> W dniu 2021-07-17 o 14:03, J.F. pisze:
>>>>> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
>>>>> dyskusyjnych:60f2c25d$0$559$6...@n...neostrada.p
l...
>>>>> W dniu 2021-07-17 o 12:49, J.F. pisze:
>>>>>> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
>>>>> [...]
>>>>>>>> Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym
>>>>>>>> cyklu silnika Stirlinga
>>>>>>
>>>>>>> troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to
>>>>>>> konstrucja pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.
>>>>>
>>>>>> Stirling ma dobrą sprawność, co ma coraz ważniejsze znaczenie.
>>>>>
>>>>> Troche watpie.
>>>>>
>>>>>> Widzę szansę na samoczynne schładzanie auta na postoju.
>>>>>> Można wykorzystywać ciepło z rozgrzanego auta do zamiany na pracę :).
>>>>>> Dopiero po schłodzeniu wnętrza auta do temperatury otoczenia
>>>>>> przestanie działać beznapędowo jak generator. ;)
>>>>>
>>>>> Teoretycznie, bo w praktyce to kiepsko widze :-)
>>>>>
>>>>> Ale do chlodzenia na postoju wystarczaja wiatraki zasilane z ogniwa
>>>>> slonecznego,
>>>>> albo nawet automat do szyb, ktory je zamknie w razie deszczu czy jak
>>>>> ktos wsadzi reke :-)
>>>>>
>>>> Są testowane systemy bez tłoków.
>>>> Liczę, że mogą wprowadzić rewolucję w systemach chłodzących.
>>>>
>>>> https://sites.google.com/site/professorarturjjaworsk
i/thermoacoustics
>>>>
>>>> https://advanceseng.com/thermoacoustic-stirling-powe
r-generation-lng-cold-energ-low-temperature-waste-he
at/
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> WM
>>> Z pięć lat temu o tym w jakimś popularnonaukowym programie w tv było. Zachwalali
i co? Gówno. Jak by miało wejść do użycia to dzisiaj mógłbyś to kupić w sklepie na
rogu. Podobnie z tymi kitami do robienia prądu. Mamy ale nie sprzedamy. To niech
spierdalaja bo chińczyk się odgraża że w grudniu będzie miał w sprzedaży.
>>>
>> To prawda, że większość przewidywań się nie sprawdza.
>> Czy to ma znaczyć, że nie warto próbować czegokolwiek?
>>
>> WM
> Warto próbować ale nie warto zachwycać się każdym gównem.
>
Dla jednych to gówno, dla innych fajna ciekawostka.
Mnie wnerwiają alpiniści, bo uważam że nie warto ryzykować życia dla
zdobycia trudnego przejścia.
Różnimy się systemami wartości i to trzeba umieć wzajemnie u siebie
zaakceptować.
WM