-
Data: 2018-10-09 02:40:41
Temat: Re: Klawiatura MIDI z velocity
Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2018-10-09 o 01:10, Adam pisze:
> W którymś z Korgów mam tak, że reaguje też na siłę nacisku klawisza w
> ten sposób, że naciskam klawisz i trzymając go zmieniam nacisk
> pulsacyjnie, i według nacisku jest głośność. Dotyczy to oczywiście
> niektórych tylko instrumentów.
> Jakieś piezo?
> Jak się nazywa taki rodzaj klawiatury?
> Maszyna z końca lat 80-tych, któryś z Music WorkStation czy jakoś tak.
To jest właśnie Aftertoutch. Co ma się dziać po dociśnięciu klawisza to
już się wybiera w ustawieniach. To może być zmiana Velocity , Pitchbend
lub dowolny Control Change.
Z Control Change mogą to być np. efekty:
CC1 - Modulation whell or level czyli głegokość modulacji
CC2 - Breath Controller czyli głębokość przedmuchu dla instrumentów dętych
CC65 - Portamento czyli płynne przejście z jednego dźwięku do drugiego
itd.
Samych Control Change jest 128 z czego część kontrolerów służy do
ustawiania i resetowania instrumentu. Część kontrolerów od zakresu CC32
do CC63 to tzw. precyzery dla kontrolerów od zakresu CC0 do CC31 czyli
pozwalające bardziej precyzyjnie regulować parametr. Dla przykładu CC0
ma 128 możliwych poziomów regulacji, ale dokładając do niego precyzer
CC32 który także ma 128 poziomów regulacji mamy już 128 x 128 = 16384
poziomów regulacji. W tym przypadku akurat CC0 i CC32 służą do zmiany
banków brzmień, które w połączeniu z Program Change (wybór brzmienia)
daje nam 128 x 16384 = 2097152 różnych brzmień do wyboru (oczywiście
teoretycznych, bo jeszcze żadna firma nie wypuściła instrumentu na
rynek, który miałby tyle brzmień :)
W sumie w samych Control Change mamy kilkadziesiąt różnych efektów,
które możemy bezpośrednio sterować Aftertouch-em.
Ponadto część Control Change to obsługa tzw. RPN i NRPN, które z kolei
maja wpływ na jeszcze większą liczbę parametrów np. dostrojenie
instrumentu, rozstrojenie alikwot, regulacja poszczególnych filtrów i
obwiedni dźwięku ADSR, pracy generatorów, rezonatorów i cholera jeszcze
wie czego ;)
Te wszystkie CC możemy sobie przypisać do Aftertouch o ile pozwala na to
dany model instrumentu (nie wszystkie, zwłaszcza te starsze obsługują
RPN i NRPN)
Aby to wszystko zrozumieć trzeba nie tylko znać budowę syntezatorów
analogowych to także strukturę standardu MIDI.
Instrumenty cyfrowe standardu MIDI, zwłaszcza te pierwsze z lat 80-tych
i 90-tych bazowały na modelowaniu analogowym dźwięku.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.10.18 10:32 Krzysztof Gajdemski
- 09.10.18 11:45 Adam
- 09.10.18 12:41 Krzysztof Gajdemski
- 09.10.18 14:02 Adam
- 09.10.18 15:16 Krzysztof Gajdemski
Najnowsze wątki z tej grupy
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- 2024-11-22 OC - podwyżka
- 2024-11-22 wyszedł z domu bez buta
- 2024-11-22 Bieda hud.
- 2024-11-24 DS1813-10 się psuje
- 2024-11-23 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-23 Szczecin => QA Engineer <=
- 2024-11-23 Warszawa => SEO Specialist (15-20h tygodniowo) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => DevOps Specialist <=
- 2024-11-22 Kraków => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-11-22 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=