    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Kierunkowy bez zera
    Date: Fri, 4 Jun 2010 19:41:29 +0000 (UTC)

    Pan J.F napisał:

    > Ale nikt ci jej nie da, nawet "zwyklej" nie - po paru miesiacach
    > komus sie bedzie wydawalo ze bierzesz pieniadze za nic :-)

    Wiem, że nie da, ale głównej przyczyny niedawania należy upatrywać
    w braku dającego, a nie w tym, że akurat ja się nie podobam (można
    przecież znaleźć kogoś godniejszego). Od tego przecież zaczęła się
    tu krytyka amerykańskiej sieci -- nie ma tam takiego, co zarządza
    całością

    > Poza tym muslalbys doliczyc do bilansu mniejsze wylaczenia ktore
    > sie u nas zdarzaly.

    Ci co analizowali amerygańskie balckouty mówią, że to nie z braku
    wystarczającej mocy, tylko z powodów niedostatków organizacji sieci
    i sybkiej reakcji na zmiany poboru.

    > No to widac za mlody jestes

    Dziękuję. Najważniejsze, że wciąż się młodo czuję. Niezmienie od lat.

    > zeby pamietac prawdziwe zimy z 20 stopniem zasilania, albo mialesz
    > szczescie byc na jednym obwodzie z hydrofornia

    Przecież kolejne stopnie zasilania nie polegały na tym (przynajmniej
    w teorii), że wyłączano kolejne obwody, z hydrofornią lub bez. To były
    nakazy wyłączenia odbiorników (nie odbiorców) przemysłowych o mniejszym
    lub większym znaczeniu dla gospodarki socjalistyczniej i dla wspólnoty
    krajów demokracji ludowej. To zresztą nie musiało być związane
    z ograniczeniem wydolności systemu energetycznego, tylko na przykład
    z brakiem węgla (który był niezbędny również na innych odcinkach).

    W znanym mi zakładzie, jak tylko ogłaszano któryś stopień zasilania,
    to odłączano procesy produkcyjne od sieci zawodowej i odpalano własną
    turbinę 2MW. Na szczęśćie dało to się zrobić szybko, bo kotły i tak
    pracowały na potrzeby wytwarzania pary technologicznej. Ale ten
    generator do spalał dwa razy więcej węgla na jedną MWh niż zawodowe
    elektrownie. No ale w kumitecie cyntralnym o to nie pytali, więc byli
    zadowoleni.

    Natomiast takiego amerykańskiego blackoutu, gdzie nagle pojawia się
    w drutach nadmiar chyżych elekronów i pali się jedna podstacja po
    drugiej, to nawet najstarsi górale nie pamiętają.

    --
    Jarek