  • 51. Data: 2015-01-28 08:32:32
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "GLaF" napisał w wiadomości grup
    .net...

    Dnia Tue, 27 Jan 2015 22:03:47 +0100, J.F. napisał(a):

    >Cała ta dyskusja jest OKDR, jeśli przez "mierzy" każdy rozumie 2 różne
    >pojęcia:
    >1) - "pokazuje wynik"
    >2) - "oddziałuje z wielkością fizyczną X" (i jej wartość przelicza na
    >jednostki wielkości Y)

    To drugie rzecz jasna, najistotniejsza jest wiedza co naprawdę przyrząd
    mierzy, a nie do pokazuje po przeliczeniach.

    >Akcelerometr pokazuje RÓŻNICĘ DWÓCH RÓŻNYCH WIELKOŚCI: przyspieszenia
    >akcelerometru oraz natężenia pola grawitacyjnego w danym miejscu (dla
    >uproszczenia ciągle zakładam że |G| = |F|, co byłoby prawdą, gdyby Ziemia
    >się nie obracała).

    No a jeśli napiszesz, że mierzy siłę bezwładności "działającą" na określony
    element czujnika, wtedy nie musisz robić wygibasów jak wyżej. Bo w stacji
    kosmicznej twoje założenie nieobracającej się Ziemi idzie na drzewo.

  • 52. Data: 2015-01-28 08:34:38
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2015-01-27 o 16:48, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
    >

    > Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    >Mierzy natężenie pola zwane przyspieszeniem ziemskim.

    Nie mierzy, bo siła odśrodkowa Ci to zaburza.

  • 53. Data: 2015-01-28 08:37:23
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2015-01-27 o 09:52, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
    >

    > Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    >Formalnie może to być też wzór na siłę F działającą na obiekt o masie m w
    >polu sił (grawitacyjnych i inercyjnych) o natężeniu g.

    Tylko w sensie matematycznych przekształceń typu masło maślane ("siła jest
    taka bo przyspieszenie jest takie", tymczasem to przyspieszenie wynika z
    siły), siłę grawitacji jednak się liczy inaczej.

  • 54. Data: 2015-01-28 08:40:58
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2015-01-27 o 14:52, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    > Tak.
    >
    > . >I jak to możliwe, że używa się

    Prędkość światła jest zawsze prędkością fotonu.

    >Oraz używa się go jako stałą uniwersalną. Np w E=mc^2 c^2 jest po prostu
    >współczynnikiem proporcjonalności

    Nie, jest prędkością światła.

    >i jest użyte w tym równaniu mimo, że nie ma tu pędzących fotonów.

    Nie musi być fotonów, c oznacza prędkość fotonów.

    >Pomiar w fizyce to rzadko jest bezpośredni odczyt jakiejś wielkości
    >fizycznej.

    I właśnie dlatego należy zważać z czym jest związany wskazany wynik. Tu: z
    siła bezwładności.

  • 55. Data: 2015-01-28 09:06:51
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    51638).

    > Nie wiedziałem, że takie rzeczy to w ustawach, a nie w słowniku
    > ortograficznym :).

    > Dla mnie powinien być Volt i 5V, a nie wolt i 5V. Newton i 5N a nie
    > niuton i 5N.

    To jeszcze dorzucę formalnie, że według w/w rozporządzenia:
    "Przy zapisywaniu wartości wielkości należy zostawić odstęp
    między wartością liczbową a oznaczeniem jednostki miary."

    Jedynym wyjątkiem są stopnie, minuty i sekundy kątowe.

    Czyli 5 V i 5 N, a nie 5V i 5N.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 56. Data: 2015-01-28 09:26:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Tak, nie moja, ona jest w nauce oficjalna.

    To dla mnie nowość. Fizykę miałem ostatnio w 1978 roku, może coś się
    zmieniło. Postęp jest zadziwiająco szybki :).

    > Rzeco?

    Przecież jasno napisałem. Skoro na książkę działa jakaś siła znikąd i ona
    przyspiesza to zyskuje energię. Jeśli energię rozbijania samochodu o drzewo
    dało by się z niewielkimi stratami odzyskać to może straty zostały by
    pokryte tym przyrostem energii książki. Chodzi przecież tylko o to aby
    bilans był dodatni.

    > Na to czekałem :-)
    > Nie ma czegoś takiego jak siła grawitacji, albo inaczej - siła grawitacji
    > jest dokładnie tak samo pozorna jak bezwładność :-) Na pewnym poziomie, to
    > dokładnie ta sama siła.

    Jestem w stanie dyskutować o fizyce tylko w modelu w którym jest grawitacja
    i nie ma efektów relatywistycznych. Model ten znakomicie się sprawdza dopóki
    nie mamy do czynienia z dużymi prędkościami i nie interesują nas zmiany masy
    w funkcji prędkości, to, że nasze nogi starzeją się wolniej (a może
    szybciej) niż głowa itp.
    Za moich czasów szkoła w zasadzie ograniczała się do tego modelu (z
    niewielkimi wyjątkami). W ramach zakresu materiału szkoły średniej był taki
    jeden dzień, że tego dnia byłem najlepszy w województwie jako jedyny ze
    startujących nie tracąc ani jednego punktu w Turnieju wiedzy z fizyki dla
    uczniów klas maturalnych.

    Gdy zastąpimy grawitację zagięciem czasoprzestrzeni ja nie podejmuję się
    żadnej wypowiedzi, bo z założenia nie wypowiadam się na tematy o których mam
    jedynie mgliste pojęcie = nie mógłbym być politykiem :).
    P.G.

  • 57. Data: 2015-01-28 09:55:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Pozorny ... ale jedzie pociag po luku toru o promieniu R - policz
    > dopuszczalna predkosc maksymalna bez uzywania sil pozornych :-)

    Zawsze wolę się posługiwać wielkościami rzeczywistymi niż urojonymi.
    Siła dośrodkowa niezbędna do nadania pociągowi ruchu po łuku (zależna od
    prędkości) przyłożona do kół wywołuje moment obrotowy (patrząc na poprzeczny
    przekrój pociągu) względem środka ciężkości tego przekroju. Jest ona
    równoważona różnicą sił oddziaływania prawego i lewego toru na pociąg. Suma
    tych dwu sił musi być równa sile grawitacji. Granicą jest, gdy dla
    zrównoważenia momentu obrotowego jedna z tych sił będzie musiała być 0.

    Tak mi się skojarzyło. Jakby wagon był bardzo długi i miał dwa wózki na
    końcach (nie przegubowy) to fakt, że na łuku jego środek ciężkości jedzie
    wewnątrz łuku działa na naszą korzyść pozwalając jechać szybciej. Jakby był
    odpowiednio długi to może nawet nie dało by się przejechać ze zbyt małą
    prędkością bo by się przewrócił do środka :).

    > Akcelerometr z definicji mierzy przyspieszenie :-)
    > Nawet jesli w srodku mierzy sile.
    > W nielicznych przypadkach mierzy przyspieszenie z pomiarow przemieszczenia
    > czy predkosci.

    Dla mnie oczywiste, bo jest to z definicji i nie rozumiem skąd się biorą
    ludzie dla których oczywistości nie są oczywiste.
    Ale podobno właśnie tacy co nie wiedzą, że coś jest oczywiste stają się
    wynalazcami.
    P.G.

  • 58. Data: 2015-01-28 10:16:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "GLaF" <g...@n...takiego.numeru.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pojęcia:
    > 1) - "pokazuje wynik"
    > 2) - "oddziałuje z wielkością fizyczną X" (i jej wartość przelicza na

    Masz rację. Dlatego od początku podejrzewałem, że Ghost ma na myśli 2 i o to
    go pytałem.
    Dwa razy nie dał odpowiedzi, a za trzecim napisał, że chodzi mu właśnie o
    oddziaływania wewnętrzne w akcelerometrze i w tej samej wypowiedzi, że to
    wnikanie do wnętrza to moje wymysły.

    Brat mi kiedyś tłumaczył, że jak z kimś dyskutuje po polsku i tamten nie
    rozumie co się mówi to on po prostu sobie odpuszcza. Chyba będę musiał
    nauczyć się tej sztuki (niestety sprzecznej z moją naturą) :).

> [...]
    > musi!) być siła, a między X i Y może być cała masa innych wielkości (np.
    > napięcie elektryczne, wychylenie). Bez podania konkretnego modelu nie ma
    > sensu mówić, czy X jest siłą, czy przyspieszeniem.
    >
    > Sensowne jest mówić jaki wynik pokazuje akcelerometr. Pokazuje wielkość Y,
    > która w układzie SI jest wyskalowana w m/s^2. Czym jest Y?
    > Y to wektorowa różnica A - G. Gdzie A to przyspieszenie akcelerometru, a G
    > jest sumą natężenia pola grawitacyjnego F i przyspieszenia odśrodkowego A'
    > (a może różnicą nie sprawdzałem znaków). Ponieważ na Ziemi |A'| << |F|,

    Nie chcę wszczynać nowej dyskusji, ale nie ma przyspieszenia odśrodkowego
    :).
    Gdyby przedmiotom na powierzchni Ziemi nadać przyspieszenie odśrodkowe to
    nie tylko poleciały by po prostej stycznej do powierzchni Ziemi ale po
    krzywej oddalającej się od powierzchni szybciej niż ta prosta.
    Aby przedmioty na powierzchni nie odleciały wypadkowa działających na nie
    sił musi być skierowana dośrodkowo i nadawać im odpowiednie przyspieszenie
    dośrodkowe. Siła grawitacji jest większa od obserwowanej siły nacisku
    przedmiotów na powierzchnię właśnie o tę niezbędną siłę dośrodkową.
    P.G.

  • 59. Data: 2015-01-28 10:18:03
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    >To dla mnie nowość. Fizykę miałem ostatnio w 1978 roku, może coś się
    >zmieniło. Postęp jest zadziwiająco szybki :).

    I nie było wtedy mowy o sile bezwładności?

    >Przecież jasno napisałem.

    Najwyraźniej nie.

    >Skoro na książkę działa jakaś siła znikąd i ona przyspiesza to zyskuje
    >energię.

    Zastanawiałeś się kiedyś skąd jest siła grawitacji? Z takiego samego "nikąd"
    jak powyższa.
    A książki też przyspieszają, czemu nie doszukujesz się tu perpetuum mobile?

> [...]
    >zmiany masy w funkcji prędkości, to, że nasze nogi starzeją się wolniej (a

    Ogólna teoria względności mówi między innymi o grawitacji, a grawitację
    rejestrujemy bez dużych prędkości.

    Cóż, widzę, że grochem o ścianę tłumacze niewidomemu kolory. Myślę, że EOT.

> [...]
    >jeden dzień, że tego dnia byłem najlepszy w województwie jako jedyny ze
    >startujących nie tracąc ani jednego punktu w Turnieju wiedzy z fizyki dla

    Ach, cóż to były za czasy, bez tych głupich bezwładności.

  • 60. Data: 2015-01-28 10:27:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:maa85e$547$1@srv.chmurka.net...

> [...]
    > był odpowiednio długi to może nawet nie dało by się przejechać ze zbyt
    > małą prędkością bo by się przewrócił do środka :).

    Jednak nie mam racji. Ważna jest pozycja środka ciężkości względem wózków a
    nie torów w środku długości wagonu. Jakby było oparcie o tory w połowie
    długości wagonu, tylko skąd je wziąć :).
    P.G.