  • 1. Data: 2015-10-25 22:39:29
    Temat: Karta WiFi do EeePC 901
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Leży u mnie stary, poczciwy Asus Eee PC 901. Jakiś czas temu wylądował w
    szafie, bo korzystanie z niego zaczynało być coraz bardziej uciążliwe.
    Denerwował mnie przede wszystkim śmiesznie mały i wolny dysk SSD, który
    nie tylko potrafił przymrozić system na dobrych
    kilkanaście-kilkadziesiąt sekund, ale także nie pozostawiał zbyt wiele
    miejsca na cokolwiek poza WinXP. Nawet automatyczne aktualizacje
    potrafiły go momentalnie zapchać.

    Ostatnio pomyślałem, że reanimuję komputerek. Plan zakłada zwiększenie
    pamięci do maksymalnej obsługiwanej wartości (2GB) i wsadzenie jakiegoś
    współczesnego, szybkiego dysku SSD. Powinno to pozwolić na
    zainstalowanie i w miarę wygodną obsługę Windowsa 7 (a może nawet i 10).
    Oczywiście ciągle wąskim gardłem będzie Atom N450, niemniej sprzęt ma
    być bardziej użytecznym zamiennikiem tableta, a nie maszyną do zadań
    specjalnych.

    Pozostaje jeszcze jedna kwestia - karta WiFi. Fabryczna nie obsługuje
    WPA2, wiec jakiś czas temu zastąpiłem ją małą "wtyczką" USB. Wolałbym
    jednak wymienić wewnętrzną kartę mPCI. Możecie polecić coś sprawdzonego,
    kompatybilnego z tym netbookiem?

  • 2. Data: 2015-10-26 10:20:08
    Temat: Re: Karta WiFi do EeePC 901
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2015-10-25 22:39, Atlantis wrote:

> [...]
    > WPA2, wiec jakiś czas temu zastąpiłem ją małą "wtyczką" USB. Wolałbym
    > jednak wymienić wewnętrzną kartę mPCI. Możecie polecić coś sprawdzonego,

    Ja w swoim 901 zmienialem wlan dwa razy - najpierw niedlugo po zakupie
    (7 lat minelo, nawiasem mowiac) na jakiegos Atherosa b/g, ze wzgledu
    na slaba prace pod linuksem oryginalnej sieciowki, i lepsza czulosc
    Atherosa. A pare miesiecy temu wpadla mi w rece intelowska karta a/b/g/n
    i dziala z powodzeniem. Wiec raczej nie jest wybredny pod tym wzgledem.

    Mam w nim tez 2GB, co do SSD to myslalem jakis czas temu nad wymiana
    na jakiegos kingspeca bo tanie toto, ale uzywam tego malca w sumie
    od czasu do czasu jako linuksowego terminala wiec tak bardzo sie nie
    pali. Moze jak mi sie bardzo bedzie nudzic. Zdaje sie ze nie za
    bardzo idzie go wymienic w miejsce "glownego" dysku.

    --

    memento lorem ipsum

  • 3. Data: 2015-10-26 10:43:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-26 o 10:20, elmer radi radisson pisze:

    > Atherosa. A pare miesiecy temu wpadla mi w rece intelowska karta a/b/g/n
    > i dziala z powodzeniem. Wiec raczej nie jest wybredny pod tym wzgledem.

    Coś takiego się nada?
    http://allegro.pl/show_item.php?item=5010793291

    > pali. Moze jak mi sie bardzo bedzie nudzic. Zdaje sie ze nie za
    > bardzo idzie go wymienic w miejsce "glownego" dysku.

    Wiem, ale na tym dodatkowym też da się postawić system, a różnica w
    prędkości i tak będzie zauważalna. Po prostu SSD w EeePC to jakieś
    budżetowe, żałośnie powolne układy. Zresztą mi chodzi nie tylko o
    prędkość, ale także ilość miejsca pozwalającą na normalna pracę.
    Wewnętrzny dysk SSD niech sobie tam siedzi, można będzie go użyć np. w
    roli dodatkowej przestrzeni na dokumenty albo zaszyfrowanej partycji
    TrueCrypa.

  • 4. Data: 2015-10-26 10:51:27
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2015-10-26 10:43, Atlantis wrote:

    > Coś takiego się nada?
    > http://allegro.pl/show_item.php?item=5010793291

    Z tego co pamietam to chyba nawet siedzi dokladnie to samo :)
    Wieczorem sprawdze i napisze.

> [...]
    > Wewnętrzny dysk SSD niech sobie tam siedzi, można będzie go użyć np. w
    > roli dodatkowej przestrzeni na dokumenty albo zaszyfrowanej partycji

    Zgadza sie. Chodzi natomiast glownie o to ze do tej wymiany
    juz trzeba mocniej grzebnac w srodku i zdemontowac mobo poniewaz do
    tego drugiego dysku nie ma dostepu przez standardowa "klapke od spodu".

    Ogolnie polecam Ci zerknac na
    http://blog.binarymist.net/2013/05/25/upgrade-linux-
    eee-pc-901-4gb-ssd/

    --

    memento lorem ipsum

  • 5. Data: 2015-10-26 18:01:33
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    to co u mnie teraz siedzi to Intel 4965agn

    --

    memento lorem ipsum

  • 6. Data: 2015-10-30 13:00:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    BTW mam jeszcze jedno pytanie:
    Jaki dysk SSD powinienem kupić do Eee PC 901?
    Nigdy nie miałem do czynienia z SSD w laptopach, a z tego co widzę, jest
    jakieś zamieszanie (mini PCI-E, mSATA).

  • 7. Data: 2015-10-30 13:07:18
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 30 Oct 2015 13:00:36 +0100, Atlantis napisał(a):

    > BTW mam jeszcze jedno pytanie:
    > Jaki dysk SSD powinienem kupić do Eee PC 901?
    > Nigdy nie miałem do czynienia z SSD w laptopach, a z tego co widzę, jest
    > jakieś zamieszanie (mini PCI-E, mSATA).

    Jakie wyprowadzenia do podłączenia dysków masz w EeePC 901? Nie przypadkiem
    najzwyklejsze SATA 3Gbit, a w środku siedzi po prostu zwykły dysk 2,5"?

    [ ,,Co to jest Bóg?" ,,- No wiesz, kiedy czegoś bardzo chcesz i zamykasz oczy]
    [ i marzysz o tym, to Bóg to jest ten gość, który cię wtedy ignoruje" ]
    [ (Steve Buscemi jako James McCord w ,,The Island") ]

  • 8. Data: 2015-10-30 13:17:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-30 o 13:07, Przemysław Ryk pisze:

    > Jakie wyprowadzenia do podłączenia dysków masz w EeePC 901? Nie przypadkiem
    > najzwyklejsze SATA 3Gbit, a w środku siedzi po prostu zwykły dysk 2,5"?

    Nie. W tym modelu akurat były instalowane dwa żałośnie wolne SSD.
    Jeden (główny) w gniazdku, do którego można się dostać tylko przez
    wymontowanie całej płyty głównej. Drugi jest dostępny pod klapką w
    spodzie obudowy. Ten drugi jest nieco dłuższy, choć wydają się mieć
    podobne złącze.

    Tutaj można znaleźć kilka zdjęć.
    http://blog.binarymist.net/2013/05/25/upgrade-linux-
    eee-pc-901-4gb-ssd/

    Moje pytanie bierze się stąd, że trochę czytam i nie mogę znaleźć
    jednoznacznej odpowiedzi. Jedni piszą, że mini PCI-E to coś zupełnie
    innego, niż mSATA, pomimo identycznego złącza i zainstalowanie jednego w
    slocie drugiego może uszkodzić zarówno dysk, jak i komputer. W opisach
    wielu aukcji widzę jednak występujące obok siebie skróty mSATA i mPCIe.
    Więc jak to w końcu jest?

    Czy taki dysk się sprawdzi?
    http://allegro.pl/dysk-ssd-1-8-crucial-m550-128-gb-m
    sata-550-mb-s-i5756517274.html

    Na pewno nie wejdzie do złącza pod klapką (jest za krótki, żeby go
    przykręcić, no chyba, że istnieją jakieś adaptery). Czy jednak mogę go
    zastosować zamiast wewnętrznego? Czy też posiada niekompatybilny interfejs?

  • 9. Data: 2015-10-30 15:17:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Widzę też, że na Aliexpress można kupić SSD robione z myślą o Eee PC:

    http://tinyurl.com/pz6zn87

    Można takiemu urządzeniu zaufać? Będzie miało deklarowaną pojemność i
    nie wykrzaczy się po kilku tysiącach cykli zapisu?

  • 10. Data: 2015-10-31 00:05:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-10-26 o 18:01, elmer radi radisson pisze:

    > to co u mnie teraz siedzi to Intel 4965agn

    Hmm... Widzę, że karta ma trzy gniazdka antenowe. Jak należy podłączyć
    kable z Eee PC? Są tylko dwa, więc jedno gniazdo musi zostać
    nieobsadzone. Które? :)