    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kara ch?osty za jazd? po pijaku
    Date: Sat, 10 Nov 2012 10:46:52 +0100

    Dnia Thu, 08 Nov 2012 20:16:01 +0100, Artur Maśląg napisał(a):
> [...]
    6761.html

    > IMHO twoje "wyliczenie" oparte jest na błędzie interpretacyjnym. Znaczy
    > ja nie twierdzę, że nie może być poprawne, ale danych to mamy
    > zdecydowanie za mało, by tak uogólniać.

    Zdecydowanie za malo, ale innych nie ma :-)

    Poza tym, 17 tys sprawdzonych to juz jest jakas liczba, wiec jesli gdzies
    blad, to moze miejsce zle, dzien zly, godzina zla ...

    > Szczególnie, że przyjąłeś, że
    > alkohol był przyczyną wypadku (znaczy, ze pijani), a nie że przyczyną

    Nie nie - ja tylko zauwazylem ze trzezwych jezdzi 99.6% i powoduja ~60%
    wypadkow, a pijanych 0.4% i powoduja ~6% wypadkow

    > było ich zachowanie, a przy okazji byli pijani. Skoro ktoś jeździ
    > z promilami (tymi lepszymi, tym bardziej że poniżej napisałeś, że 85%
    > ma ponad 0,5%%) to można wyciągnąć wniosek, że podobnie traktuje inne
    > zasady bezpieczeństwa, więc wypadek mógł się równie dobrze wydarzyć
    > z jego winy, choćby i trzeźwy był.

    Skoro tak myslisz ... to co, wiecznie naprani jezdza ?
    Bo skoro tak, to przeciez jak jada na trzezwo, to tez lekcewaza, ale
    obciazaja wynikami "trzezwych"

    > Znając z kolei doświadczenia
    > innych państw wiem, że wielu kierowców po alkoholu prowadzi dużo
    > ostrożniej niż wielu trzeźwych, ponieważ mają świadomość, że
    > spowodowanie wypadku pod wpływem to konsekwencje będę sporo wyższe.
    > Tutaj podam Ci przykład Niemiec (o ile nic się ostatnio nie zmieniło)
    > - prowadzić pewnie bez konsekwencji wolno do 0,5%%, ale jeżeli masz
    > pow. 0.3%% i jesteś winien wypadku to jest ileś tam puktów + mandat
    > lub kara pozbawienia wolności. Pow. 0.5%% konsekwencje są surowsze.

    Nie nie. Jesli nic sie nie zmienilo, bo aktualnych przepisow cos znalezc
    nie moge, to owszem - 0.5%% mozesz miec, o ile jedziesz przepisowo.
    Jak cie zlapia na innym wykroczeniu i masz powyzej 0.3%% - to mandat jest
    wiekszy. Nieznacznie wiekszy. Ot na tyle zeby ktos pomyslal ze lepiej sie
    nie spieszyc.
    Kary stopniowo rosna i dopiero powyzej 1.1%% mamy przestepstwo, zagrozone
    m.in. kara wiezienia. Ale to ciagle kraj prawa - nie stajesz winny wypadku
    tylko dlatego ze miales 0.35%%. Ani nawet 2%%. Owszem - w sytuacji
    niewyraznej latwiej organom uznac ze to pijany byl winny, ale mysle ze to
    nie przy 0.35%%, ani nawet nie przy 0.6%% ..

    > Tak więc nie jestem w stanie w jakikolwiek miarodajny sposób policzyć
    > zwiększonego ryzyka z ich strony - widzę tylko ogólnie, jaki odsetek
    > wypadków powodują pewne osoby, które były pod wpływem. No i jest on
    > niewielki w stosunku do sprawców, którzy pod wpływem nie byli, a do
    > tego zdaje się tego wyniku nie da się poprawić poprzez nagonki
    > i medialne rewelacje.

    No i tu sie zgadzamy ze czesc wypadkow spowodowannych przez pijanych
    wydarzyla by sie takze gdyby byli trzezwi.

    Wiec tak naprawde cala ta nagonka to da nam gora kilka %, a 95 czy tam 97%
    wypadkow zostanie.

    J.