    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.
    Date: Thu, 16 Sep 2010 11:42:08 +0000 (UTC)

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Mógłby ani nie siać, ani nie kopać gdyby w zasilaczach stosować
    > najpierw transformator.

    Mój pecet nie kopie. Nie wiem jakie normy spełnia, ale mnie
    zakłóceniami nie dokucza. Nie wiem co tam jest za zasilacz,
    ale kupiony był z warunkiem "ma być cichy, poza tym bez
    zbędnych bajerów". Nie sądzę, by miał trafo 50Hz.

    > Miałoby sens, gdyby albo zakłócenia chciały same mieć dość ograniczone
    > pasmo, albo wszystkie urządzenia wyposażać w kabel sieciowy o góra 10cm
    > długości, lub dłuższy, ale solidnie ekranowany (gruby, sztywny, ciężki,
    > z wtyczką łapiącą pewny kontakt na całym obwodzie).

    To przecież jakaś kompletna bzdura! Co da ekranowanie kabla zasilającego,
    skoro insatacja w ścianie jest nieekranowana? To już całkiem tak, jak
    audiofilskie kable zasilające typu PC po 26 tysięcy złotych sztuka.

    > A urzędnik się postarał i wręcz zabronił stosowania takich zasilaczy z
    > transformatorem. Wkrótce wszystkie małe zasilacze wtykane bezpośrednio do
    > gniazdka będą impulsowe (czyli kolejna masa źródeł zakłóceń), bo takie z
    > transformatorem nie spełniają dyrektywy EuP (efekt cieplarniany ->
    > oszczędzanie energii -> sprawność zasilaczy). Z tego co gdzieś czytałem
    > takie z transformatorem mogły by spełnić wymagania, gdyby zastosować w
    > każdym z nich tak ze 4x większy transformator niż obecnie (ciekawe, czy
    > utrzymały by się w gniazdku).

    Bo przeciez urzędnik nie wie czego chce. Z jednej strony chce małych
    zakłóceń, z drugiej jakichś bzdur związanych z CO2. "Urządzenie
    elektroniczne", co się je podłącza do gniazdka, będzie badane na tysiąc
    sposobów. A jak jest ze świetlówkami? Ciekawe czy oni tam już załapali,
    że to też jest urządzenie elektroniczne, które sieje zakłóceniami na
    lewo i na prawo (a zwłaszcza na lewo). Może oni wciąż myślą, że to jest
    *żarówka* energooszczędna?

    > Jaki by się podniósł krzyk, gdyby kazać wszystkim instalować takie nowe,
    > ekranowane gniazdka (uziemienie musi być na obwodzie, a nie w bolcu).

    No i przede wszystkim ekranowane instalacje w ścianach. Raz się spotkałem
    z ofertą wykonania takiej. Ale tam twierdzono, że to dla zdrowia ludzi.

    > No i pewnie by się okazało, że stare wtyczki muszą też pasować do tych
    > gniazdek i sytuacja byłaby jeszcze gorsza niż jest.

    Nie wiem, ja nawet nie jestem w stanie wyobrazić sobie urzędniczego toku
    "myślenia". Obecny system gniazd i wtyczek jest dla mnie zrozumiały.
    Pomyślany był tak, że zakłda się porządne wykonanie, więc w warunkach
    domowych nic nikogo nie kopnie. Ale na przykład w pralni, gdzie wigoć,
    pralkę należy uziemić. Więc w pralni jest inne gniazdo niż w pokoju,
    ale wtyczka pasuje i tu i tu (ktoś może robić w izbie masło pralką
    Franią). Za to w pralni nie da się podłączyć na przyład lampki, która
    nie jest odporna na wilgoć i w związku z tym ma okrągłą wtyczkę bez
    dziury na bolec. A później w tym systemie pojawiły się płaskie wtyczki
    pasujące wszędzie -- dla urządzeń ze wzmocniona izolacją.

    --
    Jarek