    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.
    Date: Mon, 13 Sep 2010 19:14:38 +0000 (UTC)

    Desoft napisał:

    > Te kwadraciki to właśności izolujące obudowy. I może obie nawet
    > są izolujące, ale ta "bez" nie była na to sprawdzana, nie dostała
    > kwadracików i musi mieć kabel z uziemieniem - z punktu widzenia
    > ekonomii dopadła ją unifikacja.

    *Nie musiała* dostawać kwadracików, *bo miała* kabel z uziemieniem.
    Tak ta implikacja wygląda. Nie wykluczam, że poza widzimisiem
    projektanta miało to też podłoże ekonomiczne -- "badania" obudowy
    w celu uzyskania przydziału na kwadraciki mogą trochę kosztować.

    > Sprowadza się do jednego. Możliwości porażenia. Laptop zasilany niskim
    > napięciem nie podpada pod ochronę. TV z odpowiednim zasilaczem też.

    No tak, to jednak odpowiedniość bebechów jest brana pod uwagę, a nie
    obudowa. Trudno sobie wyobrazić plastikową obudowę, która nie dość
    dokładnie izoluje od napięcia z sieci.

    -- Jarek

    PS
    Wziąłem zasilacz od laptopa (z uziemieniem) i zmierzyłem omomierzem
    rezystancję między bolcem a jedyną odsłoniętoą częścią metalową, czyli
    końcówką wtyczki niskiego napięcia. Nieskończoność. Czyli jesli ten
    przewód "ochronny" coś chroni, to krasnoludki wewnątrz zasilacza.