  • 61. Data: 2013-01-08 02:00:19
    Temat: Re: Kable rozruchowe
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 08 Jan 2013 00:47:44 +0100, R2r napisał(a):

    > Otóż jeśli będzie z cieniutkiej blachy, do tego źle połączone z kablem,
    > skorodowane to spowoduje.

    Nie spowoduje powstania _istotnego_ oporu i spadku napięcia.
    Właśnie dzięki temu zjawisku działa bezpiecznik - pomijalnie mały opór,
    pomijalny spadek napięcia, a jednak nagle się potrafi przepalić zasilony
    tym minimalnym spadkiem napięcia razy odpowiednio wysoki prąd. Wydziela się
    niewielka moc wystarczająca do stopienia niewiekiej objętości drucika
    bezpiecznika.

    Gdyby bezpiecznik (czy w tym przykładzie zbyt mały styk) wprowadzał istotny
    opór elektryczny, to bezpieczniki by się nie przepalały (a styki nie
    paliły), a tylko ograniczały przepływ prądu poprzez wprowadzenie oporu
    elektrycznego.

    Dlatego niewiele ubywa kablom rozruchowym z tego powodu że nawet solidne
    krokodylki mają efektywną powierzchnie styku może kilku mm^2 (i jeszcze 4
    takie styki w obwodzie).
    Oczywiście ten styk będzie pierwszy do grzania się, ale w zastosowaniach
    rozruchowych to nie jest żaden problem - straty są minimalne, a styk
    wytrzymuje.

    Natomiast jak o przekroju kilku mm^2 będzie cały przewód, to choćbyś na
    jego końcach zarobił przykręcane klemy o ogromnej powierzchni przekroju, to
    opór tego kompletu będzie dużo wyższy niż poprzedniego przykładu.

    Nie ma w prawie ohma żadnej zasady "najsłabszego ogniwa" - zasada jest taka
    że opór połączenia szeregowego jest sumą elementów.
    A opór każdego z elementów (przewodników) jest tym mniejszy im mniejsza
    jego długość, dlatego jakość którkich elementów obwodu (takich właśnie jak
    złącza) jest odpowiednio mniej istotna niż jakość elementów długich
    (przewody).

  • 62. Data: 2013-01-08 02:23:17
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 8 stycznia 2013 00:47:44 UTC+1 użytkownik R2r napisał:

    > 10 mm^2 to tak, ale nie 3... ;-)
    >

    > --
    >
    > Pozdrawiam. Artur.

    __
    Zgadujesz czy potrafisz policzyć?

  • 63. Data: 2013-01-08 02:28:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 04 Jan 2013 23:15:59 +0100, R2r napisał(a):

    > Że co?

    W maluchu owszem - rano zapala, po poludniu nie chce, i trzeba klemy
    czyscic. W zadnym innym aucie mi sie to nie zdarzalo.

    > Jeżeli wartość prądu w każdym miejscu gałęzi [....]

    Ale ja o tym ze w maluchu to sie zdarzalo, a innych samochodach nie.

    Czemu tak ?

    J.

  • 64. Data: 2013-01-08 09:11:22
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Dzięki za doskonały przykład z bezpiecznikiem, dokładnie o to mi chodzi.
    Oczywiście czasem styk bywa tak brudny skorodowany itd, że wprowadza naprawdę
    istotny opór, ale sama powierzchnia przekroju jeszcze o niczym nie przesądza.

  • 65. Data: 2013-01-08 09:22:50
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-01-07 23:42, R2r pisze:

    > A jednak będzie miał?

    Jakie "jednak", skoro piszę to od początku?
    Tylko - co również napisałem - to ma niekoniecznie duże znaczenie, gdyż:

    > Może, ale nie o tym pisałem,

    A szkoda, bo to przecież jest kluczowe.

    > lecz o tym, że przy kiepskiej jakości styków najlepsze i najdroższe kable będą
    niewiele warte (w sensie jakości działania).

    Pisałeś o małej powierzchni. Mała powierzchnia to jeszcze za mało, aby stwierdzić że
    styk ma tak kiepską
    jakość, że na pewno to on ograniczy prąd najbardziej (czyli, że będzie dominujacym
    składnikiem oporu całości)

    > Oczywiście jak kable będą do niczego to i najlepsze możliwe styki nie pomogą -
    obowiązuje zasada najsłabszego ogniwa w łańcuchu.

    Po prostu - suma. Nie upraszczajmy tego, czego upraszczać nie należy

  • 66. Data: 2013-01-08 09:26:49
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-01-08 02:28, J.F. pisze:

    > Ale ja o tym ze w maluchu to sie zdarzalo, a innych samochodach nie.

    Ja tak jeszcze w kredensie miewałem. Może coś z ówczesnymi kelmami...?

  • 67. Data: 2013-01-08 10:30:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w

    >Ja tak jeszcze w kredensie miewałem. Może coś z ówczesnymi
    >kelmami...?

    Ale co ? Klemy jak klemy ... z aluminium robili czy co ?

    I wydaje mi sie ze problem lezal po stronie akumulatora, a te to
    olowiane chyba byly i sa ..

    J.

  • 68. Data: 2013-01-08 17:16:27
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > czyscic. W zadnym innym aucie mi sie to nie zdarzalo.

    > Ale ja o tym ze w maluchu to sie zdarzalo, a innych samochodach nie.

    Boś ich nie skręcił.

  • 69. Data: 2013-01-08 17:24:39
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 8 Jan 2013 02:28:41 +0100, J.F. napisał(a):

> [...]
    > czyscic. W zadnym innym aucie mi sie to nie zdarzalo.

    > Ale ja o tym ze w maluchu to sie zdarzalo, a innych samochodach nie.

    Jedyne co mi przychodzi o głowy to jakieś lipne klemy.
    Klema się rozluźni, pokryje warstwą dieelektryka, potem jak da radę to łuk
    elektryczny tą warstwę przebije, ale powodując spadki napięcia.

    Bo trudno to jakoś inaczej wytłumaczyć - może jeszcze to że akumulator w
    innych samochodach jakoś tam jest podgrzewany przez silnik. W maluchu nie
    jest.

  • 70. Data: 2013-01-08 18:34:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "John Kołalsky" napisał w wiadomości
    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Boś ich nie skręcił.

    Te byly skrecone. w innych autach nie zawsze mi sie chcialo ... i to
    wcale nie przeszkadza :-)

    J.