  • Data: 2012-06-25 16:20:25
    Temat: Re: KTY81
    Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

    > miał Ktoś tu jakieś przygody z czujnikiem temperatury KTY81?
    > zrobiłem dla swoich potrzeb prosty ukłkad, zasilam KTY przez rezystor 3k
    > z napięcia 9V i napięcie na KTY daję na A/C...
    A napięcie mierzone z A/C przeliczasz w jaki sposób na temperaturę?
    uwzględniasz nieliniowość KTY oraz nieliniowość pomiaru ze względu na
    zasilanie nie ze źródła prądowego, tylko przez rezystor?

    Policzyłeś sobie z tabeli z datasheeta + prawa ohma tabelkę "pomiar
    napięcia na adc względem temperatury" ?

    > no i jak zapnę zamiast KTY potencjometr i reguluję sobie, to wszystko mi
    > śmiga, jak zapnę KTY to nie wyciąga ani najwyższych temperatur, ani
    > najniższych... co może być grane?
    Podłączasz potencjometr ustawiony na odpowiednią rezystancję dla danej
    temperatury? czy po prostu potencjometr i sobie kręcisz?

    > jak wsadziłem KTY do zamrażarki to pokazywał +10 stopni,
    Z pomiarem najniższych temperatur jest związany błąd wynikający z
    podgrzewania KTY przez prąd przez niego płynący. Przy -20'C KTY powinien
    mieć około 680ohm, czyli popłynie prąd 9v/(3680ohm)=2,45mA czyli na KTY
    wydzieli się jakieś 4mW mocy. To sporo jak na tak mały element o
    kiepskiej rezystancji termicznej - po prostu go podgrzeje znacznie w
    stosunku do otoczenia. Dlatego powinno się pracować przy źródle
    prądowym, o małym prądzie, i najlepiej jeszcze ten błąd uwzględniać w
    pomiarze (po stronie cyfrowej).

    > jak wsadziłem do wrzątku to +65 do tego jak zamoczyłem czujnik KTY w
    > wodzie to mi temperatura zaczeła skakać od +20 do +35... co za cuda?
    To znaczy żeś coś źle zaizolował wyprowadzenia.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173