    From: "Robert Winkler" <w...@N...fm>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jest jakis sposob na limit pamieci do 3.2GB?
    Date: Mon, 28 Mar 2011 10:17:45 +0200

    > I oczywiscie nie mam na mysli ograniczenia systemu 32bit.
    > Mam plyte MSI 945PL-Neo.
    > Na płycie 4GB Ram - w BIOS jestt w dziale informacja o systemie - 4GB
    > (3200MB dostepne)
    > Problem w tym, ze chce tam testowo zainstalowac system ktory wymaga
    > minimum
    > 4GB RAM, wiec na starcie dostaje komunikat o braku minimalnej ilosci
    > pamieci
    > Wgralem bios 5.2 ale bez efektu. W specyfikacji plyty pisze ze obsluguje
    > 4GB.

    Cześć przestrzeni adresowej poniżej 4GB
    zarezerwowana jest przez płytę główną i karty rozszerzeń.
    Uniemożliwia to dostęp do części pamięci RAM.
    Płyty główne obsługujące więcej niż 4GB pamięci
    dysponują mechanizmem przenoszącym ten zablokowany RAM
    powyżej magicznej granicy 4GB
    Pozwala to systemowi operacyjnemu obsługującemu PAE
    no dostęp do tej pamięci i przydzielenie jej aplikacjom.

    [poza tematyką grupy]
    Jedynie 64-bitowe systemy pozwalają na bezproblemowe wykorzystanie
    tej dodatkowej pamięci.
    W przypadku linuxa większość dystrybucji przeznaczonych na komputery
    desktopowe
    posiada jadra skompilowane bez obsługi dodatkowej pamięci.
    Użytkownik może to jednak zmienić, przykładowo samodzielnie kompilując
    jądro.
    W przypadku Windows jest gorzej, nie ma dostępu do źródeł,
    jądra używane przez Windows XP, Vista Windows 7
    a nawet przez Windows Server Standard Edition
    zawierają blokadę dostępu do pamięci powyżej 4GB
    i żadne zmiany w boot.ini tego nie zmienią.
    --
    Pozdrawiam